Flyg till Kapstaden med Swiss

Hur lång tid tar det att flyga till Kapstaden? Hur flyger man till Kapstaden och finns det direktflyg till Kapstaden? Det var några av de frågor jag hade när vi skulle boka flyg till Kapstaden en vecka över nyår – som till slut blev flyg till Kapstaden med Swiss. Eller – snarare med charetrbolaget Edelweiss skulle det visa sig.

Direktflyg till Kapstaden från Arlanda?

Det går inget direktflyg till Kapstaden från Arlanda, utan man behöver göra minst ett byte. Snabbast går det om man flyger med Lufthansa, Swiss, SAS, Air France, KLM eller British Airways. De flygen tar runt 15 timmar med ett byte. Även Turkish, Finnair och Quatar flyger till Kapstaden, dock tar deras flyg några timmar till.

Hur lång tid tar det att flyga till Kapstaden?

Det flyg vi bokade med byte i Zurich tog först drygt två timmar från Stockholm. Från Zurich tog flyget sedan drygt 11 timmar till Kapstaden.

Rekorddyrt flyg till Kapstaden över jul & nyår

Redan i Oktober var flyg till Kapstaden väldigt dyrt, Till slut köpte vi biljetter med Swiss Air med ett byte i Zürich för 17.500 per person. De dyraste flygbiljetterna vi köpt någonsin, men jag hittade olika sätt att rationalisera detta på som att boendet var gratis då vi bytte hus och att vi måste passa på att resa med barnen innan de flyttar hemifrån osv. Då barnen går i skolan är vi dessutom tvingade att resa med dem på loven ett par år till. Åker man t ex i mitten av Februari istället kostar biljetterna runt 11.000:-.

Flyget med Swiss var Edelweiss

Det visade sig att denna flygresa inte alls var med Swiss – utan startade med SAS och sedan med Swizz’s charterbolag Edelweiss. Dessutom med helt spridda platser i planet, missad specialkost och dessutom så tight mellan byte av flyg att vi missade sista flyget på hemresan. Även de som bokat flyg med Lufthansa hamnade på detta plan. Så kika noga när du bokar dina biljetter vilken bolag det är i praktiken som du kommer flyga med om detta är viktigt för dig. Och är det viktigt för dig att komma hem en viss dag – boka inte en biljett med för kort tid mellan dce olika flygen.

Incheck på Arlanda – spridda platser

Dagen för avresa checkade vi in i god tid på Arlanda. Försökte göra det på egen hand, men tydligen klarar maskinerna inte de nya passen så vi fick köa till manuell incheckning. Kvinnan på SAS som checkade in oss noterade att vi hade helt utspridda platser i planet från Zurich. Märkligt tyckte hon, men inget hon kunde ändra utan tipsade oss om att försöka lösa det på plats i Zurich.

Flyget från SAS är sedan länge nedstrippat och de bjuder varken på mat eller underhållning på sträckan Stockholm – Zurich, men vi hade laddat med matsäck, egen nedladdad underhållning och brusreducerande lurar.

Vi blev någon halvtimme sena från Stockholm så när vi kom fram till Zurich hade vi bara en dryg halvtimme till nästa flyg. När vi till slut kom av planet och började leta efter nästa gate visade det sig att det var långt  – till och med på en annan terminal dit vi fick ta ett snabbtåg. Vi stressade på och hann med god marginal – nästa flyg var som tur var även det försenat.

Vid gaten frågade vi om de kunde ordna platser åt oss tillsammans, men fick svaret att det var helt fullbokat och inget de kunde göra. Väl ombord lyckades vi dock byta med två andra sällskap så vi till slut satt alla fyra på samma rad.

Flyg till Kapstaden med Swiss

Visst, man kan betala extra för att boka en viss sittplats, men vi har aldrig förr varit med om att vi blivit pre-seatade på olika rader. Och när man betalar 17.500 tänker jag att det minsta man kan förvänta sig är platser bredvid varandra – eller åtminstone 2+2 platser bredvid varandra ? Åker man exempelvis economy med Emirates kan man alltid boka platser helt utan kostnad i planet.

Flyget till Kapstaden var ett nattflyg – och det är ju alltid rätt jobbigt, speciellt om man sitter i trånga säten i economy. Vi fick middag, sedan kollade jag på någon film innan jag försökte sova. Sittande,

Det gick inget vidare men jag slumrade bort några timmar. Någon dryg timme innan inflygningen till Kapstaden började serverades frukost och sen var vi framme. Maten ombord? Ja, helt ok som flygplansmat, men inget jag ens skulle acceptera på en lunchrestaurang.

Välj rätt taxi på Kapstadens flygplats

Kapstadens flygplats känns rätt liten och vi tog där en taxi från en chaufför som stod med en officiell gul taxiförar-väst inne på flygplatsen. Vi sa vart vi skulle och frågade om han tog kort .- och det var inga problem sa han, det skulle kosta 400-450. Jag tog dock ut lite pengar på flygplatsen – vi hade inte tagit ut innan och det är alltid bra att ha lite kontakter i länder som dessa.

Taxin visade sig vara rätt risig och han hade dessutom ingen GPS så jag fick navigera till vårt hus med Google Maps! Väl framme visade det sig att han inte alls tog kreditkort -. och att priset såklart var 450. Tipset till er som kommer hit är att istället ta en Uber – det funkar perfekt från flygplatsen och är både billigare och bättre om ni bokar en av Ubers finare kategorier av bilar.

Sen hade vi en fantastisk vecka som ni kan läsa med om i kommande inlägg, men jag avslutar detta inlägg med flyget tillbaka – som var lite mer stökigt.

Flyget hem från Kapstaden

Då vi bodde i Durbanville en dryg halvtimme från Kapstaden funderade jag på hur vi skulle få tag på en taxi till vårt morgonflyg. Vi åkte en del Uber under veckan och ibland var det ingen förare alls som tog våra beställningar. Det vill man ju inte vara med om när man ska till flygplatsen – då man dessutom behöver en större bil för allt bagage.

Så två dager innan flyget bokade jag en stor Uber när vi skulle på middag på en vingård och fick bra kontakt med den föraren – som körde en stor fin Mercedes och gärna tog privata körningar utanför Uber-appen. Så vi tog varandras nummer på Whatsup och åkte med honom tillbaka från vingården samma kväll. Sedan förbokade vi en tid med honom för resan till flygplatsen, som gick perfekt, han messade till och med en halvtimme innan han var på väg och kom till vårt hus i god tid innan utsatt tid. Klart tips – hans nummer är +27828764726 om ni vill kontakta honom via Whatsup inför er resa. Hälsa från mig!

Ännu mer spridda platser  – och uppgradering

När vi fick våra biljetter vid incheckningen i Kapstaden visade det sig att våra platser även på detta flyg var helt utspridda. Jag på rad 44, och resten av familjen på rad 2, 3 och 4. De hade fått platser i Premium Economy – jag planets kanske sämsta plats längst bak, 1 rad från toaletterna! Slump såklart vem som fick vilken plats, men jag unnade resten av familjen dessa platser med lite mer utrymme,

Det var en massa andra sällskap som också var uppsplittrade, så en man frågade om jag ville byta med hans plats på rad 22, som jag såklart ville – så det blev ett helt ok säte ände. Dock i en helt annan del av planet är resten av familjen. Vissa passagerare var mer upprörda än andra, som en man som betalat för ett säte med extra benutrumme men inte fick det, en barnfamilj med en bebis som bokat en plats med babysäng men inte fick det osv.

Flyg till Kapstaden med Swiss

Vi har aldrig varit med om ett så dåligt system för att placera passagerarna på ett flygplan, som verkade mer som en slumpgenerator än ett smart system för att optimera att sällskap sitter nära varandra.

Dagflyg vs Nattflyg

Dagflyg – speciellt de som inte är så himla tidiga är ju sköna då man inte ens behöver sova, men tiden går långsamt! Jag fördrev den med att rensa bilder i mobilen, jobba lite, skriva lite reportage och så blev det en del korta avbrott för mat, först en lunch någon timme innan vi gick på, sedan en stor kaka och sedan en liten pastasallad med en skiva skinka. Så sammantaget föredrar jag klart dagflyg!

Missad specialkost – säkrade upp med matsäck

Som tur var hade vi med matsäck för att komplettera flygplansmaten med. För den glutenfria maten vi beställd till dottern kom inte på hemresan. Man hade missat all specialkost på detta flyg.

Missat anslutningsflyg

Flyget från Kapstaden var en timme försenat – och då vi bara hade 50 minuter för byte i Zurich på vägen tillbaka utgick jag från att vi skulle missa sista flyget hem. Så blev det också – redan när vi landade i Zurich och jag slog på mobilen fick jag ett SMS med besked om att vi blivit ombokade till ett flyg dagen efter.

Mer om hur det funkade i ett eget reportage inom kort!

Dagen efter tog vi det sista flyget hem. – nu för första gången med Swiss. Dock var detta likt flyget med SAS på nedresan. Ingen underhållning, ingen mat eller dryck som ingår. Bara en flaska vatten och en chokladbit.

Sammantaget om vårt flyg till Kapstaden med Swiss

Detta var andra gången vi flög med Swiss på en långflygning där deras charterbolag Edelweiss stod för det långa flyget från Zürich. Det är helt ok, men lite budgetkänsla överlag när exempelvis varken öl eller vin ingår till maten – något man alltid får även i economy med exempelvis Turkish eller Emirates. Även utbudet av filmer var långt från det man har exempelvis på Emirates. Men absolut sämst var att vi inte fick platser bredvid varandra.