Distansarbete från Sälen med bas på Högfjällshotellet

Jag och sonen åkte till Sälen och Högfjällshotellet i Januari en weekend och hade det så himla bra att vi bägge var sugna på att åka tillbaka senare på säsongen, med mildare väder och fler backar öppna. Förra veckan blev det av, då jag passade på att köra distansarbete från Sälen och sonen kunde vara ledig från skolan då det inte var några prov den veckan. Att åka mellan skolloven har ju sina fördelar, inte bara i form av klart lägre priser på boende – det är dessutom mycket färre folk på plats så köerna blir minimala!

Tåget från Stockholm till Sälen – med bussanslutning

Vi tåg denna gång tåget till Sälen från Stockholm så långt det gick – till Mora. Därifrån tog vi en buss som stannade utanför Högfjällshotellet, så smidigt. Och billigare än vad bensin skulle kostat fram och tillbaka! Läs mer om resan upp med tåg i detta reportage.

Återbesök på Högfjällshotellet

Vi bodde även denna gång på Högfjällshotellet, som verkligen ligger bra till i Sälen om man som vi vill åka i olika områden olika dagar – och bara är två personer som kan dela på ett dubbelrum. Man kan ta sig med lift från ”Högis” till Lindvallen. Buss till Tandådalen och Hundfjället tar en dryg kvart. Och många av längskidspåren startar vid Högfjällshotellet.

Så skönt att komma tillbaka till samma hotell för andra gången och veta hur allt funkar. Som att boka bastun i förväg så vi kunde basta en timme innan middagen,. ta med tofflor vi kunde gå med i hotellet ner till skidförvaringen, ta med ett kodlås till det egna skåpet man har för att förvara skidorna och så vidare. Vi bodde denna gång i ett liknande dubbelrum vi hade sist, men härlig utsikt mot Högfjället och riktigt sköna sängar!

Dagarna startade vi med frukost där jag tog mina favoriter sedan sist – perfekt kokt ägg, havregrynsgröt med äppelmos, rågbröd med leverpastej. kaffe och apelsinjuice. Kan en frukost smaka mer av fjällsemester än så? Sonen hittade små munkar som var doppade i choklad och croissanter som han åt efter att ha grundat med ett kokt ägg!

Distansarbete från Sälen

Flera av dagarna började vi med några åk på högfjället innan vi drog vidare till Lindvallen – och slutade även fler dagar med några åk på högfjället – och sedan pulka i backen efter liftarna hade stängt. Backarna på Högfjället är bara gröna och blå, så vi körde mest offpist och i en stängd lift där sonen hittade flera bra hopp!

Läs mer om boende på Högfjällshotellet här.

Återbesök på restaurangfavoriterna sen sist

Vi testade oss igenom Högfjällshotellets restauranger sist vi var uppe. Nu på kvällarna gjorde vi återbesök på flera av dem. Pizza på Leffes som är kända för sina enorma pizzor i familjestorlek – och som serverar öl i sejdlar som matchar storleken på pizzan!

Vi åt perfekt grillat kött på TB Grill Room och riktigt bra sushi på Högis asiatiska restaurang. Maten här på hotellet är verkligen bra – läs mer om restaurangerna på Högfjällshotellet här. Luncherna åt vi i backen – mer info om det i kommande reportage om respektive område.

TB Grill Rooms matsal med utsikt över skidbacken

Det finns en ICA-butik bara hundra meter från hotellet, så en kväll när vi var lite extra trötta handlade vi lite ost, chark och grönsaker där och åt på rummet.

Jag hade en del möten och en hel del jobbsaker som jag behövde fixa under dagarna vi var i Sälen. Men det gick utmärkt att köra distansarbete från Sälen – speciellt som alla mina kollegor och de kunder vi jobbar med sitter hemma. Jag jobbade någon timme på morgonen innan sonen vaknade. Några längre zoom-möten tog jag i hotellrummet på Högis och på Skistars Ski Lodge i Lindvallen.

Distansarbete från Sälen

Mycket mailande och slack under dagarna kunde jag sköta från mobilen i liften! För åker man som vi mest svarta backar går det väldigt snabbt ner – och sen har man gott om tid i liften innan det är dags att åka ner igen!

Skidåkning i sälen – både utför och på längden

Vi åkte i alla de områden som hör ihop i Sälen och där samma liftkort funkar – Högfjället, Tandådalen, Lindvallen och Hundfjället. Dessutom hade jag med mina längdskidor och åkte längd en morgon. Mer detaljer och tips om skidåkningen i Sälen kommer i kommande inlägg!