Hotell Riksgränsen – klassiskt fjällhotell vid liften

I Riksgränsen finns många olika alternativt på boende, från camping och vandrarhem till lägenheter man kan hyra och hotell. Gemensamt är att nästan alla ligger ”mitt i smeten” – 100 meter från både tågstationen och liftarna. Vi bodde på Hotell Riksgränsen som är ett klassiskt fjällhotell med all tänkbar service. Kolla in hotellet, rum, restauranger och spa i detta reportage!

Vi tåg nattåget upp till Riksgränsen som var stannar precis framför hotell Riksgränsen. När vi kom fram gick vi ner med våra väskor till bagagerummet, skaffade liftkort och tog oss sedan direkt upp i backen. Det gäller att maxa när man bara har ett par dagar på plats!

Vi körde tills liftarna stängde, sedan tillbaka till hotellet för att checka in!

Rum på Hotell Riksgränsen

Rummen på Hotell Riksgränsen finns från enbäddsrum till famlijerum och sviter för upp till 8 personer. Jag och sonen bodde i ett fräscht dubbelrum med två enkelsängar och fönster med en härlig utsikt över fjället. Praktiskt med skrivbord då jag jobbade lite. Kaklat badrum med dusch.

Hotell Riksgränsen

Lobby och lounge på Hotell Riksgränsen

Det finns en stor lounge intill entrén, som fortsätter in i en bar och fler fåtöljer med utsikt över backen. Perfekt för en after-ski på egen hand. I baren, där det finns många bra öler på fat kan man även köpa enklare mat som varma smörgåsar eller nachos med köttfärs. Välbehövligt efter en lätt lunch i backen och massa energikrävande skidåkning!

Middag på restaurang Meteorologen

Det finns två restauranger på Hotell Riksgränsen. Den ena – Meterologen – ligger i det gamla tullhuset och är riksgränsens äldsta byggnad. Här finns 14 fina rum och restaurangen här har de gäster som bor på Meterologen förtur till att boka. Men, man kan även boka bord här som gäst på det vanliga hotellet om det finns plats och det gjorde vi första kvällen.

Här bor ofta grupper som kör offpist hela vistelsen och det syns redan i entrén där det finns ryggsäckar uppradade med allt man behöver för att kunna rädda en kompis som blivit begraven i en lavin.

Vi fortsatte in i deras mysiga vardagsrum för en fördrink innan vi satt oss till bord vid ett långbord.

Meny signerad Dante Zia

I restaurangen väntade en 3-rätters meny signerad kändiskocken Dante Zia som är kökschef här. Middagen började med nybakad focaccia och ett gudomligt vispat brynt smör, som vi fick anstränga oss för att inte äta oss mätta på – så gott!.

Sedan ett härlig rött vin och en kalvtartar med rödbeta. Dante lyckades till och med få den skeptiska sonen att testa skyn som hälldes på vid bordet med rödbeta, brynt smör och yuzu. Riktigt god förrätt!

Till varmrätt serverades en torskrygg med potatispuré och en len forellromssås och desserten var en mandelkaka med vanlijglass. Så himla gott och vällagat.- med perfekt matchade viner till. Kan ni boka bord här en kväll när ni är i Riksgränsen – gör det!

Restaurang Lapplandia

Hotell Riksgränsens huvudrestaurang Lapplandia är modellen större och här serverar man en 3-rättersmeny på kvällarna som byts varje dag, Inte riktigt samma nivå på maten som på Meteorologen, men riktigt gott. Här startade jag med en hantverksöl från Kiruna Bryggeri till en grön ärtsoppa till förrätt som till och med sonen gillade. Till varmrätt en kalvfile med ugnsrostade grönsaker och rödvinssås och en pannacotta med kaksmulor till dessert.

Frukost på Lapplandia

Även frukosten serveras i restaurang Lapplandia. Färsk frukt, juice, ägg, bacon, fil med musli och flera sorters bröd. Gröt kunde man göra själv på hett vatten och havregryn. Hit ner kom många i underställ och med hjälm på huvudet som de bar hela frukosten. En trend vi helt missade!

Bastu och spa på Hotell Riksgränsen

Vad vore väl en skidresa utan att hoppa in i en bastu efter en dag i backen? På Hotell Riksgränsen finns två stora bastus som ingår för alla hotellgäster, en för herrar och en för damer.

Spa och relax på Hotell Riksgränsen

Det finns även ett stort spa på Hotell Riksgränsen med en ännu större bastu, bubbelpool och en stor simbassäng. Här är det ledd yoga flera gånger i veckan och det finns behandlingar som massage. Entré hit kostar 195:-,. om man inte bokat en behandling – då ingår entrén till spa:et. Här finns allt från olika typer av massage till mineralbad för ömma skidåkarkroppar! Det finns även två badtunnor utomhus med utsikt över fjället man kan boka (mot kostnad).

Bastu och spa på Hotell Riksgränsen

Sammantaget om Hotell Riksgränsen

Ett riktigt klassiskt skidhotell med perfekt läge vid både liften och tågstationen. Skön avslappnad och trevlig stämning – det är något speciellt att vara så här långt upp i Sverige och många som tar sig hit är riktiga skidentusiaster.

Jämfört med andra hotell i fjällen jag varit på i exempelvis Sälen eller Åre är det klart enklare här – exempelvis inga torkskåp eller skidförvaring – skidorna tar man med sig till rummet. Men så är hela känslan i backen också. Detta är mer fokus på fantastiska skidupplevelser och natur än lyx!

Som jag skrev om i förra inlägget om Skidåkningen i Riksgränsen så svänger vädret snabbt här, så optimalt är att vara uppe 4-5 dagar så man hinner vänta in bra väder om det börjar blåsa hårt. Men även de två nätter vi stannade här räckte för att få en bra känsla för både skidåkningen och hotellet .- som jag absolut kan rekommendera!

Bra att veta:

• Det finns skiduthyrning på hotellet
  • Det ligger en stor ICA-butik bara några hundra meter från hotellet
  • Det finns inga taxi’s i Riksgränsen. Närmaste taxi man kan ringa på åker från Kiruna, så då blir det dyrt!
  • Liftkortet på Riksgränsen gäller även i Björkliden. Dit går det gratis bussar till varje morgon 09.00

Läs mer på Hotell Riksgränsens egnen site här.

Vistelsen gjorde vi i samarbete med Lappland Resorts. Alla tankar och åsikter som alltid mina egna.