Restaurangrunda i Uppsala – del 2

Inlägg i samarbete med partner

För en månad sedan var jag med en vän en weekend i Uppsala, för att kolla in staden och testa några av stadens krogar. Vi körde en restaurangrunda där vi testade några få rätter på varje krog och kunde på så sätt hinna besöka flera olika. Först klassisk fransk bistromat på Stationen- Sen mexikanskt på Lillys, Italienskt på Aaltos, Amerikanskt/Asiatiskt på Jay Fu och Franskt/asiatiskt på Frenchi. Lås mer om dessa restauranger här.

Restaurangrunda i Uppsala – vi testar tre till restauranger

Nu i helgen var jag tillbaka, nu med min fru som sällskap, för att testa fler av de krogar som ingår i Uppsalas breda restaurangutbud: Miss Voon, Dryck & Mat och Hambergs Fisk.

Miss Voon Uppsala

Uppe på 11:e våningen i Elite-hotellet ligger restaurangen Miss Voon, som har en meny ganska identiskt med systerkrogen Miss Von på Sturegatan i Stockholm. Den senare ligger bara ett kvarter från vår lägenhet och vi har ätit där massor med gånger. Men trots att vi ätit maten tidigare var det kul att testa Miss Voon i Uppsala. Placeringen på 11:e våningen gör klart sitt till stämningen, även om borden inte i första hand är placerade med utsikt, utan mer inåt lokalen. Färgerna går i rött och svart, med punktbelysning över borden.

Miss Voon Uppsala Restaurangrunda i Uppsala

Här tog vi två förrätter, dels en varsin laddning hummertacos och så delade vi på en fjordlaxtartar med jalapeño, forellrom och rättika. Hummertacon är en favorit sedan tidgare, men ännu godare var fjordlaxtartaren som var grymt bra – missa inte om ni äter här!

Restaurangrunda i Uppsala

Här skulle vi kunnat sitta kvar hela kvällen och testa mer från menyn – mycket som såg gott ut. Men vi hade fler restaurangen att testa oss igenom…

Dryck & Mat Uppsala

Nästa restaurang var Dryck & Mat som även den ligger ett stenkast från Tågstationen, närmare bestämt i det gamla stationshuset, granne med restaurang Stationen som vi testade sist vi var här. Dryck & Mat är den restaurang som flest personer tipsat mig om inför detta Uppsalabesök, så det var med klart höga förväntningar vi kom hit.

Det var fullbokat denna kväll, men det finns ett par obokningsbara platser vid köket där vi knep två. Är man bara två tycker jag att dessa platser är de bästa, då man har en perfekt utsikt över köket och enklare kan småprata lite mer kökspersonalen.

Här tog vi i samråd med hovmästaren en förrätt och en varmrätt att dela på och till det ett varsitt halvglas vin till respektive rätt.

Förrätten havskräftor med kålrabbi, hasselnötter och brynt smör hollandaise (175:-) var en så läcker och välkomponerad rätt att den nästan skulle vara värt resan hit. Den följdes upp med en biff med kantareller, parmesankräm och madeirasky (375:-) som även den var riktigt bra. Jag förstår verkligen varför så många tipsat oss om Dryck och Mat – som matmässigt kan liknas lite vid Lilla Ego.

Hambergs fisk

Vi promenerade sen vidare till Uppsalas mest renommerade fisk. och skaldjursrestaurang – Hambergs fisk. Känslan här är lite som att komma in i en saluhall och man har även en fiskdisk längst in i lokalen.

Här hade man denna kväll fem olika sorters ostron på menyn och vi tog in fyra olika sorter att börja med. Till dem serverades vi mignonette, citron och två hemgjorda chilisåser som var så goda att jag lyckades tjata till mig en liten burk att ta med hem!

Sen delade vi på en kalixlöjrom (245:-) som man hade lagt stor kärlek på i all enkelhet. Perfekt smörstekta tunna toastskivor, fint hackad lök och en generös skopa löjrom. Sällskapet bredvid tog in en avsmakningsmeny som vi sneglade lite avundsjukt åt – även den såg riktigt bra ut och var med lite mer arbetade rätter.

Avslutning på Miss Voons takbar

Vi avslutade kvällen med en drink uppe på Miss Voons takbar. Jag hade nog förväntat mig mer drag här uppe en fredagskväll, det var fortfarande middagsvolym på musiken och halvtom bar fast klockan var 23. Otippat då man är stans enda takbar och borde kunna skapa en nattklubbskänsla här – eller så gör man inte det av hänsyn till gästerna som bor under. Men de gjorde bra drinkar!

Finns det ytterligare någon riktigt bra restaurang i Uppsala jag missat? Kommentera gärna så kanske det kan bli en tredje restaurangrunda i vår om det finns nog många bra!

Resan gjordes i samarbete med Destination Uppsala – tankar och åsikter som alltid mina egna!