fbpx
Matochresebloggen
Riksgränsen Skidresa Tåg

Nattåg till Riksgränsen med VY – 18 timmar i egen kupé

Man har kunnat resa till Riksgränsen med tåg ända sedan 1902, då Järnvägen började användas för att transportera järnmalm från gruvorna i Malmfälten vid Riksgränsen. Idag tar man sig hela vägen till Riksgränsen utan byte med VY’s nattåg som exempelvis tar 18 timmar direkt från Stockholms Centralstation och stannar precis vid hotell Riksgränsen.  Men hur är det att åka med detta nattåg? Det har vi testat!

Nattåg till Riksgränsen – i egen kupé

Det finns flera olika alternativ av komfort på detta tåg, från vanliga sittplatser, till kupéer för sex personer där man bokar en plats – till egna kupéer med eller utan eget badrum. Jag som reste med sonen bokade en egen liten kupé för tre personer för oss två. Tanken att dela kupé med fyra andra okända personer kändes inte så kul med tanke på snarkningar etc – och att sitta upp hela natten i ett säte var inte aktuellt för oss. 

Vi tog med oss egen skidutrustning och det var en del kånkande genom centralstationen, men väl framme vid tåget var det bara att langa in skidorna under den nedersta soffan och resten av väskorna på hyllorna som finns uppe vid taket. Gott om plats, och det fanns även förvaringsutrymmen ute i gången för rikitgt stora väskor.

Nattåg till Riksgränsen
Äntligen framme vid tåget med allt bagage!
Nattåg till Riksgränsen

Kupén är vid en första anblick rätt liten, men när vi kommit i ordning med allt bagage hade vi gott om plats. Längst ner en soffa som kan göras om till säng, i mitten en nedfällbar säng och högst upp var sängen redan uppbäddad.

Här fanns även ett litet uppfällbart bord och ett litet handfat med spegel. Man ska inte dricka vattnet ur kranen, men det fanns en halvliter vatten per person i kupén som ingick i biljetten.

Gemensam toalett och dusch delar man med resten av passagerarna i vagnen, I duschen fanns det till och med handdukar man kunde använda. Smidigt! Vill man ha egen toalett är det förstaklass man får boka, i övrigt ser kupén i första och andraklass likadan ut.

Om man jämför med komforten vi hade när vi flög till Mexico senast är ju detta en avsevärd skillnad som rent komfortmässigt är bättre än att resa i Business, ja till och med mer plats än hur det ser ut i att vara i förstaklass på flyget!

Andra sittplatser ooh kupéer

Jag passade på att fota de andra varianterna på att färdas på tåget. Sexmanna kupéerna funkar ju perfekt om man är en hel familj eller kompisgäng. Sittplatsena om man vill komma ner i pris!

Riktigt bra wi-fi ombord

Jag jobbade stora delar av resan (när vi inte sov!) och det var till min glädje riktigt bra wi-fi ombord hela resan, som exempelvis räckte för Zoom-möten. Och sonen var glad att han kunde använda snapchat hela resan utan problem!

Lås tilll kupén

När man kommer till sin kupé står dörren öppen. Inne i kupén finns sedan en form av nyckelkort som kan användas om man lämnar sin kupé.

Restaurangvagn och lucka ombord

Det finns en restaurangvagn på tåget, med ett 40-tal sittplatser och ett bra utbud av färdigrätter som räksmörgås (128:-), gräddstuvad renskav (99:-) eller svamprisotto (99:-). Även wraps och smörgåsar samt godis.  Bland dryckerna både läsk, öl och vin, kaffe och te. 

Vi hade dock säkrat upp med mat som sonen älskar och tagit med sushi ombord som vi åt i vår lilla kupé.

Att sova ombord nattåget till Riksgränsen

Sängarna i hytten är fullånga, så jag som är 186 kunde sträcka ut mig helt utan problem. De är bäddade med manglade vita lakan, täcke och en kudde. Den mellersta och översta sängen har ett skydd man kan sätta upp så man inte rullar ur sängen.

Nattåg till Riksgränsen  kupe

Under natten ropar man inte ut några stationer och det enda som hörs är ljudet från tåget. Det är lite samma känsla som att sova på en färja, när tåget rör sig svagt åt sidan, tar sats i en uppförsbacke eller gasar på vid en raksträcka. Sonen somnade som en stock direkt – han älskade att sova på tåget. Jag hade lite svårare att somna men till slut gick det för mig med och sedan sov jag gott hela natten tills vi blev väckta halv åtta av en högtalarröst som meddelade att vi kommit till en viss station.

Klart tips är också att ta med en ögonmask, det glömde jag och det hade varit välidgt bra att ha när solen gick upp tidogt på morgonen och den lilla gardinen i kupén släppte in allt för mycket ljus.

Nattåg till Riksgränsen  kupe
Nattåg till Riksgränsen  kupe

Frukost ombord

Restaurangvagnen kopplades bort under natten, så nästa morgon var tåget lite kortare och det var nu i en liten lucka man kunde köpa sin frukost i. Paket med kaffe, en inplastad smörgås, fil med müsli och hjortronsylt kostade 95:-. Denna kunde frukost kunde man lägga lite mer kärlek på i köket, t ex med ett gott surdegsbröd.

Underbar utsikt på vägen

Nattåget är jnte bara ett miljövänligt och smidigt sätt att ta sig till Riksgränsen, utan vyerna på vägen är så vackra! Jag blev verkligen sugen på att åka tillbaka upp till Norrland efter denna resa!

Sammantaget om att ta tåget upp till Riksgränsen

En riktigt smidigt och bekvämt sätt att resa, speciellt om man bokar en egen kupé där man kan sova bort stora delar av resan. Närmaste flygplats är Kiruna, ca två timmar med bil från Riksgränsen, och det är inte dyrare med flyg än det är med tåg i egen kupé. Men är det någon gång man ska ta tåget är detta ett perfekt sätt att resa, då man kommer fram precis vid Hotell Riksgränsen. Tåget går även bättre tider än flyget – då man kan komma fram exempelvis vid 12-tiden och resa tillbaka när liftarna stänger vid 16-tiden.

Kupen kostade 6000:- för oss två t/r. Kan man tänka sig sittplats eller delad större kupé kommer man ner en hel del i pris.

Har du åkt nattåg? Vad är dina erfarenheter och tips? Kommentera gärna!

Du kanske också är intresserad av...

1 kommentar

  • Reply
    Tips om Riksgränsen - 10 frågor och svar om Riksgränsen
    10 maj, 2022 at 12:15

    […] det kostar och allmänna tips om riksgränsen. Så, förutom reportagen jag redan gjort om att ta nattåget till Riksgränsen, skidåkningen i Riksgränsen och Hotell Riksgränsen där vi bodde kommer här en fråge- och […]

Lämna gärna en kommentar