Långkryssning till Ystad och Visby med Silja Line

Flera år i rad har vi gjort roadtrips i Sverige på semestern hela familjen, men i år prioriterade vi en utlandsresa till Gran Canaria en vecka och att sedan spendera resten av sommaren på landet i Dalarna. Men, en liten till familjeresa blev det – i form av en långkryssning till Ystad och Visby med Silja Line. Ett perfekt sätt att byta miljö, bekvämt ta sig till dessa två sommarstäder och äta riktigt gott!

Silja Line startade förra året med kryssningar till Visby, som blev mycket populära. I år har de ännu fler specialkryssningar, som denna till sommarstäderna Ystad och Visby, med tre nätter ombord. I Söndags efter lunch tog vi en taxi till Värtahamnen och gick ombord Silja Symphony – ett av Silja Lines största fartyg med en stor shopping- och restauranggata i mitten av fartyget.

Live-band i solen

Uppe på däck var det riktig partystämning. Flera barer var öppna, solen gassade och ett live-band lirade sommarklassiker. Detta medan fartget gled fram genom Stockholms vackra skärgård. Underbart!

Långkryssning till Ystad och Visby

Commodore-hytt på Silja Symphony

Innan vi slog oss ner i en soffa på däck tog vi dock först hissen upp till våning 11, till vår commodore-hytt, som är en av de finare hyttkategorierna ombord. Här finns en dubbelsäng, en soffgrupp med bäddsoffa och fönster med havsutsikt. Helkaklat badrum med dusch. Gott om plats för förvaring i en stor garderob, i skåp mittemot sängen och under sängen!

Här finns även en minibar som var fylld med läsk, öl och bubbel – även detta ingår i hyttpriset!

Commodore-lounge på Silja Symphony

Bor man i denna typ av hytt (eller någon av de ännu finare) här har man även access till en lounge på våning 10, där det finns fika, frukt och smörgåsar man kan förse sig av utan kostnad samt en bar. Här nere hängde vi mycket både innan och efter middagarna. Tog något litet att äta eller dricka och spelade kort!

Här finns även två bastus – en för dam och en för herr. De öppnar tidigt på morgonen, så jag smög ner hit varje dag innan resten av familjen vaknade. På kvällarna kan man även utan kostnad boka en bastu en timme för privat bruk, vilket vi gjorde innan middagen första kvällen.

Commodore-lounge på Silja Symphony Bastu

Skärgårdsbuffé på Silja Symphony

Första middagen ombord hade vi bokat bord i buffetrestaurangen där man serverar en stor skärgårdsbuffé. Här startade jag med sill- och strömming och rökta räkor – kanske det jag gillar bäst på denna typ av buffé. Sedan rostbiff med rödvinssås och krämig potatisgratäng och så en liten osttallrik. Sonen avslutade med den stora chokladfontänen där man kunde doppa frukt och marshmallows, medan jag valde några små desserter från buffén – saltkolacreme, brownie och en jordgubbscheesecake.

En riktigt bra och fräsch buffé, där man nu bara tar in 300 personer i varje sittning, så det var ingen heller ingen hets eller trängsel.

Frukost i Bon Vivant

Nästa morgon vaknade vi upp i Ystad. Jag tog min morgonbastu, väckte barnen och så gick vi och åt frukost. Även här har man tillgång till en specialmatsal om man bor i commodoreklass. I finrestaurangen Bon Vivant finns en lyxig frukostbuffé och varma rätter som amerikanska pannkakor, ägg med bacon eller havregrynsgröt kan man beställa in från köket utan kostnad. Riktigt härligt sätt starta dagen!

En heldag i Ystad

Efter frukost promenerade vi av färjan som låg förtöjd ett par hundra meter från centrum, Vi startade med att gå till Ystad havsbad som ligger drygt 20 minuters promenad bort längs havet. En helt fantastisk sandstrand, med långa bryggor ut i havet om man ville dyka och flera restauranger, där vi åt på Shuffle Bar som var enkelt – men gott och trevligt!

När vi var nöjda med stranden gick vi in för att kolla in centrala Ystad – vackra korsvirkeshus, Ystads pampiga kloster, mysiga restauranger på innergårdar och Ystads egna mikrobryggeri.

Mer om Ystad i ett eget inlägg inom kort!

Italiensk middag på färjan

Tillbaka på färjan åt vi middag på den Italienska restaurangen Tavolata, som är en a la carterestaurang. Till förrätt delade vi på en charkbricka och tomat med mozzarella, som kom in med focaccia och god olivolja. Till varmrätt tog jag en oxfilé med citronsmör som var riktigt bra och till dessert en pannacotta med vit choklad och hallonsorbet. Snyggt, vällagat och så gott!

Vaknar upp i Visby

Nästa morgon vaknade vi upp i Visby. En stad jag älskar – och varit i massor med gånger – senast för bara en månad sedan. (Här hittar ni mina 10 bästa Visby-tips). Min fru och dotter ville kolla i lite affärer, så jag och sonen gick och tog ett bad. Först ville han dyka i hamnen, sedan gick vi vidare till Visby strand för ett dopp och slog vi oss ner i två av de hängmattor som finns uppspända mellan träden längs stranden. När tjejerna kom från stan beställde vi en taxi och medan vi väntade på den tog vi en sväng i den vackra Botaniska trädgården.

Taxi till Tofta Strand

Taxi från city till Tofta strand tar en knapp halvtimme från Visby. Detta var en kul kontrast mot Ystad – en fullproppad strand, dock med gott om plats för att kunna lägga sig ner på våra handdukar. Man kunde också gå några hundra meter åt sidan på denna långa strand om man ville ha lite mer plats – men vi tyckte det var kul att kolla in folk – har saknat folkvimmel!

Vi hade förbeställt en taxi för att kunna maxa tiden på stranden, så en halvtimme innan vi skulle vara ombord kom den och hämtade oss och körde tillbaka till hamnen.

Barnen softade på rummet medan jag och min fru nöjt av ett glas kallt bubbel på däck medan vi kollade in Gotland som vi sakta passerade.

Middag på Grill House

Sista middagen åt vi på ”Grill House” som är fartygets ambitösa köttrestaurang, där vi rekommenderades den hängmörade entrecoten. Perfekt stekt kött, med rödvinssås, cafe de paris-smör och en potatisgratäng. Så gott!

Hemma igen!

Sista dagen kunde vi sova lite extra länge, jag tog min morgonbastu och så åt vi vår sista frukost nere i Bon Vivant innan vi klockan 11.00 var tillbaka i Stockholm igen!

En så härlig och intressant kryssning – där vi upptäckte både en ny stad – Ystad – och en ny strand utanför Visby. Bägge platser som jag verkligen kan rekommendera att ni besöker en varm sommardag!

Fler saker att göra ombord.

Vi gjorde såklart inte allt som finns att göra ombord. För mindre barn än våra fanns massor av aktiviteter, som klätterställningar, minidisco, bingo och teckningstävlingar. I nattklubben var det underhållning inför sittande publik – ännu är inga dansgolv öppnade ombord.

Tips om ni vill göra denna resa

#1,. Boka i tid – de bästa hytterna brukar bokas upp först.

#2. Vill ni ha ett bord i solen på väg ut från Stockholm? Skicka upp en person direkt som sätter sig vid ett bord medan ni andra tar bagaget till hytten. De bästa borden och sofforna blir fulla snabbt!

#3. Om ni bor i commodoreklass och gillar bastu. Boka en privattid direkt när ni går ombord. Det kostar inget men det finns bara begränsat antal tider.

#4. Vill ni äta på någon av a la carterestaurangerna,. som Grill House? Boka bord online i förväg online. Alternativt – skicka ner en person att ställa sig på kö för en drop -in plats när restaurangen öppnar. När bordet är ledigt får man en signal på en sån där liten rund sändare.

#5. Ta med cykel eller bil. Cyklar kan man ta med och ta i land vid de olika stoppen – perfekt sätt om man vill ta sig lite längre – eller exempelvis cykla till Tofta. Bilar kan man inte köra iland vid stoppen, men är smidigt att ha ombord så man kan ta sitt bagage direkt till hissarna – och lika enkelt fylla på bagaget på vägen hem med saker från Taxfreen.

#6. Vill ni åka på en arrangerad utflykt? Det finns flera alternativ som bussutflykter eller guidade turer i städerna där man gör stopp. Även dessa är smart att boka tidigt då de populäraste tar slut snabbt!

Resan gjorde vi i samarbete med Silja Line. Tankar och åsikter som alltid mina egna!