Matochresebloggen
Ersättning för försenat bagage
Resor

Ersättning för försenat eller förlorat bagage

Vet du vad du inte ska packa ner i ditt incheckade bagare och hur du gör för att få ersättning om ditt bagage blir försenat eller förlorat? Läs nedan och få full koll!

Kom ditt bagage inte fram? Gör så här för att få ersättning!

  • Anmäl direkt på flygplatsen att ditt bagage inte kommit fram som det ska. Fyll i en PIR-rapport (Property Irregularity Report).
  • Spara kvitton på alla inköp du gör. Har du betalt din resa med kort och har reseförsäkring via kortföretaget vill de ha kvitton på dina inköp för att ersätta dina utlägg. Tänk på att du oftast bara kan köpa saker som verkligen behövs och att det finns maxbelopp!
  • Reklamera inom 21 dagar efter att du har fått tillbaka bagaget
  • Har bagaget inte kommit fram efter 21 dagar räknas det som förlorat

Ersättning av förlorat bagage – stöldbegärlig egendom ersätts ej

Om ditt bagage går helt förlorat är maxersättningen 1 131 SDR, ca 13.500 kronor per person. Om ditt bagage är värt mer än så behöver du anmäla detta när du checkar in väskan, ibland kostar det då extra att försäkra upp till ett högre värde. Flygbolagen har dessutom villkor som gör att du oftast inte får ersättning för saker som nycklar, elektronik, värdepapper eller “stöldbegärlig egendom” i stort – så tänk en extra gång på vad du lägger i det incheckade bagaget.

Ersättning av försenat bagage vid hemresa

Om bagaget är försenat vid hemresan är det svårt att få ersättning, då man menar det oftast inte blir några större merkostnader när man väl har kommit hem.

Schablonersättning från försäkringsbolag

If ger exempelvis följande ersättning till kunder som har “Stor Hemförsäkring”  om ditt bagage är försenat på utresan när det gått mer än sex timmar. Beloppet du kan få är:

  • 750 kr per kolli efter 6 timmar eller
  • 1 500 kr efter 24 timmar eller
  • 2 000 kr efter 48 timmar

Den högsta sammanlagda ersättningen är 5 000 kr. Kolla upp med ditt försäkringsbolag om detta ingår för dig! Här behöver du alltså inte handla upp beloppet eller visa upp kvitton.

Extra ersättning vid försening från kortbolag

Hur mycket man ersätts för skiljer såg stort åt mellan kortbolagen och även beroende på vilket kort man har. Exempel på ersättning från två vanliga kort;

Swedbank  – ersättning vid försening

Försening av bagage: Vid utlandsresa med utresa från Norden mer än 6 timmar (per väska/högst) 2 000 kr/6 000 kr eller mer än 48 timmar (per väska/högst) 5 000 kr/10 000 kr.

American Express Gold – ersättning vid försening

Försening av bagage:  Maxbelopp 2 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst. Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 3 000 kronor per person om Försäkrades incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst.

Läs på om just ditt kort när du drabbats av en försening så du håller dig inom beloppsgränsen för de inköp du gör!

Vad kan man få ersättning för?

Inköp som varit nödvändiga under tiden du varit utan ditt bagage kan man få ersättning för. Men kom ihåg att du måste begränsa dina utgifter och spara alla kvitton.

Så här skriver SAS:

Du kan söka ersättning för utlägg för inköp som varit nödvändiga under tiden du varit utan ditt bagage. Om du behöver göra utlägg under den tid då du är utan bagage, kan du söka ersättning för dessa. Inköpen ska vara rimliga i förhållande till hur länge bagaget varit saknat. 

Ställ krav mot rätt företag.

Om ditt bagage går förlorat – tänk då på att ställa ditt krav mot rätt företag. Exempelvis är en resebyrå inte rätt företag att kräva ersättning av om du bara köpt en flygbiljett via dem, utan då är det flygbolaget du ska vända dit till. Läs exempel hos konsumentverket som har ett exempel på detta.

 

Du kanske också är intresserad av...

Inga kommentarer

    Lämna gärna en kommentar