Ersättning för försenat bagage – så här funkar det!

Jag har tidigare skrivit om hur man får ersättning för försenat eller förlorat bagage, men inte råkat ut själv för att mitt bagaget faktiskt blir försenat – förrän på resan till Sri Lanka. Nu har jag egna erfarenheter om hur man går tillväga för att få ersättning för försenat bagage. Läs detta innan du reser så du packar rätt – och om du råkar ut för att ditt bagage blir försenat.

Det var någon form av strejk bland delar av bagagearbetarna på Heathrow som stökade till bagagehanteringen, så när vi landade på Sri Lanka var 40 väskor inte med. Av dessa var en av dem min, märkte vi vid bagagebandet. Stön…

Då det aldrig hänt någon av oss tidigare hade vi inte en tänkt på att detta kunde hända när vi packade och hade därför packat helt fel. Det vill säga – en varsin väska med allt vi behövde under resan. Inte mixat vår packning med lite av mina kläder i min frus väska och vice versa som jag någonstans vet att man ska göra.

Skadeanmälan på flygplatsen

Det första jag fick göra när vi landat var att göra en ”Property Irregularity report” på flygplatsen. Det gick smidigt och skapligt snabbt och de lovade att göra allt de kunde för att lokalisera väskan och sedan när den kom fram köra den till vårt hotell.

Jag hade förhoppningar om att den skulle komma med flyget nästa dag, men British Airways som hade sjabblat bort väskan på Heathrow kunde inte ge någon update alls ens om var bagaget befann sig.

Vad får man ersättning för om bagaget är försenat?

Då jag skrivit om ersättning för försenat bagage tidigare visste jag hur reglerna ser ut, men hade aldrig provat i verkligheten hur det funkar. Vårt flyg var betalat med mitt Amex Gold, som ger ersättning upp till 2.000 om bagaget försenats minst fyra timmar för nödvändiga kostnader. Ytterligare ersättning om förseningen är längre. Ungefär samma ersättning får man även från mitt vanliga bankkort – Swedbank Mastercard.

Shoppa och låt någon annan betala!

Drömmen om man gillar att shoppa och är i en storstad med massa affärer. Jag är dock ingen fan av att shoppa och utbudet av herrkläder som jag gillade i Kandy var inte överdrivet bra. Så jag köpte bara det nödvändigaste som sandaler, t-shirt, shorts, underkläder, deo och hårvax. Och hoppades att bagaget skulle komma samma kväll.

Ersättning för försenat bagage

Men inget bagage kom dagen efter, inte följande dag och heller inte nästa dag… Det tog hela fem dagar innan mitt bagage äntligen kom fram. Då hade jag nästan förlorat hoppet om att det skulle komma!

Fram tills dess fick jag tvätta kläder varannan kväll i handfatet på hotellrummet och ångrade flera gånger att jag inte tog i lite mer när jag shoppade! Åtminstone bränt hela budgeten, som ökar när man har en så här lång försening till 5.000 SEK för det kort jag betalade med. Men, jag var ärligt talat inte helt säker på att man skulle få ersättning för utläggen eller att det fanns någon klausul som jag missat.

Når väskan äntligen kom hade vi hunnit ta oss ända till östkusten men resebyrån som arrangerade sakerna på plats på Sri Lanka vår resa hade varit i kontakt med flygbolaget och ordnade så väskan kördes till hotellet. Äntligen! Så skönt att äntligen ha mina egna sommarkläder och skor!

Begära ersättning för försenat bagage – detta behövs

Väl hemma samlade jag ihop mina kvitton och gjorde en skadeanmälan till Amex. Det man behöver skicka in är

• Bild på den ”Property Irregularity report” som man gör på flygplatsen där man uppräcker att bagaget är försenat eller borta. I den finns alla detaljer om datum, flygbolag etc
  • Foton på alla nödvändiga kvitton
  • Om man inte betalat för inköpen med sitt Amex måste man redogöra per kvitto varför man valt annat betalsätt. I mitt fall att de flesta affärer bara tog kontanter eller i ett fall Mastercard.
  • Intyg med datum när man fick tillbaka sitt bagage. Detta fick jag inte, men fotade bagagetaggarna som var på det försenade bagaget och det verkar ha funkat.
  • Sitt bankkontos Swift och iban-kod, som behövs för internationella betalningar. Googla din banks namn + ”Swift och iban-kod” så har de flesta en snurra där du kan få fram det enkelt.
Ersättning för försenat bagage kvitton

Jag skickade in allt ovan och så var det bara att vänta.

Efter två veckor hade mitt ärende behandlats och jag fick ersättning för alla mina utlägg. Klart enklare än jag hade trott och jag ångrade igen att jag inte shoppade mer när jag hade ”chansen”!

Så, det är riktigt bra att i förväg veta hur detta funkar, så man sparar all dokumentation och kvitton och shoppar på upp till ersättningsgränsen.

Sammanfattning – mina tips om ditt bagage blir försenat

• Gör skadeanmälan direkt på flygplatsen
  • Kolla upp vilka villkor du har på det kort du betalat resan med.
  • Köp allt du behöver men se till att du håller dig inom gränserna såklart om du vill ha allt ersatt
  • Betala alla inköp med samma kort som du senare vill ha ersättning från
  • Spara alla kvitton.
  • Skicka in begäran om ersättning direkt när du kommer hem.

Fler missöden jag varit med om på resor som blivit reportage!