Staycation på Hotel Kung Carl – vi testar nya baren och restaurangen

Hotel Kung Carl ligger på Stureplan och är ett av Stockholms äldsta hotell, med anor sedan 1896. 40 år senare flyttade hotellet till Stureplan och 1977 förvärvade familjen Östlundh Hotell Kung Carl som då hade 46 rum samt frukostmatsal. Man har vuxit successivt över åren och tagit över fler och fler delar av den stora fastigheten.

Idag finns 143 rum på hotellet och nyligen byggde man även en helt ny bar i hörnet mot Stureplan – ”La Belle Epoque” som gav hotellet den mest centrala entrén på Stureplan man kan tänka sig! Receptionen flyttades och man fick då plats att bygga en ny nordfransk bistro med egen ingång från Birger Jarlsgatan, men som man även kan ta sig till via baren.

Jag var på en presslunch på Hotel Kung Carl i samband med att restaurangen nyinvigdes för att kolla in den nya baren och provsmaka menyn i den nya restaurangen och jag blev sugen på att se mer av hotellet, så jag och min fru bestämde oss för att ta en Staycation på Hotel Kung Carl för att få en ordentlig känsla för hela hotellet – från barer och restaurang till rum och frukost!

Staycation på Hotel Kung Carl

Den nya entren till baren är verkligen pampig, speciellt så här på mörka hösteftermiddagar när fasaden lyser lite extra. Man kan ta vägen in till hotellet via baren, men vi tog sidodörren direkt till receptionen när vi checkade in.

Vägen till rummen går sedan via den inglasade innergården och därifrån tog vi hissen upp till femte våningen

Victoriasviten på Hotel Kung Carl

Alla rum på hotellet är olika och denna tisdag var det inte fullt på hotellet, så vi blev uppgraderade – till Victoriasviten. Detta är ett av hotellets största rum med en underbar vy över myllret på Stureplan.

Man går in i ett stort luftigt vardagsrum med soffgrupp, matsalbord, skrivbord, minibar och garderober. Från detta rum har man tre fönsterdörrar som går till en balkong som går runt hela våningen, med utsikt över Stureplan.

Staycation på Hotel Kung Carl

Ett separat sovrum med en mjuk dubbelsäng, prydd av ett gäng mjukishundar (som finns på alla sängar i hela hotellet)!

Staycation på Hotel Kung Carl. -Victoriasviten

Från sovrummet når man det stora badrummet där det finns både badkar på tassar och en liten bastu. För oss där min fru gillar att bada minst lika mycket som jag gillar att basta var detta det optimala badrummet som vi såg fram mot att spendera lite mer tid i senare, För först var det dags för middag ett par trappor ner.

Kung Carls nya cocktailbar La Belle Epoque

Vid tog hissen ner och in i den snygga baren där vi tog in signaturdrinken La Belle Epoque, med Hotell Kung Carls egen punsch, infuserad med jordgubbar, rosor och citrus, toppad med champagne.

Riktigt snygg bar och denna drink var en höjdare, inte för söt utan frisk och bubbblig. Även om man inte bor på hotellet är detta en härlig bar att slinka in och ta en cocktail på, vilket flera andra gäster verkade göra.

Med drinken i handen fortsatte vi till middag i den nya restaurangen – Bistro La Belle Epoque

Bistro La Belle Epoque

Bistro La Belle Epoque är Kung Carls nya nordfranska restaurang., med inredning i varma pastellltoner, träpanel, medaljongtapeter och klassiska franska affischer på väggarna.

Här startade vi med ett glas skumpa och några ostron, som kom in hälften med citron, hälften med en god vinägrett med lite hetta. Älskar att starta en middag på detta lyxiga sätt – och kan det bli mer franskt än ostron & champagne!?

Sedan förätter. Min fru tog en lättmarinerad tonfisk med citrussallad, avokado och friterad lök som var supergod. Jag tog en ”Löjrom Vichyssoise”. en potatis- och purjolökscremé toppad med en generös skopa löjrom.

Egentligen borde vi kanske tagit in musslor som är restaurangens specialitet och som nästan alla andra gäster tog in, men vi var mer sugna på kött! Till varmrätt beställde jag La Frigo De Viande. En perfekt grillad hängmörad biff som serverades med café de parissmör, rödvinssås, örtsallad, pommes frites och tryffelpuré. Så gott! Min fru tog ankbröst med äppelcidersås, ankkrokett, äppelchuttney och glaserad svartrot.

Bistro La Belle Epoque

Till dessert delade vi på en vacker glace au four, på vaniljparfait, päron- och champagnesorbet, täckt med ett lager toppig maräng.

En fantastisk middag som verkligen kändes som en mysig bistro i Paris, både till atmosfär och maten.

Bad och bastu på rummet.

Tillbaka upp på rummet, där jag satte på bastun och tog vi ett bad medan bastun blev varm. Så underbart med ett komplett badrum! Bara lite badskum och skumpa som fattades för den optimala instgrambilden!

Frukost på Kung Carl

Efter en god natts sömn väntade en stor frukostbuffé nere i hotellets andra restaurang, med ett generöst utbud av allt man kunde önska sig av en frukostbuffé – flera olika sorters färskt bröd, massa olika pålägg, bacon och en krämig äggröra, flera olika sorters juicer, frukt och chiapudding. Helt klart över snittet för en hotellfrukost.

Man kan äta frukosten lite var man önskar!

Minigym

Träna på sin staycation? Det finns ett litet gym på hotellet om man vill köra ett pass, dock inte med tillhörande bastu.

Sammantaget om Staycation på Kung Carl

Detta är verkligen ett perfekt hotell för en staycation. – inte minst om man bara vill checka in och stanna på rummet ett dygn, då både bar och restaurang är i toppklass. Och faller andan på och man vill utforska Stockholms nöjesliv kan man inte bo mer centralt.

Nu bodde vi i sviten som verkligen är ett perfekt rum för en bröllopsnatt, för ett mingel innan en utekväll eller för en lyxig staycation, men alla rum går lite i samma stil, även om de har sin egen karaktär. Några exempel på rum i några andra kategorier nedan, lånade från Kung Carl’s hemsida där man såklart kan se alla rumstyper.

Staycation på en vardag

Så här när det är som allra mörkast kan det vara kul att liva upp veckan med en staycation och gör man det på en vardag – eller snarare checkar in mellan söndag och torsdag – är priserna klart lägre (och chansen till uppgradering större). Så det är ett klart tips!

Sammanfattning och detaljer

Prisnivå: Mellan, från ca 1100:- för ett standard dubbelrum. I restaurangen låg förrätterna mellan 150-250, varmrätterna mellan 255-350:- och desserterna mellan 125.-165:-.

Adress: Birger Jarlsgatan 21. Deras webb hittar ni här.

Besöket gjorde vi i samarbete med Hotel Kung Carl. Som vanligt är alla tankar och åsikter mina egna.