Staycation med Julbord på Grand Hotel Saltsjöbaden

I fredags tog jag med min fru på en Staycation med Julbord på Grand Hotel Saltsjöbaden. Detta är ett av Stockholms mest anrika hotell, som invigdes 1893 av kung Oscar II. Designen för hotellet kom till efter en arkitekttävling år 1892, där 18 bidrag lämnades in och det vinnande bidraget var tänkt som en svensk motsvarighet till de stora hotellen på franska Rivieran med inspiration från Hôtel de Paris i Monte Carlo.

Sedan dessa har hotellet renoverats löpande och för några år sedan fick de en ny cocktailbar. Men den pampiga känslan från sent 1800-tal finns kvar, inte minst i den vackra matsalen.

Hit åkte vi alltså för årets första julbord. Och vi passade på att göra en staycation av detta och bo kvar en natt. Fredag eftermiddag tog vi bilen ut till Saltsjöbaden och checkade in.

Staycation med Julbord på Grand Hotel Saltsjöbaden

Rummen på Grand Hotell Salstjöbaden

Vi bodde i ett stort rum på entréplan med en stor dubbelsäng, skrivbord och badrum med badkar. Längt in i rummet fanns en liten separat del med en dörr som ledde till en liten altan utanför med utsikt mot småbåtshamnen utanför hotellet.

Spa på Grand Hotell Salstjöbaden

När vi checkat in bytte vi om till badkläder och gick i våra morgonrockar till hotellets spa. Här finns en stor simbassäng, ångbastu och en bubbelpool, samt bastu i respektive omklädningsrum. Ett sånt perfekt sätt att starta helgen på!

Julbord på Grand Hotell Saltsjöbaden

Sen var det dags för julbord. Vi bjöds på glögg och pepparkakor i en av hotellets barer innan och sedan fortsatte vi till den pampiga matsalen. Vi fick ett bord vid fönstret och just när vi skulle hugga in på julbordet började det snöa utanför – vilken timing. Så mysigt!

Vi åt julbordet i sju turer – först sill som det fanns ett tiotal olika av och till det beställde jag in en snaps och en fatöl. Jag dricker sällan snaps men till sill tycker jag det passar perfekt!

Tur två – lax – fanns det flera goda varianter att välja på, som gravad, rökt och inkokt lax samt fiskpaté.

Julbord på Grand Hotell Saltsjöbaden

I tur tre – kallskuret högg jag in på en saftig julskinka, korvar och en god sylta.

Till fjärde turen – småvarmt – tog vi in ett varsit glas pinot, som passade fint till bland annat Janssons frestelse, köttbullar, revbensspjäll och rödkål.

Femte turen ostar var några klassiska julostar och sjätte turen med desserter var också enligt förväntan, bland annat en riktigt god ris a la Malta, tiramisu och mjuk pepparkaka.

Julgodiset blev jag lite förvånad över. Här fanns varken knäck, ischoklad eller hemkokt fudge, utan bara vanligt köpegodis. Detta gissar jag att de kommer förbättra till kommande veckor. Detta är första året på fyra år som de serverar julbord, så de frågade oss vad som kunde bli bättre och det var endast det klassiska julgodiset som jag saknade – i övrigt ett riktigt bra klassiskt julbord!

Julbord på Grand Hotell Saltsjöbaden

Lite väl mätta och belåtna gick vi sedan en promenad i det vintriga landskapet – nu med ett tunt täcke av snö överallt.

Morgonbastu och bad

Nästa morgon vaknade jag lite före min fru och gick ner för att simma lite i poolen och ta en morgonbastu. Älskar verkligen att starta dagen på det sättet – och nu var jag nästan ensam nere i spa:et.

Frukost på Grand Hotel Saltsjöbaden

Sedan gick vi till matsalen där det nu serverades frukost. En bra frukostbuffé med bland annat flera sorters nybakad bröd och croissanter, äggröra, bacon och korvar. Juicer och möjlighet att grädda egna våfflor. Här satt vi länge och åt och pratade innan det var dags att checka ut.

Promenad runt restaurangholmen

Vädert var strålande, så innan vi åkte tillbaka till stan tog vi en kort promenad runt restaurangholmen som ligger utanför Grand Hotel Saltsjöbaden. Här ute ligger bland annat Saltsjöbadens Kallbadhus med Stockholms högsta hopptorn!

Staycation med Julbord på Grand Hotel Saltsjöbaden – en så härlig minisemester och ett perfekt sätt att få lite julkänsla, i en riktigt vacker miljö. Tips är att ta med bra promenadskor och varma kläder så man kan ta en långpromenad när man är här ute!

Priset för att bo här en natt, med entre till spa, glögg, julbord och frukost kostar 3990:- för två personer i dubbelrum. Vill man bara äta julbord kostar det från 595:- per person.

Se en kort video på Youtube

Besöket gjorde vi i samarbete med Grand Hotel Saltsjöbaden – tankar och åsikter är som alltid mina egna