Mina första skiddagar säsongen 20/21 i Grindelwald

Mina första skiddagar säsongen 20/21 blev i Grindelwald, en by i Schweiz ca tre timmar från Zurich med tåg. Jag var i Grindelwald för två år sedan i Januari. Då med strålande sol, massor med snö och hela liftsystemet öppet. Nu, alltså tidigare första helgen i December, för att vara med vid invigningen av den helt nya mega-kabinliften Eiger Express – och samtidigt åka lite skidor.

Men, det var fortfarande två dagar innan avresa bara 10 cm snö på vissa ställen i backarna och högst oklart om det skulle hinna komma nog med snö inför öppningen lördagen den 5/12. Jag reste ner ändå och höll tummarna!

Flyget till Zurich

Jag bodde på mysiga Hotel Schweizerhof som ligger ett stenkast från tågstationen i Grindelwald.

Härifrån kunde man ta tåg som bara tog 3 minuter till den del av systemet som var öppen första helgen – vid Kleine Scheidegg. Andra tåg gick vidare mot Bern och Zurich, med byten i Interlaken.

Mina första skiddagar säsongen 20/21 i Grindelwald

Vi startade dock första dagen med att vara med på den officiella öppningen av Eiger Express och sedan ta en premiärtur upp och ner i liften – utan skidor! Samtidigt började det snöa och det fortsatte snöa utan avbrott tills jag åkte hem på måndagen.

Första dagen i backen för säsongen.

Vi hyrde skidutrustning i samma terminal som liften går i och gav oss sen upp i Eiger Express – nu med skidutrustning med oss. Men inte på oss – för först skulle vi ännu längre upp!

Mina första skiddagar säsongen 20/21 i Grindelwald Hyra skidor

Först –  Top of Europe uppe på 3454

Ja, målet för förmiddagen var ”Top of Europe” uppe på 3454 meters höjd, dit man tar ett tåg genom en grotta i berget. Här uppe var jag redan förra gången jag var i Grindenwald – så cool plats! Då hade vi fantastiskt väder och man kunde se hur långt som helst från toppen. Nu var det det omvända! Läs mer om mitt första besök i Top of Europe här.

Mina första skiddagar säsongen 20/21 i Grindelwald Top of Euriope
Top of europe
På 3454 meters höjd!
Glacier top of europe
Inne i glaciären

En sak som var ny denna var ett besök i en riktigt unik is-bar – uthuggen ur glaciären. Denna kan man bara förboka som grupp och här fanns bland annat något som jag uppskattade lite mer än de andra. Schweizisk whisky, destillerad i närheten och sedan lagrad i glaciären i 10 år. Wow! Faktiskt riktigt god och balanserad, som en elegant skottsk highland-whisky. Denna is-bar är dock inte för alla – det kostar 16.000 sek att hyra den en timme – men då ingår dryck!

Ice bar top of europe

Efter vår besök uppe på Top och Europe var det dags för lunch. Det blev på en klassisk alprestaurang precis där man gick av tåget ner från Top of Europe. Lunchen? Smält ost med potatis! Eller med ett finare ord – raclette. Gott i all sin enkelhet – speciellt i denna miljö!

Äntligen dags för skidåkning

Efter lunchen kastade jag mig ut i pisten. Så härligt! Massor med nyfallen snö och inte alls mycket folk i backarna.

Alla sakerna med i min Osprey Soelden 22

Till denna resa hade jag fått ett exemplar av ryggsäcken Osprey Soelden 22 från Osprey att testa. Himla praktiskt, då jag kunde ta med mina skor, powerbank, extra tröja etc på ryggen utan att det knappt märktes – vilken sjukt lätt och smidigt rygga! När jag sedan efter åkningen skulle ta tåget hemåt bytte jag om till mina vanliga kängor och hängde pjäxorna och hjälmen utanpå ryggan, även detta klarade remmarna av. Detta kommer klart vara en ryggsäck som får hänga med på alla skidresor hädanefter.

Mina första skiddagar säsongen 20/21 i Grindelwald med en Osprey Soelden 22
Mina första skiddagar säsongen 20/21 i Grindelwald

Jag åkte tills liftarna stängde, sedan tåget hem till hotellet för lite bastu, innan vi tog en taxi för middag på Hotell Aspen – som ni kan läsa mer om i detta reportage.

Heldag i Backen!

Nästa dag blev det en heldag i backen! Det snöade ännu mer denna dag så det var galet mycket puder utanför pisterna, men lite väl mycket och tungt för jag ensam skulle våga köra där. Fastnar man rejält eller ramlar med huvudet före ner i 1 meter tung lössnö är det skönt med en buddy som kan gräva fram en!

Mina första skiddagar säsongen 20/21 i Grindelwald

Lunch i backen på en liten mysig restaurang. där de flesta tog en lunch på mac’n’cheese med äppelmos och rostad lök! Jag nöjde med mig en korv och en öl! Sen mer åkning!

Sittande after-ski

Denna, vår sista dag, avslutade vi med säsongens första after-ski. Detta på en bar som finns nere i Terminalen där kabinliftarna går ifrån. I år är ju alla traditionella röjjiga after-ski’n inställde i typ hela världens skidorter, men denna lite lugnare variant, sittandes vid ett bord passade oss bra!

After ski Mina första skiddagar säsongen 20/21 i Grindelwald

Middag denna dag blev på fantastiska restaurang Glacier som ni kan läsa om här.

Så himla kul att vara tillbaka i Grindenwald – mina första skiddagar för säsongen 20/21 kunde inte startat bättre! Detta gav verkligen mersmak!

Fler reportage från Grindelwald

Weekenden i Grindelwald var en pressresa som Jungfrau-regionen ordnade. Åsikter och tankar som alltid mina helt egna!