Vinterbad och vandring i Åre med Talisker Adventures

Är du sugen på att börja kallbada, vandra upp till toppen av ett snöklätt berg och även gillar whisky och god mat? Då har jag det perfekta tipset för dig! Talisker Adventures är upplevelser som whiskymärket Talisker ligger bakom – med det gemensamt att det handlar om härliga äventyr och upplevelser i naturen.

Det senaste i raden av Talisker Adventures är en hyllning till den svenska vintern – och jag var med på en pressresa med en liten grupp som fick uppleva detta äventyr uppe i Åre.

Vi vandrade, vinterbadade, åt och drack riktigt gott och bodde på ett av Åres mysigaste hotell.

Vinterbad och vandring i Åre med Talisker Adventures

Äventyret började stillsamt, med en bussresa hela vägen från Stockholm upp till Åre. Nio timmar tog det med lite pauser på vägen och strax före 21.00 var vi framme i Åre och kunde checka in på Hotel Granen som ligger mitt i Åre by.

När vi kollat in våra rum samlades vi för en välkomsdrink – Talisker Sour – mingel och lite kallskuret. Så härligt att vara framme och det var en allmän stor pepp – och lite pirrigt – inför morgondagen!

Redan vinter i Åre

Jag sov riktigt gott i den sköna sängen på Granen och vaknade upp i ett riktigt vinterlandskap. Under natten hade det snöat massor. Så härligt!

Frukost på Granen

Vi startade dagen med en frukost på Granen – som var en av de bättre hotellfrukostarna jag ätit – med perfekt äggröra, flera sorters nybakat bröd, gröt och massor med goda pålägg.

Traxter upp till Ullådalen

Efter frukosten var det dags att ge oss ut på fjället. Jag var redo för en ordentlig vandring – utrustad med nya vandringskläder och allt – men vi tog Traxters – fyrhjulingar med sittvagnar bakom upp till Ullådalen där vandringen utgick ifrån. Här var det en knapp trekvarts vandring upp till fjällstugan Åre Ripmon. Så härligt att vandra i i detta vita sagolandskap. Jag har bara åkt skidor här i Åre – att vandra i snön var en helt annan upplevelse.

Kallbad med Linda Vagnelind

Framme vid fjällstugan Åre Ripmon välkomnades vi med en kopp varmt te och kallbadsexperten Linda Vagnelind fanns på plats och förberedde oss på det kallbad i forsen som vi hade framför oss.

Linda hade utprövade tekniker för kallbadet som mycket handlade om andningen. Ta det lugnt, andas långsamt in och ut genom näsan i badet. Vill man blir varm snabbt efter badet finns det mer effektiva grepp än en åkerbrasa. ”Bär något tungt, som din kompis” var Lindas bästa tips för att få upp värmen.

Ett annat tips var vantar och skor i neupren i badet – då kroppen vid nedkylning minskar blodflödet till fingrar och fötter och fokuserar på inre organ.

Vi delades upp i mindre grupper och gick sedan ner till forsen två och två. Det var iskallt att gå ner i vattnet, där Linda guidade oss till den plats som var bäst att lägga sig vid. Det var inte vatten så det täckte hela kroppen, men Linda menade att det räckte för kallbadseffekten.

Vinterbad och vandring i Åre med Talisker Adventures

Och nog blev det kallt nog. Efter en stund frågade jag hur länge jag legat i – bara 30 sekunder sa Linda, som ville att vi skulle bada minst en minut. 30 sekunder senare var jag nöjd och gick upp från badet upp till den lilla vedeldade bastun som fanns uppe vid fjällstugan. jag frös lite, men värst var det i fingrarna som verkligen värkte när blodet började komma tillbaks igen ut i fingertopparna efter några minuter iu bastun. Ett par vantar ska jag helt klart ta med nästa kallbad!

Choklad och lunch i Åre Ripmon Fjällstuga

Lite varmare och med torra kläder på serverades vi en kopp varm choklad spetsad med Talisker och kunde sedan gå in i den mysiga fjällstugan, där vi sedan serverades en god, värmande linsgryta.

Nöjda med våra bedrifter och mätta gick vi sedan samma stig tillbaka, ner till Ullådalen för vidare transport ner till Hotel Granen. Här hade vi ett par timmar på egen hand, så jag passade på att ta en till bastu på hotellet och sedan gick jag en sväng i Åre för att kolla in Vinbaren jag hört så mycket om men aldrig besökt tidigare. (mer om den i ett kommande inlägg!).

Whiskyprovning med Taliskers brand ambassador

Tillbaka på hotellet började kvällen med en whiskyprovning med Taliskers brand ambassadör Mikael Lundén, som ledde oss genom en provning av fyra sorters Talisker – Skye, Storm, Port Ruighe och Talisker 10. Jag var med några vänner och besökte Talisker på Isle of Skye för några år sedan. så denna whisky ligger mig så varmt och hjärtat och är en av mina favoriter. Även fast dessa var de enklare sorterna i Taliskers range av olika lagringar så var det kul att testa och vi fick samtidigt se lite bilder från hans senaste resa till Isle of Sky.

Middag på Granen

Efter whiskyprovningen fortsatte vi in i Granens matsal där en läcker trerättersmiddag väntade – självklart inleddes den med en värmande whiskycocktail!

Granens vaniljglass med blåbär och maräng

En fantastisk god och trevlig middag, som höll på ända tills restaurangen stängde och jag hängde på några tappra Instagrammare och fotografer ner till Mister French vid Åre Torg där det var fullt drag!

Dagen efter var det frukost – sedan hoppade vi in i bussen igen för att ta oss tillbaka till Stockholm, lite tröttare än på vägen upp men fyllda med nya intryck och erfarenheter! En riktigt kul korthelg i Åre som faktiskt överträffade mina förväntningar.