Flyg till Maldiverna med Emirates i Business Class

Uppdaterat 26 Jan 2023: Nedan restrektioner och krav på munskydd, PCR-test som fanns 2021 när denna resa gjordes etc är sedan en tid helt borta.

Nyligen åkte jag för första gången till Maldiverna – en fantastisk destination som det kommer flera reportage om inom kort här på bloggen. Men, jag startar med resan dit – som i sig var en riktigt härlig upplevelse. Jag tog nämligen hela mitt flyg till Maldiverna med Emirates i Business Class, med byte av flyg i Dubai där jag kunde passa på att kolla in Emirates fantastiska business lounge, På vägen hem hade jag lång väntan på flyg och fick då chansen att testa Emirates hotell- och limousin ´service. En maxad Business Class-upplevelse som verkligen gav mersmak! Häng med!

Start på Arlanda med loungaccess

Redan vid incheckningen på Arlanda märker man av förmånerna med att resa i business, med en egen kö vid incheckningen. Man går även förbi säkerhetskontrollen i en egen kö innan man kan fortsätta till Arlandas Business Lounge dit man har fri entré.

Till Dubai i Business Class

När det är dags för avgång går man på näst först (de i First Class går på före!) och så fort man slagit sig ner i sitt stora säte erbjuds man ett glas juice eller ett glas välkyld champagne. Det kan man sippa på under tiden resten av passagerarna stiger på planet.

Sätet i Emirates Business Class

I sätet ligger filt, kudde och brusreducerande hörlurar att låna under flyget och ett litet sovkit med ansiktsmask och strumpor. Benytrummet är enormt. Nog för att när man vill kunna fälla ner sätet till sängläge och ligga raklång.

Sätet har en liten hylla för drinkar och ett stort bord som man fäller upp från sidan och som är stort nog att rymma den stora bricka som maten serveras på, såklart med vit duk under.

I sätet finns även en löstagbar surfplatta med vilken man kan styra underhållningen på den stora LCD skärmen. Massor med nya filmer, dokumentärer, TV-serier, musik och spel.

Flyg till Maldiverna med Emirates i Business Class

Det finns några fack på sidan där man kan förvara mobil, glasögon etc och där finns även ett USB-uttag för att ladda egna devices.

Mat och dryck i Emirates business class

Flyget från Stockholm till. Dubai gick på eftermiddagen, så efter ett par timmar var det en tidig middag som serverades. Menyer delades ut med mat – och dryckesalternativ – bland annat en lång lista med cocktails (och mocktails), viner och skumpa.

Jag tog min favoritcocktail att starta med – en negroni, som kom in exakt som jag vill ha det – välkyld och med rätt proportioner. De flesta andra körde på med champagne genomgående. Jag bytte till champagne till förrätten, som var en krämig svampsoppa.

Till varmrätt tog jag en långkokt biff med rostad potatis, grönkål och späda morötter.  En rätt som tål att stå värmd utan att tappa formen – riktigt gott!

Till dessert – en bit saltkola-tårta med chokladcreme, en espresso och en 18-årig Jura. Vilken lunch!

Sovläge ombord

Efter denna powerlunch var det perfekt att kunna fälla ner sätet till sovläge, där till och med jag som är 186 utan problem kan ligga raklång!

Framme i Dubai

Det är nära från ankomsthallen till delen för vidare connections och här var det inga köer alls – så det var snabbt att ta sig vidare till nästa terminal och Emirates Business Lounge – den är verkligen något extra!

Emirates Business Lounge i Dubai

Dubai är knytpunkten för alla Emirates flighter, så det är naturligt att loungen här är stor. Men så här stor! Här finns bland annat två restauranger, en mängd sittplatser, arbetsplatser och soffgrupper, duschar och vilrum. Snabbt wi-fi och såklart ingår både mat och dryck här.

Ett riktigt härligt ställe att fördriva tiden några timmar på innan det var dags att boarda nästa flyg – till Male på Maldiverna!

Flyg från Dubai till Male

Flyget från Dubai till Male gick strax innan midnatt, så då hade jag fokus på sömn snarare än mat! Ännu mer uppskattat då med sätet som kunde fällas ner till sovläge och med ögonmask och öronproppar i fick jag några timmars skön sömn.

Flyg till Maldiverna med Emirates i Business Class

Någon timme innan landning serverades frukost, som var en generös portion korv, champinjoner, omelett, frukt, croissant, kaffe och juice!

Framme på Maldiverna var jag klart piggare än jag brukar vara efter långflyning. Vilket härligt sätt att resa på! Klart mer spatiöst än de sjöflyg jag tog sedan i Male vidare till de olika öarna! Mer om sjöflyg i Maldiverna inom kort!

Efter 6 fantastiska dagar i Maldiverna var det dags att ta flyget hem igen. Denna gång hade jag ett flyg klockan 18.00 lokal tid. till Dubai,.

Flyget hem från Male – med övernattning i Dubai

Även i Male finns en business lounge man kan hänga i medan man väntar på flyget. Denna är i nivå med de lounger jag varit på i Sverige, med enklare mat som soppa, smörgåsar, frukt, kaffe och läsk. Såklart ingen alkohol – Male är muslimskt så ingen alkohol är tillåten i staden (bara på öarna där alla resorts finns!).

Lounge i Male

Ombord flyget från Male

Samma rymliga platser även här, men nu fick vi juice istället för champagne medan vi var kvar på marken. När vi väl var uppe i luften erbjöds vi dock skumpa – sedan kom middagen in. Jag tog små röror med pitabröd, heta räkor med ris och utvalda ostar. Speciellt ostarna var en riktig höjdare! Sen passade jag på att sova någon timme och kollade på ytterligare en film.

Byte och väntan i Dubai

Framme i Duba hade jag nu en lång väntan på nästa flyg – hela 11 timmar. Jag styrde mot ”connections” och sedan upp till Emirates Business Lounge.

Flyg till Maldiverna med Emirates i Business Class

Jag hade hört att man eventuellt kunde få ett hotellrum om man hade lång väntan i Dubai och mycket riktigt, när jag frågade nickade mannen i lobbyn och ringde några samtal, En kvart senare kom han med en hotellbokning och instruktioner om hur jag skulle ta mig dit!

Först var jag tvingen att ta ett PCR-test för att få lämna flygplatsen. Det var gratis för oss i business class och gick på någon minut, efter en kvart i kö. Dock behövde jag inte vänta in svaret (som skulle ta 24 h) utan kunde direkt åka vidare. Nästa stopp på flygplatsen var ”Emirates chauffeur Drive Service” – där de bokade en bil till mig som stod utanför och körde mig till hotellet – bara fem minuter från flygplatsen. Det visade sig vafra ett superfint hotell med 5 pooler och 13 restauranger – men jag ville bara försöka sova några timmar,

Nästa morgon tig jag en snabb dusch innan jag gick ner till receptionen där en ny chaufför väntade och tog mit tillbaka till flygplatsen. Väl där gick allt fort då jag redan var incheckad och hade mitt boardingkort. Från hotellerumnmet var jag tillbaka i business loungen på 30 minuter och kunde äta frukost där i lugn och ro innan det var dags att boarda sista flyget hem.

Från Dubai till Stockholm

Hur gör man en bussupplevelse några minuter fram till planet lite mer exklusiv? Med en speciell buss för business class resenärer såklart, med extra stora säten, mycket utrymme och air condition!

Flyg till Maldiverna med Emirates i Business Class

Väl inne i planet kunde jag byta till mig en fönsterplats och ledigt säte intill. Optimalt! Ett glas skumpa och så en second breakfast, denna var som tur en mindre varinat än den jag åt på nerresan!

Sedan hade jag en härlig flygtur där jag gick igenom och rensade bilder från resan, kollade på lite film, sov någon timme och hade det allmänt mysigt!

Halvvägs fick vi lunch, som nu kom serveras som en riktig trerätters. Först en krämig tomatsoppa och en fräsch sallad. Fisk med ris och färsk frukt.

En så härlig flygupplevelse att jag lätt skulle kunnat åka vidare några timmar till, speciellt som man fyllde på champagne så ofta man ville!

Flyg till Maldiverna med Emirates i Business Class

Stort tack Emirates för uppgraderingen så jag kunde testa er Business Class denna långa resa – det var fantastiskt!

PCR-test och QR-kod innan avresa

Slutligen – vad krävs i dessa tider för att kunna flyga till Maldiverna som svensk (förutom en flygbiljett)? Tre saker!

1. Ett negativt PCR-test taget högst 96 timmar innan avresa. Detta ska vara utskrivet på papper.
  2. En hotellbokning på ett godkänt hotell som har läkare på plats – i stort sett alla stora resorts är godkända.
  3. Fylla i en hälsodeklaration online senare än 24 timmar före avresa. Där ska bland annat foto av dig samt PDF med PCR-testet bifogas.

När du ska hem till Sverige igen behövs ingen PCR-test. Dock behöver du fylla i hälsodeklarationen igen,

Observera att ovan kan ändras snabbt, så dubbelkolla med ditt flygbolag innan avresa!