Hotell på Sri Lanka vid teodlingar – Scottish Planter

När vi kommit med tåget från Kandy till Nuwara Eliya körde vår chaufför oss vidare på slingriga vägar till nästa hotell på programmet. Högt uppe i bergen i en byggnad från 1880 ligger Scottish Planter Glendevon Bungalow. En stor bungalow som är uppförd i skotsk stil och här bodde fram till 1970 skotten som var ansvarig för att driva hela denna teplantage. För något år sedan öppnade det igen efter en renovering, där man försökt att behålla så mycket som möjligt av stilen och inredningen.

Hotell på Sri Lanka vid teodlingar - Scottish Planter

Vi välkomnades med en kopp te av en man som självklart var klädd i skottskrutigt, ett mönster som gick som en röd tråd i detta hotell.

Sällskapsrummen från tidigare finns kvar, som det stora vardagsrummet med flera sittgrupper och en stor öppen spis. Här uppe i bergen är det klart svalare än vid kusten, så det passade perfekt att ta en fördrink innan middag framför brasan.

Restaurangen på Scottish Planter

Även i matsalen fanns en stor öppen spis. Träpanel på väggarna, stora tunga möbler och kristallkronor i taket. Verkligen som att åka tillbaka i tiden!

Maten här var verkligen god och till och med barnen uppskattade den lankesiska menyn, även om de åt mest ris och kycklingcurry, medan jag och min fru uppskattade hela menyn!

Rummen på Scottish Planter

Här finns bara fyra rum, så det är verkligen som att vara gäst hos en rik teägare. Stora rum, med vacker utsikt över teplantagerna!

Morgonpromenad bland teodlingarna

Nästa morgon startade jag och min fru med en promenad upp berget genom teodlingarna medan barnen fortfarande sov. Så vackert, lugnt – verkligen en avkopplande miljö.

Varmt i solen redan före klockan 08 – som en bra svensk sommardag!
Teodlingar på Sri Lanka

Vi frågade hotelldirektören vad gästerna brukar göra här uppe och att ta promenader som denna var vanligt, men i övrigt är det mest gäster som vill ta det riktigt lugnt, läsa böcker och koppla av. Vanligen stannar man här 3-4 nätter.

Frukost på altanen

När vi kom tillbaka till hotellet hade de dukat upp för frukost på altanen, så vi väckte barnen och åt en supermysig frukost här ute.

Promenad genom den lilla byn

Efter frukost tog vi en promenad hela familjen mot en tefabrik som ligger i närheten. På vägen passerade vi teplockarnas bostäder, förskola och skola. Mycket enkla bostäder, där man nyttjade varje kvadratmeter jord på tomten till att odla grönsaker som lök, morötter, potatis och chili.

Vi kikade in i den lilla förskolan och hela klassen, i fina uniformer hälsade med ett unisont ”Good morning sir”. Så söta! På Sri Lanka har man har fri utbildning ända sedan 1938. Det är skolplikt fram till 14 års ålder, då man kan välja att studera vidare eller börja jobba i exempelvis jordbruk eller teplockning.

Vi fortsatte till målet för vår lilla utflykt – byns tefabrik, som var ett väldigt intressant besök. Mer om det i nästa inlägg!

Vistelsen här gjordes i samarbete med Scottish Planter, men åsikter och tankar är som vanligt mina egna. Vi passade på att bo här en natt då nästa hotell dit vi var inbjudna till öppningen ligger i samma område. Läs mer om hotellet här.

Fler inlägg om Sri Lanka:

Tåget från Kandy till Nuwara Ellya – världens vackraste tågresa

Hotell i Kandy med pool – Mountbatten Bungalow

Kandy i Sri Lanka – alla våra tips!