Staycation på Villa Lovik – spa med 38-gradig utomhuspool

Edit 12 feb 2024: Vi gjorde nyligen ett nytt besök på Villa Lovik – kolla in det reportaget här!

Villa Lovik är ett hotell som ligger på Lidingös norra udde, omslutet av vatten. Här ute råder ett totalt lugn trots att det bara ligger 20 minuter från Stockholm City. En perfekt getaway och hit tog jag med min fru för en mysig staycation – en förlängning av vårt bröllopsdagsfirande som startade på restaurang Aira tidigare i veckan. Men denna staycation gjorde vi på helgen några dagar senare.

Staycation på Villa Lovik

När vi kom fram började vi med att checka in och kolla in vårt rum. Här finns 73 rum och 4 sviter. 13 av rummen är nyrenoverade och ligger i separata byggnader intill – vi bodde i ett av de rummen.

Stort rum, med en vardagsrumsdel med soffa och skrivbord och ett separat sovrum. Badrum med badkar. Ordentligt med förvaringsutrymmen, som även dolde en minibar och strykjärn.

Så fint! När vi kollat in rummet fortsatte vi ner i spa:et där vi bokat tid i förväg.

Spa by Villa Lovik

Den största anledningarna att vi valde just Villa Lovik för denna staycation var deras ”Spa by Villa Lovik”. I en helt nyrenoverad del av hotellet finns denna relax där man kan boka en rad olika bedhanlingar. Men vi nöjde med oss bastu och deras stora uppvärmda utomhuspool. Jag älskar verkligen att basta och min fru kan bada i varma bad i stort sett hur länge som helst. Så även när vi är på stora spa:n som det på Ästad Vingård är det i bastu och varmbad vi hänger mest!

Denna kväll var det dessutom nästan helt stjärnklart och det var så mysigt. Här nere fanns en servitris som tog upp beställningar på dryck som serverades vid poolen.

Jag skulle kunnat stanna här resten av kvällen, men vi hade middagsplaner! Så när vi var helt uppmjukade bytte vi om och fortsatte upp till matsalen.

Middag på Villa Lovik

Villa Lovik har en resturang med fönster som vätter mot vatttnet, Här serveras både middag och frukost. En trerättersmiddag här ingick i det staycationpaket vi bokat och i restaurangen fick vi en meny med tre olika alternativ på förrätt. varmrätt och dessert att välja på.

Jag tog en laxtartar till förrätt, min fru gravad hjort med västerbottenkräm. Förrätterna hade identisk dekoration med små droppar örtolja runt och var verkligen pyttesmå portioner – mer som storleken på rätterna i en längre avsmakningsmeny! Min laxtartar kom med ett stort parmesanchips som samt picklad rödlök och gulbeta. En liten udda kombination där laxen nästan helt försvann smakmässigt. Min frus gravade hjort cvar klart snyggare och även en godare kombo. Men vinetet till, pinot för min fru och jag tog ett glas riesling, kom in strax efter maten. Så till nästa rätt bad jag uttryckligen om att få in vinet innan – och det fick jag såklart. Är det bara jag som har en hang-up på att få in vinet innan maten? 🙂

Till varmrätt tog vi bägge pocherad torsk med vitvinssås, laxrom och gräslök med ett glas chardonnay. En avskalad rätt där såsen spelar huvudrollen, men den hade tyvärr inte det tryck som behövdes för att riktigt bära upp denna rätt.

Till dessert tog jag en chokladfondant med citrtussallad, som lät som en god kombinatin. Men fondanten var extremt liten och helt genombakad – inte den rinniga fondant jag sett framför mig. Och kombon fondant, små hårda marränger, apelsin och granatäpple samt några blad av någon mörk blomma var lika märklig som min förrätt.

Middag på Villa Lovik

Men trevlig hovmästare och snabb service – och vi hade såklart en mysig middag trots att maten inte var lika bra som vi hade hoppats.

Ville man fortsätta kvällen fanns både en bar och loungedel med blijardbord en bit längre in i lokalen, men vi valde att chilla på vårt fina rum!

Morgondopp

Dagen efter startade jag med ett kallbad – Villa Lovik har en egen brygga och strand rakt nedanför hotellet. Klart friskt – älskar att starta dagen så här! Sedan värmde jagf mig i den 38-gradiga utomhuspoolen innan jag gick och hämtade min fru för frukost.

Frukost på Villa Lovik

Frukostbuffen här var bra, med allt jag normalt alltid tar på hotellfruostar i Sverige. Hembakat grovt bröd, leverpastej och ättiksgurka. Kokt ägg med kavjar. Lite frukt och ett glas juice. Svart kaffe. Här fanns även en stor espressomaskin där man kunde göra egen espreccso eller cappuchino – kul detalj!

Promenad längs vattnet

Efter en lång frukost chillade vi lite mer på rummet och fick en sen utcheckning till 12.00. Då checkade vi ut och gick sen en långpromenad längs vattnet, Det finns en led som går förbi hotellet och förtsätter långt – en riktigt mysig promenad.

Sammantaget om vår staycation på Villa Lovik

Rummet – superfint och väldigt skön säng. Spa:et var riktigt fint och det var så härligt med en öppen utomhuspool – specellt på kvällen. Middagen var medelmåttig – men frukosten bra. Just nu ett klart prisvärt paket – bara 1995: för två personer inklusive rum, middag, relax och frukost! Läs mer på Villa Loviks egna hemsida här.

Besöket gjorde vi i samarbete med Villa Lovik. Tankar och åsikter som alltid mina egna!