Skidåkning i Japan – Habuka i Nagano

Japan är känt för riktigt bra skidåkning och allt fler skidentusiaster från Sverige hittar hit. Mest populärt är Nagano-regionen, i synnerhet Habuka, där vinter-OS hölls 1998. Här finns nio olika skidområden med olika karaktär. Störst är Happo med massor av fina, breda pister för allt från medelgoda och avancerade åkare till gröna backar för nybörjare. För off-pist är Iwatake som en dröm. Jag åkte en dag vardera i dessa två områden och är verkligen lyrisk – vilken fantastisk skidåkning!

Skidåkning i Japan – Off-pist i Iwatake

I Iwatake finns 26 nedfarter och en mängd möjligheter till off-piståkning intill pisterna och i skogen mellan pisterna. När vi var här var det några minusgrader och drygt 40 cm lössnö – perfekta förutsättningar för off-pist.  Jag har åkt mycket skidor, men ingen off-pist så den första dagen i Habuka åkte jag en heldag med en guide och två andra deltagare på en kurs som de kallar ”Intro to off-pist”.

Intro to off-pist med Evergreene

Vår kurs startade med att vi fick åka ett åk där vår guide studerade vår stil och gav tips på teknik vi kunde förbättra med avseende på off-pist. För min del att ha skidorna tätare, att böja mer på benen i svängarna och inte röra så mycket på överkroppen eller höfterna. Sedan fortsatte åkningen ut från pisten och till de opistade områdena som man kunde nå via liften.

Skidåkning i Japan - off pist i Iwatake
”Böööj på benen”

Skidåkning i Japan - off pist i IwatakeSkidåkning i Japan - off pist i IwatakeSkidåkning i Japan - off pist i Iwatake

Helt underbart att åka i så tjockt lager torr fin snö, nu förstår jag varför de som börjat med off-pist är så lyriska! Men –  svårt för en nybörjare, speciellt i dessa banta backar. Ramlade fler gånger på några timmar än sammanlagt tidigare i år, men man faller väldigt mjukt i lössnön!

Övning, mer råd, nya övningar och efter några timmar tyckte guiden att vi var redo att ge oss ut i skogen mellan lifterna, där man hittar helt orörd snö. Var det svårt i backen innan så var detta ännu en nivå upp, då vi skulle väja för träd, sprickor och bäckar, stenar osv. Vår guide åkte förvisso först men detta var verkligen utmanande och både jag och en tjej i gruppen ramlade flera gånger och fastnade helt i den djupa lössnön så vi var tvungna att bli framskottade och uppdragna av vår guide!

Skidåkning i Japan - off pist i IwatakeSkidåkning i Japan - off pist i Iwatake

Lunch i Iwatake

Vår guide som var en smågalen australiensare tog med oss till ett aussie-ställe vid huvudliften där vi åt en lunch på ett skönt ski-bumställe där han var stammis. Fishtacos och öl från restaurangens egna bryggeri – supergott! Med nya krafter och en stunds välbehövlig vila fortsatte vi sedan åkningen.

Skidåkning i Japan - off pist i Iwatake

Rädda min ryggsäck!

En del i intro till off-pist är en utbildning i hur man använder en sändare för att hitta och skotta fram en person som är begravd av en lavin – superviktigt om man ska åka off-pist.

Skidåkning i Japan - off pist i Iwatake Skidåkning i Japan - off pist i Iwatake

Vår guide visade hur vi med en tracker hittar rätt plats och estimerar hur långt ner i snön en person är, hur man markerar platsen och snabbast gräver fram personen. Sedan gömde han sin ryggsäck och vi fick leta upp den och gräva fram den. Jag hade nog inte innan förstått allvaret i off-pist och vilka risker man utsätter sig för om man åker ut på egen hand. Men åker man med ett gäng som fått denna typ av utbildning och har trackers med sig är det ju en viss trygghet!

Så kul att få testa off pist i denna härliga miljö. Detta vill jag absolut göra mer av!

Skidåkning i Japan – Happo

Happo är det största skidområdet i Hakuba och här finns breda, fina pister för alla typer av åkare, men kanske främst för medelgoda och avancerade åkare. Kabinliftar tar en nästan hela vägen upp till toppen på 1.800 meter och åker man hela vägen ner är det 4 kilometer bra pister från toppen til dalen – 8 kilometer om man tar de gröna backarna. Min andra dag i Hakuba åkte jag här i Happo och till skillnad från dagen innan var det nu strålande sol – underbart!

Skidåkning i Japan - Happo i Habuka Skidåkning i Japan - Happo i Habuka Skidåkning i Japan - Happo i HabukaSkidåkning i Japan - Happo i HabukaSkidåkning i Japan - Happo i Habuka

Skidåkning i Japan - Happo i Habuka
Entusiaster promenerar sista biten innan liften öppnade!

Riktigt bra, preda backar och torr, fin snö som trots strålande sol var fin även framåt eftermiddagen.

Vinter-OS 1998 i Hakuba

Man kan inte missa att det var vinter-OS här 1998. I Happo körde man bland annat störtloppet  – riktigt kul pist!

Skidåkning i Japan - Happo i Habuka

Solterrasser i Happo

Happo är inte lika utvecklat som våra skidområden i Europa vad gäller restauranger med stora solterrasser i backen, men förra året öppnade en utebar, som mest fokuserar på öl samt korv och marshmallows som man kan grilla på deras utegrill. Skönt ställe med bra musik och underbar utsikt.

Skidåkning i Japan - Happo i Habuka Skidåkning i Japan - Happo i Habuka Skidåkning i Japan - Happo i Habuka Skidåkning i Japan - Happo i Habuka

Lunch i Happo

Populäraste lunchstället för alla ski-bums i Happo är inte en japansk utan Roots, en vegansk restaurang med allt från burgare, wraps och vegansk fika. Som alltid när jag är på nya platser och inte vet var jag ska äta går jag på det ställe med mest folk! Lång kö, men god mat!

Roots i Happo

Skidlektion nummer två

Även i Happo tog jag en skidlektion. Denna gång en tvåtimmars privatlektion för att slipa på åkningen i vanliga pister. Riktigt bra att få tips och även kul att hänga med läraren till hans favoritbackar i Happo och få hans bild av varför man väljer att åka till Habuka för skidåkning. Han menar att det dels är för den grymma skidåkningen, men även för den goda maten och den gästvänliga japanska kulturen – jag kunde inte sagt det bättre själv!

Skidåkning i Japan - Happo i Habuka Skidåkning i Japan - Happo i Habuka

Liftar i Happo

Till OS 1998 gjorde man en stor investering i hela området med nya kabinliftar som tar 6 personer i taget nästan hela vägen upp till toppen, men stolsliftarna är av lite äldre modell och inte så snabba. Det finns dock så många nedfarter och liftar totalt att det sällan var några köer alls att tala om.

Skidåkning i Japan - Happo i HabukaSkidåkning i Japan - Happo i Habuka

Ta sig runt i skidområdet Hakuba

Det går gratis shuttlebussar från de större hotellen till alla skidområden och också mellan de olika nedfarterna i Happo, så det är enkelt att ta sig dit man vill. Det finns även taxi, men inte nog många så det är ofta långa väntetider. Bor man i egen stuga eller lägenhet en bit från backarna kan det därför vara bra med egen hyrbil.

Hyra skidor i Hakuba

Spicy rental är den största firman för skid- och snowboardhyra och finns på sex platser i Hakuba. En dags hyra av carvingskidor, pjäxor, stavar och hjälm kostar 5.200 yen. Deras webb hittar ni här.

Spicy rental Hakuba

Säsong för skidåkning i Hakuba

Backarna öppnar i slutet av November och på toppen är det snö ända til maj. Så på våren kan man både njuta av körsbärsblommningen nere i dalen och sedan ta kabinliften upp till toppen och åka skidor!

Ta er hit:

Det går inget tåg direkt til Habuka från Tokyo, men smidigast är att ta snabbtåget till Nagano och en expressbuss därifrån alternativt ta en nattbuss från Tokyo. Bussarna stannar vid flera områden i Hakuba men för exemplet nedan valde jag det största området Happo.

Nattbussen går 22.40 och är framme 07.00 i Hakuba vid Happo-området. Den kostar 6.600 yen.

Snabbtåget tar två timmar till Nagano och därifrån tar det bara 70 minuter till Happoområdet i Hakuba. Bussarna avgår minst en gång i timmen mellan 7.55 till 22.00 och resan kostar 1.800 yen.

Mer information om bussar och reservation hittar du här.

Skidskola i Hakuba med Evergreen

Det finns två skidskolor i Hakuba, en med japanska guider och Evergreen som har guider som talar engelska. Kurser finns för alla nivåer från kurser för småbarn till avancerad off-pist.

Prisexempel:

Privatlektion som den jag tog mellan 13.30-15.30: 21.000 yen. Ni hittar mer information på deras websida här.

Intro till Off-pist: 08.00-15.30. Grupplektion med 3-4 personer och en instruktör, 18.500 yen. Mer info om off-pist hittar ni på deras webbsida här.

Sammantaget om skidåkningen i Hakuba

Jag hade höga förväntningar på skidåkningen här, men de infriades med råge. Både riktigt bra off-pist och stora fina vanliga pister. Jag kan verkligen rekommendera en skidresa hit, speciellt om ni är sugna på att kanske kombinera med att se lite mer av Japan!

Resan till Japan görs i samarbete med visit Japan, men tankar och åsikter är som alltid mina egna