Klassresa till Gotland – alla mina tips!

Planerar ni en klassresa till Gotland eller bara vill ha lite inspiration inför en resa till Gotland med en större grupp? Detta inlägg är för er! För jag åker inte bara på egna lyxiga resor till Maldiverna – Jag var nyligen med och arrangerade en klassresa till Gotland för vår dotters klass som går ut 9:an. Jag var även en av de föräldrar som åkte med som ”reseledare”.

Här kommer en liten sammanfattning av vårt upplägg – som jag kan rekommendera att ni snor rakt av. Mina tips inför planeringen av resan (och sånt jag insåg under resan att vi borde planerat) hittar ni sist i inlägget!

Smidigt paket för klassresa till Gotland

Klasen hittade själva ett paket med färja, hyrcyklar och boende på Gustavsvik – boende i lägenheter 10 minuter med cykel från Visby – som vi bokade åt dem. Så det ”enda” som var kvar att fixa var aktiviteter och lunch under under dagarna på Gotland, samt allt administrativt som behövdes för bokningen – och att åka med som reseledare såklart.

Färjan till Gotland

Färjan till Gotland går från Nynäshamn och hit kan man ta sig med pendel från T-Centralen på en timme. Vissa ungdomar tog pendeltåget, medan de flesta fick skjuts med föräldrar. Vi tog den tidiga färjan 08.00 för att maxa tiden på Gotland.

Väl framme på färjeterminalen checkade jag in alla oss på en gång (vilket gick snabbt på ca 5 minuter), delade ut allas biljetter och sedan gick vi på. Bagaget checkade man in och tog bara med handbagage upp i fartyget. Drygt 3 timmar senare var vi framme i Visby!

Hyrcyklar på Gotland

Ett par hundra meter från färjeterminalen ligger Gotland Cykeluthyrning där vi hade cyklar förbokade. Här kunde vi lämna vårt bagage, som de tog hand om och sedan körde till vårt boende på Gustavsvik. Vi hade incheckning först klockan 14.00, så vi startade direkt med att kolla in Visby – genom en foto – och filmutmaning

Stadsutmaning i Visby – fototävling för en klassresa till Gotland

Jag har varit i Visby massor med gånger och vet vad man ”bör” kolla in här för att ha sett de klassiska sakerna man ska se i Visby. Dottern har varit med om flera ”stadstävlingar” med scouterna hon är med i. Så ihop skapade jag och dottern 20 utmaningar för klassen som de skulle dokumentera med foto och film, på platser som Botaniska Trädgården, Fiskargränd, Domkyrkan, Almedalen osv. Riktigt lyckat och klassen som var indelad i 6 grupper gick verkligen all-in på att ta sig runt i Visby för att lösa alla uppgifterna.

Klassresa till Gotland - stadsutmaning
Klassresa till Gotland Fotoutmaning

Vill ni använda eller kolla på de frågor vi hade i tävlingen? Här finns än länk till dem i Google Docs.

Klassresa till Gotland – boende på Gustavsvik

Efter tävligen cyklade vi ut till vårt boende på Gustavsvik, som var i radhus i små lägenheter med tre rum och pentry med plats för upp till sex personer (två i bäddsoffa). Enkelt, men fräscht. Ett perfekt boende för en klassresa till Gotland, precis vid havet, med egen strand, brygga, bastu man kunde boka, stora gräsplaner för fotboll och brännboll och en beachvolleyplan.

Klassresa till Gotland Gustavsvik

Frukost lagade alla själva med råvaror som fanns i respektive lägenhet – ägg, bröd med pålägg, kaffe och juice.

Middagen ingick också i paketet Första kvällen åt vi dagens middag inne i restaurangen på vandrarhemmet, andra kvällen fick vi ett paket med allt som behövdes för att grilla burgare, som jag tog lead på vid en stor grill nere vid stranden.

Klassresa till Gotland Gustavsvik Grill

Utflykter med cykel på Gotland

Andra dagen hade vi bokat en aktivitet för klassen i form av femkamp och bumperball ute på Tors Gård, 11 km inåt landet. Det tog en trekvart med cykel dit och i paketet ingick även lunch som vi startade med. Vi hade valt femkamp och sedan bumperball – fotboll som man kör iklädd en stor genomskinlig boll!!

Helt klart roliga aktiviteter och kul att se lite med av Gotland från cykel.

Dopp i Kalkbrottet Hejdeby

Bara 700 meter från Tors Gård ligger Kalkbrottet Hejdeby, dit vi fortsatte för ett dopp efter dessa svettiga aktiviteter. Så vackert och kristallklart, frisk vatten.

Kalkbrottet Hejdeby

Cykel tillbaka till Visby och efter denna långa cykelutflykt och aktiviteter kunde man tro att ungdomarna skulle vara helt slut, men icke. Efter middag körde de beachvolley i flera timmar och sedan hängde de på stranden vid en brasa långt in på småtimmarna!

Cykelutflykt till Snäck

Sista dagen fick vi börja med att städa lägenheterna och checka ut, sedan gjorde vi en cykelutflykt till Snäck, som bara låg 10 minuter bort med cykel. En stor sandstrand, en brygga man kunde hoppa i havet från och en beachvolleyplan där vi hittade ett rep som kunde användas som nät. Hit hade vi med lunch som vi fick med i lådor från vandrarhemmet, smidigt!

Avslutning på Glassmagasinet

När det var dags för att avrunda resan cyklade vi tillbaka längs med vattnet till Visby Cykeluthyrning, lämnade in cyklarna och jag checkade in alla på färjan och fixade våra biljetter medan klassen strosade runt lite i hamnen eller tog en glass på Glassmagasinet som är Visbys klart populäraste glassbar.

Sedan hämtade vi ut vårt bagage, som cykelfirman hade hämtat på vandrarhemmet och kört ner till hamnen. Vi gick på färjan igen, delade ut priser till vinnarna i fototävlingen, åt middag ombord och var sedan tillbaka där vi började i Nynäshamn.

En så lyckad resa, från härligt boende, lagom mycket aktiviteter och riktigt härligt väder som bland annat innebar perfekta solnedgångar!

Tips för att planera en klassresa till Gotland

• Låt eleverna bestämma resmål och vara involverade i planeringen av aktiviteter, så de känner att det är deras resa!
  • Använd Google Forms för att samla in all information om eleverna som behövs för bokningen. Jag gjorde ett formulär där vi samlade in både alla föräldrars kontaktuppgifter samt barnens mail och mobilnummer. Dessutom födelsedata, kön och nationalitet som behövs för färjebokningen och all info om specialkost som vandrarhemmet behövde. Så smidigt att samla in och sedan ha all info samlat . och man slipper onödiga mailslingor.
  • Se till att minst fyra föräldrar följer med. Det händer altid saker som gör att man behöver vara flera, speciellt om man cyklar omkring. Bra att ha en förälder i täten, en sist för att se till att ingen tappar bort sig och ett par i mitten som kan leda alla rätt.
  • Ta med en första-hjälpen låda
  • Boka inte in för mycket aktiviteter, en per dag som vi hade var lagom, så det blir tid för att bara hänga och umgås för ungdomarna
  • Försök att låta ungdomarna vara ”i fred”. Vi försökte hålla oss i bakgrunden, vilket vi i efterhand fick beröm för – att vi var ”chill”.
  • Totalt kostade resan inklusive allt knappt 60.000 – inklusive färja, cykelhyra, boende, allt mat, utflykter etc, så det gäller att klassen redan i 7:an börjar samla in pengar på det sätt de vill.