Dagsutfykt till Agaete och de naturliga poolerna på Gran Canaria

En dag på vår semester på Gran Canaria tog vi vår hyrbil ända upp till nordvästra sidan av Gran Canaria till “Piscinas Natural”. Detta är naturliga pooler vid havet intill staden Ageate, Från Maspalomas tar bilturen en dryg timme på bra vägar.

Sista biten till ”Piscinas Natural” svänger man av från en rondell ner på en liten grusväg och parkerar sedan längs vägen innan man går den sista biten fram. Här finns ett par stora naturliga simbassänger, som är en populär utflyktsplats.

Klart kyligt vatten och väldigt blåsigt, så efter ett par dopp här och sol bakom en mur där vi hittade lä fortsatte vi till Ageate, som man även kan promenera till via en stenlagd strandpromenad.

Piscinas Natural – naturliga pooler på Gran Canaria

Piscinas Natural – naturliga bassänger är helt enkelt formationer nära havet där havsvatten samlas. Vid Ageate har man gjort dessa lite extra tillgängliga med badstegar, fyllt på mellan vissa stenar med cement för stigar och byggt en mur för att skapa en plats med lä. Här finns även en enklare restaurang om man blir sugen på något att äta eller dricka.

Den dagen vi vat här var det aningen för blåsigt för att helt kunna njuta fullt ut av denna naturupplevelse, så efter ett dopp och lite sol bakom muren tog vi oss vidare till Agate.

Ageate – en liten sömnig stad

Från Piscinas Natural kan man promenera längs havet till Ageate, en liten sömnig stad, med gator klädda i vitt klinker.

Det finns en hamn här och även en stor stenstrand. Längs stranden ligger ett antal restauranger och vi hade kollat upp vilken som skulle vara bäst enligt Tripadvisor – Ragu

Restaurang Ragu i Agaete

Det var bara ett sällskap i restaurangen när vi kom, men det fyllde snabbt på och var fullt efter en halvtimme.  Vi började med en stekt, rökt getost att dela på som var supergod och hembakat vitlöksbröd. Till det tog jag in en Estrella som kom in immande och iskall, precis som man vill ha en fatöl serverad!

Till varmrätt tog jag och min fru Sardeller – barnen tonfisk och risotto. Alla blev mycket nöjda, Rustikt och lagat med kärlek. Helt klart ett tips om ni gör en utflykt upp hit!

Efter denna lunch åkte vi tillbaka till den varmare och mindre blåsiga södra kusten för bad och chill vid poolen, på det nya hotell vi just bytt till – Seaside Palm Beach. Läs mer om det här!