Lång väntan mellan flyg på Heathrow – åk in till London!

Vår flygresa till Sri Lanka gick via London, dit vi kom redan klockan 13. Flyget från London skulle sen inte gå förrän 21.30. Lång seg dag på flygplatsen? Nej – vi planerade redan innan att åka in till stan en sväng.

Bagaget checkade vi in hela vägen till Colombo redan på Arlanda. Min fru hade koll på att det skulle bli över 35 grader varmt i London och packade ner badkläder till barnen i handbagaget.

Med British Airways till London

Flyget med British Airways till London gick snabbt, där vi alla kollade film och lyssnade på poddar hela vägen på egna devices. Noterade att BA nu börjat med wi-fi ombord och även har två små USB-uttag för laddare under varje säte.

Heathrow Express till Paddington

När vi passerat passkontrollen tog vi hissen ner till Heathrow Express – ett snabbtåg typ Arlanda Express, som tog oss in till Paddington station på bara en kvart. Så smidigt! Detta tåg kan man även ta mellan terminalerna på Heathrow utan kostnad.

Lunch vid Paddington Station

Min fru hade kollat upp ett lunchställe som fått bra recensioner och bara ligger ett stenkast från Paddington Station – Darcie and May Green. En restaurang på en vackert utsmyckad båt, med utomhusterass.

Denna extremt varma julidag var det 37 grader varmt i skuggan och nere i båtens kök var det helt enkelt för varmt för att jobba, så man serverade bara en liten del av menyn och dryck når vi kom!

Lite snopet, men i kvarteren omkring fanns det massor med mysiga restauranger, som exempelvis The Union som vi istället åt en god lunch på.

Fishtacos – nästan alltid ett säkert kort!

Vidare till Hyde Park

Mötta och nöjda tog vi sen en taxi till Hyde Park med sikte på Serpentine Lido. Det är bara två kilometer att gå, men i denna tryckande värme kändes det inte som en bra idé. I alla fall inte med två barn.

Serpentine Lido är ett bad i en liten sjö mitt i Hyde Park och det enda stället man får bada i sjön från. De har ”ringat in” sin del av sjön med flytbojar, i övriga sjön får man inte bada, utan bara åka runt i trampbåtar.

Dock var det fler än vi som tyckte detta var en bra idé, badet var helt fullt och kön ringlade sig flera hundra meter…

Så, vi tog en smoothie och satt oss i skuggan en stund istället och tittade på människor. Denna enkla sysselsättning som kan vara så intressant!

Sen gick vi bort till en park intill anlagd till Prinsessan Dianas minne. En stor gräsmatta med vattenlek som gick runt, där man antingen bara kunde svalka sig genom att doppa fötterna, eller plaska sig helblöt. Barnen hade jättekul och jag och min fru passade på att vila en stund… Även här proppat med folk, och barn som körde vattenkrig och fotboll lite överallt. Total kontrast mot lugnet på landet i Dalarna!

Lång väntan mellan flyg på Heathrow

En kort promenad i parken hann vi också med innan det var dags att ta oss tillbaka till Paddington Station för att ta Heathrow Express ut till Heathrow igen.

Expressvisit i London, men så värt det! Vi fick alla Londonsug och min fru och dotter började prata om shoppingresa till London i höst. Jag är också sugen på att åka tillbaka, men kanske då mer kolla på någon bra musikal och testa lite fler intressanta restauranger och barer!

Fakta om Heathrow Express

Pris: Vuxen: från 5,5 Pund per person på helgen om man bokar 90 dagar i förväg online, till 25 pund enkel resa om man åker på rusningstid utan att köpa biljett i förväg. Barn upp till 15 år åker gratis.

Tågen går ofta, minst var 15:e minut så har ni några timmar över på Heathrow kan jag rekommendera att göra som vi gjorde!