Hyra bil i Alperna – från Turin till Franska Alperna

Att hyra bil är nästan ett måste om man tar flyget från Sverige för att ta sig till skidorterna i de franska alperna, Det finns visserligen shuttle-bussar, men hyrbil är klart smidigare, speciellt om man ska till flera olika ställen eller bor så man behöver ta bilen till backen.

Närmaste flygplatsen till Franska Alperna

Ska man till skidorter som Val Thorens eller Val D’isere är Grenobles (Frankrike) eller Geneves (Schweiz) flygplats oftast närmast, medan flygplatsen i Turin (Italien) är närmast om man ska till de södra delarna av Alperna som Serre Chevalier. Då vi från början hade planerat att bara vara i Serre Chevalier bokade vi flyg till Turin – och det var där vi hämtade upp vår hyrbil.

Att tänka på när man ska hyra bil i Alperna

En vanlig hyrbil i Italien har normalt inte vinterdäck, något som man som svensk kanske inte tänker på. Istället krävs snökedjor när man ska upp i bergen som man drar på däcken om det är snö eller is.

När jag var i Val Thorens första gången snöade det massor när vi åkte hem och jag såg flera bilägare parkerade vid sidan av vägen som kämpade med att få på sina snökedjor. Googlar man snökedjor så rekommenderas det att man övar på att sätta på dem hemma i garaget innan man ger sig ut på vägarna – så jag ville därför ha en hyrbil med vinterdäck

Jag fick leta, och hittade till slut en bilfirma på Turins flygplats som hade bilar med vinterdäck – Sicily By Car. Jag bokade en mellanstor bil så vi även skulle få plats med skidorna vi hade med oss.

”Det blev något fel”

När vi kom fram till Turins flygplats och hämtat ut vårt bagage fortsatte vi till Sicily By Car’s disk. När det blev min tur lämnade jag över pass, körkort och kreditkort och han började fixa med pappersarbetet. När allt var klart fick jag nyckeln och jag dubbelkollade att vi verkligen fått en bil med vinterdäck. Nej, visade det sig. ”Det blev något fel” sa han bara och meddelade att de inte hade några bilar med vinterdäck inne.

Jag sa lugnt att jag tyvärr inte kunde acceptera det och att han skulle lösa en bil enligt vår bokning. Han ringde ett par samtal och försvann en stund. Sedan sa han att det fanns en bil inne, som just kommit in och inte hunnit bli tvättad. Helt ok tyckte jag, så vi fick den bilen.

Uppgraderade till större bil

När vi kom till bilen såg vi att detta var en klart större modell än den vi bokat, dessutom med automat. Vinslott! Så nöjd att jag frågade en extra gång innan vi hämtade ut bilen och att denna fanns inne.

Hyrbil mot Franska Alperna

Sen satte vi kurs mot Franska Alperna. Bra vägar – men det kostar att köra på motorvägarna. Förvånansvärt ofta fick vi betala 1-5 euro och när vi kom till en lång tunnel mellan Italien och Frankrike gick vägtullen på 50 Euro- enkel resa. Så räkna minst med 120 euro bara för vägtullar fram och tillbaka från Turin!

hyra bil i alperna

Att tänka på när ni ska hyra bil i alperna

• Se till att ni hyr en bil med vinterdäck – eller åtminstone snökedjor. Och om ni får det senare alternativet, se till att ni har ett hum om hur de sätts på innan ni ger er upp i bergen om det ska snöa.
  • Se till att ni hyr en bil som är stor nog för allt bagage och eventulla skidor. Behövs takräcke eller takbox? Då är det bäst att maila till hyrbilsfirman i god tid innan och se om man kan lägga till det i sin bokning.
  • Skaffa ett kreditkort där det ingår självriskreducering och använd det när ni hyr bilen. Då slipper ni teckna de onödigt dyra självriskreduceringarna som hyrbilsföretagen försöker sälja på er. Vi använder exempelvis Bank Norwegians kreditkort alla gånger vi hyr bil. Sälvriskreducering 12 månader kostar där 349:- per år oavsett antal gånger man hyr bil.
  • Ett kreditkort med pin-kod krävs även när man hyr bilen för att lämna en deposition som man får tillbaka på kortet när bilen återlämnas.
  • Glöm inte det svenska körkortet
  • Glöm inte att tanka bilen innan du lämnar den åter – oftast får man den fulltankad och ska lämna den åter fulltankad. Det kostar extra om hyrbilsfirman ska göra detta åt dig. Passa på att fråga när du hyr bilen var den närmaste bensinmacken finns från flygplatsen räknat.