Ästad Vingård, Äng och Sinnenas Spa – höjdpunkten på årets roadtrip

Ästad Vingård stod högt på både min och min frus lista över hotell vi var sugna på att kolla in, så vi försökte boka in en natt här för Årets Roadtrip. Men det var fler än vi som ville hit – och rummen var helt fullbokade hela sommaren.

Jag kollade Ästad Vingård’s site då och då och efter någon vecka blev det en avbokning och ett ledigt rum. En svit för 7.000:- visade det sig, men äh, vi bokade den ändå. Nästa del var att försöka boka bord på deras restaurang Äng, som fick en stjärna i Guide Michelin 2021. Helt fullbokad den med, men även där lyckades jag boka ett bord efter att ha stått på väntelistan och var snabb att boka när det blev en avbokning. Så vi såg fram mot ett megalyxigt dygn här!

Efter en natt på Vadstena Kloster och en andra natt på Nääs Fabriker kom vi fram till Ästad Vingård som vårt tredje stopp. Vi parkerade och gick in den borg-liknande receptionsbyggnaden för att checka in.

Ästad Vingård

Svit på Ästad Vingård

Den svit vi hade bokat visade sig vara den finaste rumskategorin på Ästad Vingård och det var verkligen ett härligt rum i en stor nybyggd del där man även hittar Sinnenas Spa.

I sviten – stora panoramafönster mot trädgården och spa:et, tjock heltäckningsmatta på golvet och en riktigt härlig dubbelsäng. En liten skrivbordsdel med kaffemaskin och minibar. Öppen planlösning mot badrummet där det fanns ett stort badkar i natursten, dusch och en liten bastu.

Väldigt mycket insyn i rummet, men via en panel kunde man styra automatiska tunna gardiner och mörkläggningsgardiner om man ville vara ifred!

Vandring i Åkulla Bokskogar

Vi hade suttit stilla i bilen hit ett par timmar, så när vi checkat in ville vi röra lite på oss innan middagen. Vi bestämde oss för en promenad i Åkulla Bokskogar. Omkring vingården finns tolv naturreservat och över sex mil vandringsleder utspridda. Vi tog den närmaste som bara var 7 kilometer som gick runt en liten sjö.

Underbara skogar att vandra i, hit vore det härligt att återvända och ta en längre vandring!

18-rättersmiddag på Restaurang Äng

Efter vår promenad var det dags för middag på Äng. Jag var nästan överpeppad – och bättre blev det när vi insåg att Äng bara för en månad sedan flyttat till en helt ny, spektakulär lokal i närheten av den tidigare – nu i form av ett stort glashus, Det var en makalöst bra middag – i nivå med upplevelsen på Frantzen! Läs mer om Restaurang Äng i ett detta inlägg!

Kvällsbad i Sinnenas Spa

Efter middagen gick vi ner till Sinnenas Spa – med bad och bastus både inom- och utomhus. Otroligt vackert i kvällssolen! I utomhusdelen finns två små naturliga dammar med svalkande källvatten. Intill dem finns flera bastuhus – ett av dem med en undervattensbastu som blev min favorit!

I den nybyggda inomhusdelen finns fler bastus och varma bad – denna del är öppen ända till 23 på kvällen, Intill den delen finns även en stor varm utomhuspool.

Frukost i Logen på Ästad Vingård

Frukosten serveras i Logen, Ästad Vingårds hotellrestaurang, Förutom frukost är det här man serverar lunch och middag för hotellgästerna (om man inte som vi bokat bord på Äng). En bra frukostbuffé där vi speciellt uppskattade att mycket kom från lokala producenter – och att det var superbra bröd! Massor av platser inomhus men även bord utomhus.

Tillbaka till Sinnenas Spa

Efter frukosten gick vi tillbaka till Sinnenas Spa som var om möjligt ännu härligare dagtid med strålande sol. Nu slog vi läger på två mjuka solbäddar utanför undervattensbastun där vi hängde flera timmar, med pausar för att ta ett uppfriskande dopp i den 14-gradiga dammen, ta en het bastu, ett varmt fotbad eller bara gå omkring och njuta av den fantastiska miljön.

Vingårdvandring och vinprovning på Ästad Vingård

Vi avslutade vårt besök på Ästad Vingård med vingårdvandring och vinprovning, som var en del i det paket vi bokat. Först fick vi kolla in vineriet där man pressar druvorna innan man jäser, lagrar och buteljerar det egna vinet. Sedan gick vi upp bland vinrankorna och fick lära oss mer om hela vinproduktionen på gården. Här odlar man druvan Solaris, som är en tålig druvsort som passar bra i Sverige. Man har idag 15.000 vinrankor, men bygger just nu en ny vingård i Morup mellan Varberg och Falkenberg, i en mer värmesäker zon för att säkra upp produktionen. Det är en helt ekologisk produktion av druvor – endast nässelvatten används på sensommaren mot mjölbagge.

Turen fortsatte med en vinprovning i ett konferensrum, där vi provade ett av Ästads mousserande viner och två andra viner – ett vitt och ett rött.

Lite märklig provning då det helt saknades en röd tråd – jag skulle t ex hellre testat Ästads mousserande mot två andra mousserande viner eller två andra svenska viner – nu när det bara finns en årgång att tillgå. Ästads egna vin kan man inte köpa på Systembolaget, men går att beställa på spa:et. Så är det bara Ästads vin man är sugen på att prova räcker det gott med att göra det på spa:et! Hur det smakar? Friskt och lätt, med smaker av krusbär och andra syrliga bär och små bubblor!

Sammantaget om besöket på Ästad Vingård

Den svit vi bodde i var fantastisk, middagen på Äng var en upplevelse vi sent kommer att glömma och Sinnenas Spa var otroligt härligt. Det som vi egentligen kom hit för – vingården och vingårdvandringen – var inte en lika stor upplevelse. Kanske för att vi varit på andra större vingårdar där vi fått en bättre tur i själva vinmakeriet – och där man fått prova flera av vingårdens egna viner. Och framför allt har samtliga vingårdar vi besökt haft vinprovningarna på mer charmiga ställen än ett konferensrum….

Men ändå – besöket på Ästad Vingård var höjdpunkten på årets roadtrip, även fast de tidigare stoppen också var riktigt bra. Detta kostade dessutom 4 gånger så mycket som våra tidigare stopp. Rummet med spa och vingårdsbesök och middagen på Äng med vinpaket gick på drygt 14.000:-

Fullt på hotellet eller annan budget? Ett bra alternativ är att boka dagspa – då kan man på egen hand kika in vingården och prova det egna mousserande vinet inne på Sinnenas Spa – som är ett spa jag redan längtar tillbaka till!