Staycation på Grand Hotel Saltsjöbaden

I fredags hade vi inga planer, så vi spontantbokade en staycation på Grand Hotel Saltsjöbaden. Jag och sonen var ute i saltis och hoppade från 12:an på Saltisbadet veckan innan och åkte då förbi Grand Hotel Saltsjöbaden och blev så sugna på att bo en natt där.

Grand Hotel Saltsjöbaden är ett av Stockholms mest anrika hotell, som byggdes i hotellviken i Saltsjöbaden i slutet av 1800-talet av familjen Wallenberg. Tanken då var att skapa en ”en svensk Riviera” och hotellet byggdes i Fransk stil, inspirerat av Hotel de Paris i Monte Carlo. För att gästerna skulle kunna ta sig hit byggde man då även saltsjöbanan som än idag går hela vägen till hotellet!

Grand Hotel Saltsjöbaden är varsamt renoverat genom åren och är en vacker, pampig byggnad med stuckaturer och högt i tak, tjocka mattor på golven och stora speglar i guldramar på väggarna.

Det finns en del sällskapsrum som är av modernare snitt, med mjuka soffor, fotokonst på väggarna och ett stor biljardbord. De nya ägarna som tog över 2015 har planer på att på sikt renovera hela hotellet så det får samma eleganta glans som när det öppnade för över 100 år sedan.

Rummen på Grand Hotell Saltsjöbaden

Det finns 137 rum på hotellet, i fem olika kategorier. Vi hade med oss vår son och blev uppgraderade till en rymlig juniorsvit, där han fick sova på en tältsäng som var uppställd längst in när vi kom. Stort rum med soffa och en liten matsalsdel med havsutsikt. Gammaldags charm, med sköna sängar och ett stort badrum med badkar.

weekendpaket på Grand Hotel Saltsjöbaden

Franska Matsalen på Grand Hotel Saltsjöbaden

Den franska matsalen är hjärtat i hotellet och är en vacker matsal med stuckaturer på väggarna, kristallkronor., tunga gardiner och stärkta vita dukar. Man satsar mycket på matupplevelsen här på hotellet och sedan några år är Fredrik Malmstedt, med bakgrund bland annat i Svenska Kocklandslaget, ansvarig för både mat och dryck .

Vi hade bokat ett weekendpaket där det ingick en trerättersmeny samt ett glas champagne. Till det tog jag ett vinpaket som matchade rätterna i menyn, min fru nöjde sig med ett glas rött.

Rätterna var ett urval från den vanliga a la cartémenyn och detta var riktigt gott och vällagat med klassiska smakar. Gott om personal och väldigt trevlig stämning..

Spa på Grand Hotell Saltsjöbaden

På nedre plan finns ett spa, som även har en utomhusdel med solstolar. I anslutning finns en bar om man vill ta med sig drycker in. En stor pool för lek eller simning, en bubbelpool och så både vanlig bastu och ångbastu. Perfekt att hänga här någon timme innan middagen! På rummet fanns badrockar vi bytte om till innan vi gled ner.

Solterass

Till spa:et hör även en solterrass som med härlig utsikt över havet och småbåtshamnen!

Kvällspromenad runt Grand Hotell Saltsjöbaden

Hotellet ligger ett stenkast från Saltisbadet – Saltsjöbadens kallbadhus, där vi var och hoppade tidigare, Nu, på kvällen var det istället konsert här och hela soldäcket var uppdukat till middag. Vi gick upp till 12:an där vi hoppade tidigare som hade en riktigt häftig utsikt över viken, men lite läskigt med det svarta vattnet så här på kvällen så det blev inget nattdopp!

Frukost på Grand Hotell Saltsjöbaden

Middagen dagen innan var riktigt bra, men frukosten var nästan ännu bättre jämfört med andra hotellfrukostar. Här var allt lite extra, med nybakt gott bröd och croissanter, två våffeljärn av det moderna amerikanska snittet med en timer så de alltid blir perfekta. Massor med pålägg, ägg i olika former, bacon, korv och champinjoner. Här satt vi länge, först inne i matsalen men efter någon timme tittade solen fram så vi flyttade ut på terrassen med utsikt över havet.

Morgonpromenad längs paradvillorna

Hotellet har tagit fram förslag på promenadstråk runt hotellet med omgivningar, om 5 eller 10 km. Efter vi checkat ut tog vi en del av den korta promenaden längs med vattnet från hotellet. Enorma hus, precis vid havet, med egna bryggor precis intill. Snacka om drömboende!

Så mysig staycation bara en knapp timme från city. Fina rum med supersköna sängar, ambitiöst kök och så härliga omgivningar.

Pris: Det weekendpaket vi hade med rum, spa, morgonrock och tofflor, trerättersmiddag med ett glas champagne och frukost kostar från 1.647:- per person. ’

T er hit: Egen bil parkerar man gratis utanför hotellet. Annars går Saltsjöbanan ända fram!

Besöket gjordes i samarbete med Grand Hotell Saltsjöbaden, men åsikter och tankar är som alltid mina egna!