Restauranger i Grindenwald – två riktigt bra tips!

Åker ni till Grindelwald i Schweiziska alperna är ni säkert sugna på att hitta några riktigt bra restauranger. Utbudet är inte jättestort och i stort sett alla restauranger i Grindelwald ligger i ett hotell. Av dem serverar de flesta traditionell Schweizisk husmanskost, vilket såklart är härligt och gott. Men, vill man ha en lite mer speciell upplevelse finns det två restauranger som sticker ut!

I i Grindenwald finns två små, riktigt härliga boutiquehotell med lite mer ambitioner i köket – en av dem riktigt ambitiösa! Jag testade bägge dessa restauranger och det var väldigt bra, en av dem – på Restaurang Glacier – så pass bra att det var bland den bästa menyn jag ätit under hela 2020.

Restauranger i Grindenwald – Glacier

Glacier är ett av Grindenwalds äldsta hotell, byggt för 150 år sedan. Namnet kommer av Grindenwalds glaciär, som på den tiden nådde hela vägen ner till dalen. 2018 fick hela hotellet en totalrenovering och man etablerade sig snabbt som Grindelwalds bästa restaurang, med omnämnande i Guide Michelin och i den franska Gault & Millau.

Här serverar man 3, 4 och 5-rättersmenyer med matchande vinpaket. 3-rättersmenyn (som kostade 100 CHF) var hemlig i förväg, så jag har inte alla detaljer men bilderna talar sitt tydliga språk – magiskt!

Jag startade för ovanlighets skull med en alkoholfri cocktail. Eller – så ovanligt är det inte. Jag älskar fortfarande vin och vanliga cocktails, men har börjar varva med alkoholfria alternativ, inte minst när man har en dag skidåkning nästa dag att se fram emot. Då vill jag vara på topp! Jag bad om en sur alkoholfri fördrink och denna på lime och grape hade ett riktigt bra bett!

Jag satt vid ett bord där vi var tre personer (gränsen i Schweiz just nu är max fyra personer vid varje bord). Så flera serveringar kom in för tre. Först detta nybakade bröd med lök. Till det olivolja och en creme fraishe-dipp.

Restauranger i Grindenwald – tips Glacier

Menyn satt igång med tre små amuser. En kopp med algrom och äggstanning med soja som var extremt god med massor av umami. Små kex med gåslever och forellrom och tartletter med algpulver. Sjukt läcker start!

Första rätten var en fisk, med ärtskum, dill och friterad fiskskinn.

Varmrätten var variation på anka. Det var den rätt som imponerade mest på mig, då jag ofta inte gillar anka. Men detta var den saftigaste ankfilé jag någonsin smakat! Till den en ankragu, rökt andhjärta, rödvinssås och potatispure. Vinet som serverades till denna rätt var ett läckert cabernet sauvignon / Merlot från Ticino i Schweiz.

Restauranger i Grindenwald – tips Glacier

Efter varmrätten kom denna lilla servering in. Blomman är från seshyanpeppar som man skulle tugga på i 30 sekunder, innan man stoppade in den lilla chokladbollen fylld med någon torr alkohol. Pepparn gjorde hela munnen helt stum och det var en så cool upplevelse när man sedan tuggade på bollen. Svårt att beskriva – detta måste upplevas!

Restaurang Glacier

Den stumma känslan i munnen försvann lagom till desserten kom in, serverad med ett supergott och krispigt dessertvin som ägaren stolt berättade att han fått tag på de sista lådorna av – som finns!

Efter desserten var det inte slut. Då fick vi välja ur en ask med hemgjorda praliner.

Restauranger Glacier

En så galet bra middag – detta är verkligen en av de restauranger i Grindenwald ni inte ska missa när ni kommer hit. Priset: 100 CHF för 3-rätters inkl vinpaket.

Läs mer: På Glaciers egen web.

Restaurang Aspen i Grindenwald

Aspen ligger mitt i backen i Grindenwald och här andas allt kvalitet, redan när jag gick innanför dörren kände jag att detta var en restaurang i min smak. Med klassisk alpinredning och härlig atmosfär.

Vi startade med en av mina favoritcocktails, en negroni som kom in helt perfekt. (Är ju i och för sig ett extremt säkert kort då man bara ska blanda lika delar Gin, Martini Rosso och Campari Bitter). Innan maten fick vi in en liten varm appetizer i form av ensamosa, fylld med ärtor och annat gott!

Restauranger i Grindenwald Aspen

Efter en tung lunch i backen var jag inte vrålhungrig, så jag tog en grönsallad till förrätt. Men även den enkla rätten överraskade med massor av olika grönsaker och en härlig dressing. Till den tog vi en flaska av husets egna torra vita viner, gjort på Chasselas. Ett schweiziska vin som passade perfekt. Klart man gör massa bra vin i dessa alpregioner, men man behåller dem för sig själva, jag har aldrig sett ett Schweiziskt vin på en restaurang i Sverige!

Till varmrätt, en generös bit perfekt stekt black angus beef filet, med frasiga pommes och bearnaise. Inga konstigheter, men supergott. För mig behöver inte rätter vara avancerade eller tillkonstlade – bara de är lagade med kärlek och omtanke och det var denna! Till det tog vi in husets röda Schweiziska vin som var en elegant pinot noir.

Jag var visst mer hungrig när det kom till kritan än jag trodde, så jag körde på med dessert också. Halvfrusen mandarinsorbet med maräng, halloncoluis, ingerfära och choklad. Så snygg och god!

Restauranger i Grindenwald Aspen

En riktigt härlig restaurangupplevelse, mer som ett riktigt bra steakhouse. . Priser: Sallad, 9.50 CHF. Biff: 64 CHF. Sorbet;: 12 CHF, Vin: 51/58 CHF per flaska (Vitt/Rött).

Läs mer på Aspens egen web.

Fler reportage från Grindelwald

Weekenden i Grindelwald var en pressresa som Jungfrau-regionen ordnade. Åsikter och tankar som alltid mina helt egna!