Vadstena Klosterhotell och spa – historisk plats med riktigt bra mat och fint spa!

Första stoppet på årets roadtrip var Vadstena & Vadstena Klosterhotell, beläget vackert vid Vätterns strand. Hit har vi länge velat åka, men då det är mest en vuxendestination så det passade perfekt på årets roadtrip vi gjorde utan barn.

På denna plats i Vadstena planerade, ritade och invigde Heliga Birgitta ett kloster år 1384 som var för både nunnor och munkar. Det var ett aktivt kloster fram till det stängdes 1595, men år 1935 återvände Birgittinorden dit och startade ett gästhem som finns än i dag. I det som tidigare var Nunnekloster kan man idag bo – och kombinera det med besök i deras spa, äta en god middag i Munkklostret och ta ett dopp i Vättern!

Rummen på Vadstena Klosterhotell – välj rätt byggnad

Det finns rum i ett par olika byggnader i och runt klostret och min fru hade bokat oss i den gamla klosterbyggnaden som idag kallas Nunneklostret. Det finns även moderna rum i Klostergården (500 meter bort), Stora Slottsvillan eller Slottsflygeln (7 minuters promenad bort) – men vi ville bo i den gamla charmiga klosterbyggnaden.

Stilen på rummen beskrivs som ”stram som ska påminna om nunnornas enkla miljö”. Dock med en modern touch med wi-fi och TV på rummet, en välfylld minibar och badrum där det fanns badkar med massagestrålar! Men visst, vi bodde på tredje våningen utan hiss och det var helt klart en gammal stil på hela inredningen, förutom badrummet.

Vadstena Klosterhotell och spa

Vi hade dock inte access till rummet direkt när vi kom utan startade i spa:et!

Vadstena Klosterhotell Spa

Ett par hundra meter från Nunneklostret som vi bodde i finns Vadstena Klosters Spa i en egen 70-tals byggnad. Den var först privatbostad, blev sedan förskola och 2015 köpte Vadstena Kloster huset och byggde om till spa. Här hade vi bokat en tid direkt när vi kom fram till Vadstena och hade några riktigt härliga och avslappnande timmar här. Ett riktigt fint spa med ångbastu och vanlig bastu, fotbad, en stor tempererad simbassäng och en varmpool. Allt inramat av lugn klostermusik!

På den lilla innergården som var härlig att sitta på den soliga dag vi var här fanns en bubbelpool och flera olika grupper med soffor, fåtöljer och andra sittplatser. I en cafédel kunde man förse sig med frukt, vatten eller te – eller köpa andra kalla drycker som deras egna klosteröl, snacks eller fika.

Här satt vi och läste bok i solen när vi var nöjda med bad och bastu! Sedan fortsatte vi till kvällens middag.

Middag på Restaurant Munkklostret

Restaurant Munkklostret ligger i det gamla Munkklostret intill Nunneklostret och är en pampig lokal med högt i tak och vackra kryssvalv. Här ingick det en fast 2-rättersmiddag i det paket vi bokat .- som serverades till alla gäster.

Vi startade med ett glas champagne som vi forsatte med till förrätten – en fräsch vichyssoise med ostkräm, rökt forellrom, gräslök och rostade hasselnötter. Riktigt god.

Vi tog in ett varsitt glas rött till varmrätten – en lammytterfilé med kirskålsemulsion, persiljerotskräm, morötter, sherrysky och örtstekt potatis. En riktig fullträff med perfekt stekt lamm, generöst med tillbehör och en fantastisk sky.

Middag på Restaurant Munkklostret

Tryffel på Munkklostrets sommarlounge

Efter dessa två rätter var vi ganska mätta – och sugna på att komma ut i solen. Så vi tog notan för drycken och flyttade ut till Munkklostrets sommarlounge med utsikt över Vättern där vi tog in några tryfflar som söt avslutning,

Vadstena Klosterhotells örtträdgård

Kvällen var ung – vi hade middag redan klockan 18 och vi fick in vår mat snabbt, så efter vår lilla sötsak på sommarloungen promenerade vi runt i klosterområdet. Bland annat förbi Klosterhotells örtträdgård – från vilken man hämtar vissa grönsaker till restaurangen som exempelvis kirskål.

Här odlades även andra intressanta örter som jag inte tror man hittar i restaurangen, som Dårört – ”mycket giftig” eller Svart Trolldruva ”Hela växten är mycket giftig”. I små doser användes dessa dock framgångsrikt inom folkmedicinen som smärtstillande eller för att ”dämpa sexuell upphetsning”!

Underbar solnedgång över vättern!

Det var nästan helt klart väder denna kväll, så vi timade in vår promenad med en fantastisk solnedgång, innan vi gick tillbaka till vårt Nunnekloster.

Frukost på Vadstena Klosterhotell

Frukosten på Vadstena Klosterhotell serveras i ”Kungasalen” – en annan pampig historisk byggnad. Precis som middagen var frukosten här riktigt bra, Inte supermycket olika saker att välja på – men allt vi ville ha fanns och det var vällagat.

Vadstena Klosterkyrka – med tre stjärnor i guide Michelin

Vadstena Klosterkyrka har tillsammans med domkyrkorna i Lund och Västerås, Drottningholms slott samt Vasamuseet 3 stjärnor i Michelinguiden. Ja, Micheln tipsar inte bara om restauranger utan även om sevärdheter man inte ska missa. Så den kollade vi såklart in!

Vadstena Klosterkyrka - med tre stjärnor i guide Michelin

Vadstena Slott

Vi passade även på att besöka Vadstena Slott, som ligger bara ett stenkast från klostret. Ett vackert slott som är ett av Nordens bäst bevarade renässansslott. Mer fakta om slottet hittar ni här – nedan ett litet bildregn!

Badstrand vid Vadstena Klosterhotell

Det finns en fin liten sandstrand precis utanför Nunneklostret där jag tog mitt morgondopp innan frukosten när vi bodde här. Extremt långgrunt!

Fler saker att göra i Vadstena

Promenera längs stranden, kolla in den lilla staden. Helt klart en mysigt liten sommarstad – som är så liten at ett dygn är lagom!

Sammantaget om Vadstena Klosterhotell och spa

• Vi var riktigt nöjda med denna vistelse – det första stoppet på vår Roadtrip 2022. Härligt spa, god mat och mysig stad att promenera runt i.
  • 3700:- kostade paketet med dubbelrum, spa, middag och frukost. Till det tillkom kostnad för drycker – och entré till Vadstena Slott (95:- pp).
  • Tänk på att kolla upp vilken byggnad ni bokar boende i. Och missa inte att boka ett paket med besök på spa:et – det var riktigt härligt!
  • Vi reste hit utan barn – och det kan vi rekommendera, då det t ex är 16-årsgräns i spa:et (förutom vissa skollov då åldersgränsen sänks till 12 år).
  • Fri parkering finns precis utanför Nunneklostret där vi bodde.

Efter Vadstena Kloster åkte vi vidare mot nästa stopp: Nääs Fabriker. Mer om det i nästa inlägg!