Avsmakningsmeny på nya restaurang Äng vid Ästad Vingård

Restaurang Äng på Ästad Vingård var redan från början en ambitiös satsning, som i September 2021 fick en stjärna i Guide Michelin och belönades även med Guide Michelins gröna stjärna för hållbarhet. Redan då hade man planer på en ny restaurang och i Juni 2022 slog dörrarna upp till nya restaurant Äng. Ett stenkast från den gamla restaurangen, nu placerad mitt i en äng och i form av ett stort glashus.

Här hade vi lyckats boka bord i samband med vår vistelse på Ästad Vingård (som ni kan läsa mer om här). Det var med spända steg vi gick på cementgången genom åkern till restaurangen!

Avsmakningsmeny på nya restaurang Äng vid Ästad Vingård

Avsmakningsmeny på nya restaurang Äng på Ästad Vingård

Inne i restaurangen fick vi en plats runt det öppna köket, där vi satt i en liten U-form runt kockarna (likt restaurang 180 i Tallinn).

Vi startade med ett glas champagne som vi avnjöt till de första rätterna som var munsbitar vi ät med händerna. En liten mustig canapé med svamp och riven tryffel inledde denna 18-rättersmeny, följt av en canapé med morot och löjrom från Kalix. Grillad havskräfta från Bua på västlusten, serverad på ett blad med fermenterad ostronskivling och en tartar på räka och ostron toppat med kaviar från Rossini. Så lyxiga, goda och ambitiösa små skapelser.

Sista rätten var krispiga pinnar med friterad jordärtskocka från Getingen med en tryffeldipp.

Vi hade märkt att sällskapen innan oss försvunnit från restaurangen ett efter ett men hade inte noterat var de tagit vägen. Men det skulle vi få reda på nu. En servitör bad oss följa med genom loungedelen längst bak i glashuset, in i en kolsvart hiss. Vi blev nedtrycka och hissen åkte – länge. Efter 15 sekunder öppnades dörrarna och vi kom ut i en vinkällare!

Vinkällaren på Restaurang Äng

Detta var en vinkällare som samtiidgt var ett showroom för allt vin som fanns på flaska här, uppdelat per typ och region. Så läckert! Här frågade en sommelier om vi ville ta in en flaska härifrån eller ta det matchande vinpaket – vi tog det senare, Jag blir nästan alltid nöjd med de paket som tagits fram, perfekt anpassade efter de rätter man ska serveras,

Undervåningen på Restaurang Äng

Vi fortsatte ut genom vinkällaren till en stor ljus matsal. En del vi inte alls hade sett när vi gick till restaurangen, då denna del låg dold från hotelldelen av Ästad. Ljusa träslag i golv och tak, ljusa trämöbler och stora panoramafönster mot en liten damm. Så himla snyggt och kul att bli överraskad på detta sätt med en helt annan lokal.

Här nere fortsatte middagen – där vi blev serverade Ästad Vingårds egna vin ”Äng X Claes” från 2018, som bara finns just här och som produceras bara några hundra meter bord. Till det en liten brännäsletartar med grön chili.

Chatau Galoupet Rosé och till det vit sparris från Österlen – picklad, som en len creme och som en kula sorbet. Vackert och supergott.

Ett glas Gruner Veltliner fick acomapgnera nästa rätt, som var en variation på blåmussla i 4 lager.

Hiramasa från Hanstholm i Danmark – kom ihop med en havskräfta från Bua.

Köket på Restaurang Äng

Domaine Weinbach var en krispig reisling som serverades till havskräfta med enbärsris på en bädd av sjögräs.

Grönkål från halland med koriander avslutade smårätterna vi åt med händerna.

Efter denna fingerfood fick vi åter in varma handdukar att tvätta oss med och sedan kom nästa vin. Laurel från Clos Erasmus till den husets brödservering, surdegsbröd på råg och vete från Berte Qvarn, följt av ”gris från Tvååker”.

Vår sommelier kom fram och bad oss komma med – det var dags att byta bord och rum – igen!

Ost och dessertvin i vinkällaren

Vi togs genom en dörr till ett nytt, mörkt rum, beläget mitt i vinkällaren – bakom de rader av vinflaskor vi tidigare passerade. Här fick vi två riktigt små bitar ost och två olika sorters dessertvin.

Kaffe och dessert i vardagsrummet

Efter osten fick vi gå in i hissen igen och ta oss upp till glashuset, men till en annan del med fåtöljer och låga bord. Här var det dags för dessert – och vi fick först in ett sött dessertvin.

Restaurang Äng planteringar
Utsikten!
Vinbär från tvååker

Vår servitör kom sedan fram med spritvagnen och jag såg en gammal årgång av en av mina favoritwhiskies – Glenfarclas – som jag tog in en liten dram av.

Kaffe och godis

Efter desserten var det dags för finalen – ”fika” som de kallar det i menyn. Långsamt bryggt kaffe där jag fick smaka två olika typer och rostningar för att hitta min favorit och till det små hemgjorda praliner och marmelad.

Vilken upplevelse! Inte bara fantastiska rätter, riktigt bra viner och trevlig personal. Och att allt är så närproducerat och ekologiskt – är fantastiskt. Och dessa byten mellan olika delar av lokalen – i dessa sagoligt vackra miljöer gjorde verkligen sitt till upplevelsen.

Restaurang Äng i solnedgång

Lagom mätta, nöjda och glada gick vi från Äng och fortsatte kvällen på ”Sinnenas Spa” på Ästad Vingård som är öppet ända till 23!

Sinnenas spa

Detaljer om restaurang Äng

• Ett inledande glas champagne: 300:-
  • Avsmakningsmeny; 2000:- (höjs till 2.200:- 2023)
  • Matchande dryckespaket: 1500:- (Alkoholfritt paket 750:-)

Boka bord: På Restaurang Ängs websida här.