Restauranger på Högfjällshotellet

Högfjällshotellet – ”Högis” – i Sälen är ett populärt ställe att äta på, inte bara för hotellgästerna utan för många familjer eller kompisgäng som bor i någon av de många lägenheter som ligger vid Högfjället under vistelse i Sälen. Det finns över tio olika restauranger på Högfjällshotellet – i och vid hotellet – och vi åt på fem av restaurangerna den kortvecka vi var i Sälen. Från Våffelstugan i ett hus från 1600-talet, TB Grill room där man flamberat pepparstek i 50 år till Seafood Bar – Sälens första Sushirestaurang!

#1. TB Grill Room

TB Grill Room är Högfjällshotellets grillrestaurang och bland alla Restauranger på Högfjällshotellet skulle jag säga att detta är stjärnan! Här åt vi vår middag sista kvällen på Högis och det var verkligen en upplevelse. Vid ett bord med utsikt över den upplysta skidbacken startade vi med en varsin cocktail. Jag en Negroni, sonen med en ananas-mocktail.

Till förrätt tog sonen – som älskar kött – en råbiff som kom in precis som man vill ha den. Fint hackat kött och goda tillbehör som rödbeta, kapris, pepprrot, dijonsenap och äggula.

Restauranger på Högfjällshotellet TB Grill Room

Jag tog en löjromsservering med löjrom från Bottenviken, rostad brioche, creme fraiche, finhackad rödlök, dill & citron. Till det ett glas torr Sancerre som passade perfekt till. Här finns en stor vinkällare med en del riktigt sällsynta flaskor, men även gott om riktigt bra viner på glas.

Till varmrätt tog vi husets specialitet som serverats på Högfjällshotellet sedan 1970. Pepparstek, som flamberas vid bordet. Lite av en show, men kul! Och så gott! Perfekt stekt kött och riktigt frasiga pommes. Och pepparsåsen, så god! Till det ett glas Black Stallion Pinot Noir som även det var en riktigt bra matchning.

Desserten delade vi på. Fudge med grädde, jordgubbar och varm chokladsås. En perfekt final på denna sista middag!

Restauranger på Högfjällshotellet TB Grill Room

Sk ni bara välja en av alla restauranger på Högfjällshotellet skulle jag tipsa om TB Grill Room. Men varför bara äta på en, när det finns flera bra alternativ!

Lunch på TB Grill Room

Vi startade även vår semester i Sälen på TB Grill Room – med lunch när vi kommit fram, innan vi kunde checka in. Även lunchen (då det är en annan lunchmeny) var riktigt bra. Sonen som tog köttbullar var supernöjd och den steak sandwich med flanksteak, tryffelmajonnäs, bakad tomat och chimichurri jag tog var riktigt läcker!

#2. Seafood Bar på Högis

Seafood Bar är Högis asiatiska restaurang, som är Sälens första sushirestaurang. Här finns riktigt bra sushi, men även andra asiatiska rätter och en del färdiga menyer.

När vi satt oss i bordet mötte min blick sushikockens och vi kände båda igen varandra,. Det var ingen mindre än Joakim Lundblad – en av Sveriges bästa sushikockar – som stod i köket.

Seafood Bar på Högis

Jag gick en kurs i Japansk matlagning med Joakim på Restaurangakademien – och vet hur himla duktig han är, så vi tog in Meny Fjäll med fem serveringar för att smaka lite av varje. På Hovmästarens rekommendation tog jag in ett glas Alzinger till menyn, som var så gott att det blev två under middagen!

Menyn startade med en misu-soppa, som var något helt annat än de man får på små sushihak i väggen. En riktigt mustig buljong med bra tryck från koreanska chilin gochugaru, med silkestofu och vaktelägg och wakame, Så här skulle misu alltid smaka!

Sushin är de lite kända för på Seafood bar – och vi förstod varför efter serveringen med nigiri och maki. Perfekt kokt ris och riktigt bra fisk. Denna servering delade vi på – skulle kunnat slukat en varsin!

Seafood Bar på Högis

Nästa rätt, Hamaci Usuzukuri var tunna skivor hälleflundra med löjrom, brynt smör, pepparrot och grönt äpple. En lite mer speciell och vuxen rätt. Jag gillade den verkligen, sonen inte lika mycket.

Sushin gick ju bra att äta med händerna, men när vi fick in nästa rätt – en tonfisktartar behövdes pinnarna. Svårt tycker sonen, men hovmästaren ryckte in och gav honom en snabbinstruktion. På samma sätt som en skidskola lär ut åkning bättre än en förälder gick också detta enklare än när jag försökt lära honom! Tonfisktartaren då – riktigt bra – som kom in med kimchimajonnäs, salladslök, vit soya, kimchisesam och ett kimchicrisp på toppen.

Sista rätten – Beef Tamaki – var också den en fullträff. Tunna skivor biff med ponzu, picklad gurka,
sesamemulison, chili och koriander.

Seafood Bar på Högis

Här var menyn slut, men vi lade till en liten dessert efter då de såg så läckra ut. En len creme brulée och ”fryst choklad” med citrussesam och maräng. Wow, vilken mat! Gillar man asiatiskt så är detta såklart givet att boka bord här när man ska välja bland alla restauranger på Högfjällshotellet

#3. Leffes Burgers and Pizza

På Leffes Burgers and Pizza serveras just det – burgare på hängmörat nötkött och riktigt stora pizzor lagom att dela på två.

Leffes Burgers and Pizza

Sonen och jag som är stora fan av burgare beställde varsin ”double cheese, double bacon” med chili cheese fries och friterade lökringar som sides. Till det tog jag en stor öl, som visade sig vara enorm – 80 cl!

Restauranger på Högfjällshotellet. Leffes Burgers and Pizza

Riktigt bra burgare och frasiga pommes och lökringar. Ett avslappnat restaurangalternativ där man inte behöver -. eller kan boka bord utan det är bara att droppa in. Härifrån är det även många som tar take-away.

#4. Gammelgårdens Våffelstuga

Gammelgården är ett systerhotell till Högfjällshotellet och ligger 400 meter bort. Våffelstugan har anor från 1600-talet men flyttades till sin nuvarande plats 1945 från Malungsfors.

Restauranger på Högfjällshotellet. Gammelgårdens Våffelstuga

Här har man serverat våfflor i över 100 år – och det var såklart en bra anledning att ge sig hit för att prova. Vi startade dock med en gulaschsoppa, som var riktigt bra och till den en lokal IPA från Sälens Fjällbryggeri. (Det bryggeriet måste jag besöka nästa gång jag kommer till Sälen!).

Men våfflan, så frasig och god, serverad med hjortronsylt och grädde. Denna får ni inte missa när ni är i Sälen. Kanske den godaste våffla jag smakat!

#5. Jack’s BBQ Shack

Jack’s BBQ Shack ligger i backen och är hotellets senaste tillskott bland restaurangerna.

Restauranger på Högfjällshotellet. Jack’s BBQ Shack

Här röker man sitt kött själva – allt från bringa och ribs till kyckling. Dessutom finns sallader, burgare och enklare lunchrätter som gulasch. Vi tog dock såklart en BBQ-Plate, med lite av varje: bringa, revben, pulled pork och massa små sides som picklad rödlök, coleslaw och pommes.

Nästan som att vara tillbaka i Austin på Franklins BBQ! Riktig gott – perfekt när man som vi innan hade kört lite väl långt off pist och fick gå en halvtimme i 1-meters lössnö för att komma till liften – och var vrålhungriga!

Här finns även en stor uteservering som brukar vara poppis senare på våren när solen står lite högre, kanske måste tillbaka hit en sväng då – redan nu såg det mysigt ut, men lite kallt!

Restauranger på Högfjällshotellet. Jack’s BBQ Shack

Det var fem riktigt bra restauranger på Högfjällshotellet som vi testade under vår kortvecka och det var verkligen hög kvalitet på samtliga. Så är hotellet även känt för sina restauranger. Kul att de har så många olika så man kan äta på olika ställen varje kväll under sin vistelse! Läs mer om Högfjällshotellet i detta reportage!