Året som gått – resorna

En rolig sak med att blogga är att titta tillbaka på alla gamla inlägg som fungerar som en dagbok. Så mycket man hinner med på ett år. Jag tänkte summera bloggåret 2016 på några olika sätt och börjar med resorna!

Nyår på Gran Canaria

Vi firade in 2016 i Maspalomas på Gran Canaria, där vi gick tennisskola, hängde på stranden, hyrde bil och åkte upp i bergen och bodde på ett riktigt bra all-inclusivehotell. En sak jag verkligen gillar med denna södra del av Gran Canaria är solnedgångarna ner i havet.

Helg på Icehotel

I Februari åkte jag en helg till Icehotel i Jukkasjärvi och det är en av de resor som gjort störst intryck på mig. Fantastisk natur och helt magiskt att bo en natt inne i Icehotel.

Jag skrev även ett reportage för Expressen om Icehotel. Bilden på sovrummet är en av de mest gillade och kommenterade bilderna på bloggens Instagram under 2016!

ice

Weekend i Punta Cana

I Mars åkte jag en långhelg till Punta Cana i Dominikanska republiken och levde som en amerikansk turist – bodde på all-inclusivehotell och testade massa aktiviteter som exempelvis Zipline. Även denna resa skrev jag ett reportage om för Expressens räkning.

Gourmethelg i Tallinn

I April åkte vi hela familjen till Tallinn en helg och det blev en resa med god mat redan från start på färjan över. Vi hittade massa härliga restauranger i Tallinn och skrev om topp 5 saker att göra i Tallinn med barn. Hit kan man åka billigt med färja och priserna på restaurang var runt hälften av de svenska priserna för motsvarande kvalitet.

Maj – Paris och Dubai

I maj flög vi hela familjen till Paris och Disneyland som jag var lika peppad på som barnen! Det visade sig dock att det var systerparken Disney Studios som har attraktioner för lite större barn som vi gillade mest.

Några veckor senare åkte jag på en bloggresa till Dubai som verkligen gav mersmak; att flyga dit i businessclass, lära mig mer om kulturen och bo på fantastiska hotell som One And Only Royal Mirage Dubai.

Juni – Budapest och Katalonien

I Juni åkte jag med ett gäng andra svenska resebloggare till Budapest. Så härlig stad som jag verkligen skulle vilja åka tillbaka till och då fokusera lite mer på stadens alla restauranger! Jag skrev en lista på 7 saker ni inte får missa i Budapest och ett reportage om hotellet Buddha Bar som vi bodde på 2 nätter.

Matupplevelser i Katalonien

Om det var för lite matfokus i Budapest så var det desto mer på nästa resa som jag gjorde med min bror till Katalonien! Vi bodde och åt på Els Casals – en Michelinkrog med egen bondgård en timme norr om Barcelona, besökte vingårdar och avslutade med ett dygn i Barcelona.

Vuxenresa till Rhodos

Nästa resa tog jag med min fru på då vi åkte en kortvecka till Rhodos och testade Casa Cook – Vings nya boutiquehotell. Vi hyrde en cab och åkte runt på den lilla ön, hittade vingårdar även här och skrev om tre saker ni absolut inte får missa om ni åker till Rhodos. (Bargatan är inte ett av dem)!

Familjetripp till Yasuragi

Min konstanta längtan till Japan blev inte direkt mindre av att vi åkte hela familjen till Yasuragi för ett dygn med japanskt spa, japansk mat och japanska sängar!

Roadtrip till Danmark

I slutet av Juli åkte vi på en roadtrip via Göteborg med färja till Danmark. Vi åkte till Grenen där Skagerrak möter Kattegatt, åt smörrebröd med rödspätta på Bröndrums hotel och besökte även Legoland som jag velat åka till sedan jag var 7 år!

Hösthelg på Åland

I September tog vi färjan över till Åland och blev väldigt förtjusta i denna lilla ö. Vi bodde på Havsvidden, åt på härliga restauranger som Smakbyn och fick möjlighet att komma in på Leklandet Smart Park när de egentligen hade stängt, så vi var helt ensamma i nöjesparken, otroligt lyxigt!

Höstlov i Florida

I November åkte vi hela familjen till Florida, först till Miami och South Beach, sedan vidare till Sanibel och Fort Meyers på västkusten, Universal i Orlando och avslutning på lyxhotell i Miami.

Julmarknad i Zagreb

I November åkte jag sedan själv en helg till Zagreb för att kolla i stadens julmarknad som i år åter blev utsedd till Europas bästa. Här skrev jag dessutom om bra (och billiga) restauranger, sightseeing och tips på hotell i olika prisklasser.

Det var årets resor! Jag är så tacksam över att jag haft möjlighet att resa så mycket och i takt med resorna har bloggen växt sakta men säkert hela året. Nästa år har jag än så länge tre resor inbokade, till Hamburg i Januari, Lech i Österrike på sportlovet och Grekland i April. Och så ska jag och min fru tillbaka en heldag till Yasuragi om en dryg vecka (denna gång utan barn!). Men jag hoppas det blir fler resor såklart!

Årets ”Travel Inspirator”

I December fick jag även pris som mest årets ”Travel Inspirator” vid Nordic Travelblog event, så oväntat och kul!

Nordic Travelblog Event

Matåret 2016 då?

Det finns i ett helt eget inlägg som du hittar här!

Andra resebloggares årssummeringar

Mina resor är ingenting mot andra resebloggare som i vissa fall mer eller mindre är på resande fot hela tiden! Om det är något resebloggare älskar att skriva om så är det hur många länder de varit i, så det var inte otippat att många av andra resebloggare även har gjort sina årssummeringar!

Alexander Waltner som skriver på swedishnomad.com reser på heltid och har varit i tre gånger så många länder som jag det senaste året (men vem räknar :-)). Maria på Fantasydining (som älskar temarestauranger) har bland annat varit Costa Rica och en annan Maria på  Agonmom.se har bland annat varit på Malta dit jag gärna skulle vilja åka en weekend nästa år. Även Helena och Peter på Freedomtravel har varit på Malta och dit ska de tydligen igen 2017, härligt! Inga Sundel på ettannatliv.se reste i Asien i stort sett hela året och hennes summering visar att det inte bara är underbart hela tiden att vara på resande fot. Gunilla på 4000mil.se var bland annat i Hong Kong, ännu en plats jag inte varit i men verkligen skulle vilja åka till! Resebloggaren Dite utser Baskien till bästa resa med motivationen ”Bästa mat-och kulturupplevelse i kombination med strandsemester”. Coolast resor 2016 har nog Johnny på johnnybajdzjan.com gjort – som rest till Kuba, Sri Lanka, Maldiverna och Pakistan. Pernilla som bloggar på utochspring.com har rest som en tok över hela världen och även sprungit fler lopp under resorna. Jennifer Sandström var i Indien, Polen och USA och Charlotte som bloggar på readyfortakeoff.se var i bland annat i Doha, Jordan och New york!