Vårskidåkning i Val Thorens – som mitt i Februari!

Redan innan jag och sonen åkte till Frankrike på påsklovet såg vi att vädret i Val Thorens var klart bättre än i Serre Chevalier där vi hade tänkt stanna hela veckan. Framför var det kallare i Val Thorens och det snöade fortfarande massor. Både sonen och jag älskar verkligen att åka off-pist så det var klart lockande att ändra planerna lite. Då vi hade hyrbil var det relativt enkelt ordnat, så efter tre härliga dagar med vårskidåkning i Serre Chevalier åkte vi vidare till Val Thorens.

Bil från Serre Chevalier till Val Thorens

Sträckan är inte lång mellan de båda byarna fågelvägen, men med bil får man åka runt ett stort bergsmassiv så det tar drygt tre timmar plus stopp. Bra väg, men flera vägtullar då man tar sig in och ur Italien på vägen. Jag tror vi betalade runt 80 Euro enkel resa bara för vägtullarna. Mer om att hyra bil och köra bil mellan Italien och Frankrike i ett kommande reportage!

Framme i Val Thorens – ännu mer snö

Framme i Val Thorens började det snöa och vi blev ännu mer nöjda med beslutet att åka hit. Val Thorens är den högst belägna skidorten i Europa och byn ligger på 2300 meter över havet, så det är inte ovanligt med så här mycket snö sent på säsongen. Vi checkade in på hotel Marielle – som ligger perfekt, mitt i backen. Mer om det härliga hotellet i nästa reportage!

Vårskidåkning i Val Thorens

Nästa morgon vaknade vi upp till ett kritvitt Val Thorens och efter en god frukost gav vi oss ut i backarna. Underbart med så mycket lössnö! Först en del dimma, men sedan sprack det upp och blev soligt. Noll personer i liftkö och backarna nästan helt för oss själva.

Snabblunch på skidlärarnas favoritställe

Efter en förmiddag med riktigt bra åkning tog vi en snabblunch på ett burgarställe i backen – Eugen’s”. känt som skidlärarnas favoritställe! Det var ett riktigt monster till burgare med en tjock skiva lokal ost, bacon, lökringar och sallad – supergod! ’

Off-pist i Val Thorens med instruktör

När vädret nu var så optimalt för off-pist ville jag maxa vår upplevelse, så jag hade i förväg bokat en halvdag off-pist med instruktör efter lunch, Samma supertrevliga guide vi hade sist (Arthur från Skicool Val Thorens). Och detta skulle visa sig bli ett av mitt livs bästa åk.

Vi började i fullkomlig snöstorm på toppen av berget, men det klarnade upp efter ett tag och Arthur tog oss med till några helt orörda områden av den typ jag bara sett på film tidigare. Så magiskt vackert och perfekt torr, fluffigt lössnö. Underbart! Men så sjukt jobbigt.

Vårskidåkning i Val Thorens - som mitt i Februari!

Som en bonus fick sonen massa tekniktips från Arthur både om åkning och hoppteknik – något han verkligen uppskattade. Han åker riktigt bra, men är mest självlärd och jag kan inte nog för att ge bra tips.

Efter fyra timmar off-pist efter lunch var jag helt slut. Vi avrundade dagen med en varm choklad uppe på toppen av ett berg, sedan tog vi ett sista åk hela vägen ner till vårt hotell. Jag i pisten – men sonen och Arthur fortfarande off-pist, till synes med massor av energi kvar,. Blir att träna mer ben innan nästa säsong!

Vi pustade ut på hotellet – jag i bastun och sonen på rummet framför mobilen! Sedan åt vi en god ceasarsallad på en supermysig restaurang strax utanför hotellet innan vi slocknade tidigt!

Strålande sol och massor med snö

Det fortsatte snöa hela natten och nästa dag var det om möjligt ännu mer snö – men strålande sol. Makalöst fint och så mycket härlig off-pist nära liftarna. Klart mer folk denna dag, men liftarna här är så snabba att det bara tog 5 minuter i kö.

Så härligt att uppleva detta optimala skidväder med massa lössnö ihop med sonen, detta kommer jag minnas länge!

Rosélunch i solen

För att maxa denna soliga dag åt vi lunch i solen på vårt hotell Marielle – som har en stor härlig uteservering mot backen.

Vårskidåkning i Val Thorens - som mitt i Februari!

Sedan fortsatte vi pumpa puder – och jag varierade ävem med en del enklare piståkning när det blev för ansträngande med lössnön! En så underbar dag i backen!

Sovmorgon och bastu

Sista dagen var vi helt slut efter två intensiva dagar – och det var nu både blåsigt och snöade kraftigt igen. Så vi bestämde oss för att skippa skidåkningen och tog en sovmorgon.

Vårskidåkning i Val Thorens - som mitt i Februari!

Sedan tog jag en lång bastu innan det var dags att äta en sen frukost och checka ut för att åka mot flygplatsen i Turin. Rätt lång bilresa – det tog drygt 3,5 timmar – men så värt att ta oss upp till Val Thorens för att maxa säsongens sista skidåkning!

Ett eget reportage med tips om att hyra bil för att ta sig till de franska Alperna kommer inom kort!

Läs mer om Val Thorens

Skidåkning i Val Thorens – ett paradis för alla typer av aktiviteter i snön!

Hotel Le Fitz Roy – underbart lyxhotell i Val Thorens

Restauranger i Val Thorens – fyra riktigt bra tips!