Byta boende på semestern – en vecka i eget hus i Sydafrika

Sydafrika – vi passade igen på att byta boende på semestern och åkte vi tillbaka till detta land som jag och min fru blev så förtjusta i för 18 år sedan. Då gjorde vi en längre resa som startade med dykning i Port Elisabeth, åkte längs kusten på garden route och avslutade med några dagar i Kapstaden och Stellenbush.

Denna gång reste vi hela familjen och bodde vi i ett hus 30 minuter med bil norr om Kapstaden, i vindistriktet Durbanville. Inte lika känt som Stellenbush som ligger i närheten – men väldigt många vackra vingårdar med bra restauranger även i  Durbanville.

Byta boende på semestern – en vecka i eget hus i Sydafrika

Vi valde att byta boende på semestern för åttånde gången – vilket var anledningen till att vi hamnade just här. En familj från Sydafrika kontaktade oss via Homeexchange som vi är med i och föreslag ett byte, som vi tackade ja till!

Vi bodde här i ett stort hus, klart större än vår lägenhet, med egna rum till barnen och ett enormt sovrum för mig och min fru, stort kök, egen trådgård, tv- och gamingrum, mysig trädgård med fbord och stolar på flera platser, en damm med fiskar och pool med soldäck.

Vi satt flera varma kvällar ute terrassen med ett glas lokalt vin – och avslutade kvällen med att kolla in stjärnorna från det platta taket på en del av huset man byggt en takterrass på.

Säkerhet med larm och grind

Höga murar runt huset, elektrisk gallergrind och larm. Väktare som bor i detta område kommer med vapen inom fem minuter om larmet går – något vi fick erfara en gång när vi råkade öppna garaget utan att ha larmat av. När vi promenerade runt i området såg vi att alla hus hade murar mot gatan, galler vid fönster mot gatan – ja, vissa hade till och med el-stängsel.

Kåkstäderna utanför Kapstden ligger bara en kvart bort med bil, så all säkerhet är väl en konsekvens av ett samhälle med såna extrema klyftor mellan de fattiga och rika.

Durbanville var i övrigt ett lugnt område med mycket grönområden nära för promenad eller cykling. Och vingårdar bara några minuter bort. Så härligt plats att bo på i Sydafrika!

Visst, man får inte samma avkoppling som på ett all-inclusivehotell när man lagar en del mat själv som frukost –  men vi gillar upplägget och har inget emot att handla i lokala affärer och laga lite mat när vi reser hela familjen. Kul också att få inblick i hur en annan famlij lever och få lite perspektiv på det sätt vi valt att leva.

Och lugnet – det var knäpptyst här – speiclelt när elen var avstängd så pool-pumparna inte hördes. Mer om power-shedding nedan!

Byta boende på semestern - en vecka i eget hus i Sydafrika
Så här startade jag flera dagar innan resten av familjen vaknade

Genom att vi bodde i Durbanville – men hade tilllgång till bil (ja, vi fick låna även en bil en av familjen) – såg vi mer av Kapstadens omgivningar än om man bott mitt i Kapstaden. Under vår vecka var vi i Kapstaden flera gånger för att bara promenera runt, shoppa, bestiga table mountain, äta och vi var även inne i Kapstaden föra att fira 12-slaget på nyår.

Vi åkte även söderut från Kapstaden til Boulders Bay & Kalk Bay. Vi åkte på en fantastisk eftermidagssafari uppe i bergen och såg fyra av “big five”. och vi beökte flera mysiga vingårdar i nörheten av Durbanville både för vinprovnigar, frukost, lunch och middagar. Alla våra tips från de ställen vi besökte – plus de tips vi fick inför resan från familjen vi bytte bostad med – kommer inom kort på bloggen!

Power shedding i Sydafrika

Här fick vi erfara en ny typ av elkris, som hanteras med något som kallas power shedding – där man sonika stönger av elen 2 timmar upp till tre gånger per dag när belastningen är för hög. I huset vi bodde i hade man löst det med batteristationer, gasspisar etc som löser matlagning och wi-fi även när elen är avstängd. Vi an app kunde vi se dagen innan när elen skulle vara avstängd och planera dagarna efter det.

Alltid kallt i havet i Sydafrika – skönt med egen pool!

Då havet är kallt i Sydafrika är det ingen destination man åker till för att sola och bada på stranden – däremot är det poppis att surfa med våtdräkt på då det är fina vågor. Och då knappt ingen badar finns heller inte solstolar eller parasoll på de stränder vi besökte.

Vi njöt dock flera för och eftermiddagar hemma i vårt hus som hade en pool. Perfekt svalkande när det var 35 grader varmt flera dagar. Så vill ni bada och sola i Kapstaden – se till att det finns pool på det boende ni väljer!

Alla våra – och familjen vi bytte med’s tips om semester i Syfafrika

Den närmaste veckan kommer jag dela med mig av alla våra tips – plus familjen vi bytte med’s tips om semester i Syfafrika. Vi hann såklar inte testa allt – men familjen som bor här har stenkoll. Så det kommer bli riktigt bra tips för er som är sugna på att maxa en semester i Sydafrika!