Amerikansk temamiddag – mat, dryck, musik & nostalgi!

Jag skulle egentligen haft min sista kväll i Austin igår om inte corona kraschat planerna. Men, för att åndå få lite känsla av södra USA körde jag igår en ”temamiddag” med familjen inspirerad av södra USA . Amerikansk mat, amerikansk öl, och en spellista med country. Min tanke var att blir lite USA-nostalgiska – det är ett av de land vi rest mest till – men barnen tyckte maten mer påminde om det vi åt i Tulum i Mexico i höstas! Vilket stämmer – maten i Tulum och i södra USA är inte helt olik.

Pulled Pork – med historia i södra USA

Vi älskar Pulled Pork och rätten är ju oförskämt god med tanke på hur enkelt det är att göra den – bara man har tid. Vi gjorde egen kryddmix på timjan, spiskummin, koriander, salt och peppar. Gnuggade in det i ekologisk fläskkarré, täckte med vitlök,. lök och krossade tomater och körde den i ugnen i en gjutjärnspanna med lock i 8 timmar på låg värme. Vände köttet då och då och efter fem timmar kunde man börja dra isär det.

Till köttet refried beans, rödlök, guacamole, koriander, limel, isbergssallad och en sallad på riven morot, äpple och lime. Tortillabröd till mig och burgarbröd til sonen – vi tog dessutom och toppade våra med lite vanlig söt BBQ-sås. Så grymt gott!

Amerikansk temamiddag

Till maten tog jag en av mina favoritöler som dessutom är amerikansk – Lagunitas IPA. En annan amerikansk öl jag verkligen gillar är Sierra Nevada Ja, det finns massor av intressant amerikansk hantverksöl.

Härliga USA

Med en till Lagunitas i handen drömde jag mig efter middagen tillbaka till alla mina resor til USA: Ett år i Oklahoma när jag pluggade på University of Oklahoma och reste runt i Texas så ofta jag kunde på helger – till Dallas, Houston och ner till Lousiana. Jullovet körde vi bil från Oklahoma ända till San Fransisco, vidare ner till LA längs kusten och hem via Las Vegas och Gran Canyon.

Min första gång i New York var sommaren när jag pluggat klart – jag och en kompis hängde där i två veckor med undantag för en kort avstickare till Washington. New York är en stad jag återvänt till massor med gånger – med min fru på weekends, på jobbresor och för ett par år sedan bytte vi lägenhet en sommar med en amerikansk familj i New Jersey. USA är galet på många sätt, men ändå så himla härligt land att resa och leva i vanligtvis.

Florida med familjen

Sedan jag skaffade bloggen och började göra reportage om våra resor har vi inte kommit längre än östkusten och Florida. Första gången för ett par år sedan flög vi till Miami och bodde de första två nätterna i Miami South Beach. Sedan åkte vi vidare till Fort Meyers Beach – stränder, solnedgångar och mysiga restauranger.  Sanibel Island var nästan som att vara i västindien – så härlig ö. Vidare till nöjesparker i Orlando innan vi avslutade med två nätter på lyxhotell i Miami.

Amerikansk temamiddag

Kryssning från Miami

För snart två år sedan när vi åkte på en kryssning som utgick från Miami hade vi två nätter till i Miami – innan kryssningen. Vi bodde på på lägenhetshotellet Churchill Suites Monte Carlo och åt på massa trevliga restauranger som Bird & Bone – med Miamis bästa fried chicken och Restaurang Ola i Miami – mysig fine-dining vid collins canal

Efter kryssningen – innan flyget – hade vi en heldag på fantastiska The Confidante Miami Beach. Kan inte minnas en mer perfekt avslutning på en semester!

The Confidante Miami Beach

Detta känns sjukt avlägset nu – men snart är vi där igen, när man kan resa till varma och härliga platser som Miami!

Och temamiddag var en kul grej – det kommer jag fortsätta med en gång i veckan tills vi får börja resa igen!