Skidåkning i Bregenzerwald, Voralberg – start i Diedamskopf

Det finns så många härliga platser att åka skidor på i Alperna – men vilken ska man välja? För att göra lite research åkte jag i helgen med en kompis som är fotograf på en pressresa till regionen Bregenzerwald i Österrike. Jag har tidigare varit i skidorterna Lech, Zug och St Anton i Arlberg. Nu skulle vi istället testa åkningen i Warth-Schröcken, Damüls-Mellau och Diedamskopf.

Skidåkning i Voralberg

Så spännande att se hur dessa skidorter i Voralberg är jämfört med de (lite mer välkända) jag varit i tidigare och sen kunna skapa en bra guide med alla mina tips rörande skidåkning i Voralberg, så ni som ska boka en resa till denna region kan hitta den skidort som passar er bäst, beroende på vad ni är ute efter.

Resa från Stockholm till Bregenzerwald i Voralberg

Man kan ta tåget hela vägen till Voralberg om man har gott om tid, men vi valde att flyga för denna weekendresa. Det finns inget direktflyg från Stockholm till denna del av Österrike, så man tar sig bäst via grannländerna Tyskland eller Schweiz. Sist jag var i Voralberg flög vi till Munchen och tog hyrbil från Munchen till Lech. Denna gång hittade vi bra flygbiljetter till Zurich, som ligger ännu bättre till – bara två timmars resa från Voralberg.

Tidigt i torsdags morse tog jag en taxi till Arlanda Express och tog sedan flyget till Zurich, som tar knappt tre timmar. Från flygplatsen i Zurich kan man ta tåget direkt till skidorterna i Voralberg. Perfekt om man ska bo i backen och fokusera på en skidort. Vi som skulle testa olika skidområden varje dag hade fått boende bokat till oss i den lilla byn Au som ligger i mitten av de tre skidområden vi skulle besöka, så vi hyrde en bil för att smidigt kunna ta oss runt.  Det var en “compact”-modell bokad åt oss, men blev uppgraderade på flygplatsen till en sportig Alfa Romeo. Grymt! Med Google Maps inställd på Au fortsatte resan.

skidåkning i Voralberg
Från Schweiz vidare till Österrike

Lunchstopp på vägen till Vorarlberg

Ju närmare alperna vi kom, desto vackrare var utsikten. Även i Österrike är det ovanligt varmt för årstiden och det var ingen snö alls innan man kom upp i bergen. När vi hade åkt drygt halva vägen tog vi ett lunchstopp på en restaurang vi kollat ut i förväg – Gasthof Dreiländerblick – som har en fantastiskt utsikt och riktigt bra österrikisk husmanskost. Kan verkligen rekommenderas som lunchstopp om ni kör den vägen!

Hotell i Au

Vidare till byn Au, där vi checkade in på vårt hotell – Hotel Tannahof –  och åkte sen till skidanläggningen Diedamskopf som bara låg 5 minuter bort, för att få lite skidåkning redan första dagen. Ett ganska litet. system, med fördelar som att vi kunde parkera 10 meter från liften!

Vi hyrde skidutrustning i en butik som ligger intill liften och gav oss upp i backen..

skidåkning i Voralberg

Skidåkning i Diedamskopf

Diedamskopf är den minsta av de tre områdena vi skulle åka i och det var lagom att starta här då det låg så nära och vi bara hade drygt en timme på oss att åka innan liftarna stängde. Diedamskopf är ett perfekt område för hela familjen med många blå och röda pister samt ett par svarta. Storleksmässigt ungefär som Tandådalen i Sälen, med 9 liftar och runt 25 nedfarter, men på klart högre höjd – toppen är 2090 meter över havet.

Gult after-skitält. Dessa runda pubar fanns i alla skidområden vi besökte.

Vi var nästan ensamma i backarna men det var desto mer folk nere i after skin, där det var otippat bra drag, med liveband och massor med folk – kul!

Efter en sväng i After Skin åkte vi den korta biten till hotellet och hoppade in i bastun innan vi åt middag. Generellt brukar hotellrestauranger inte vara de allra bästa, men här i Voralberg är det tvärtom, i stort sett alla restauranger ligger i hotell och detta lilla boutiquehotell hade dessutom riktigt bra mat, i form av en fyrarättersmeny med soppa, salladsbuffé, varmrätt och dessert.

Skidåkning i Warth-Schröcken & Damüls-Mellau

Följande dagar åkte vi skidor i Warth-Schröcken & Damüls-Mellau – klart större system än i lilla Diedamskopf. Inom kort kommer det egna reportage om dessa orter! Vi hade liftkort som gav access till alla dessa tre skidområden – 3 Valley ski pass. Perfekt om man vill utforska hela detta område och testa olika skidområden. Dessa skidpass ger även fria transporter med Skidbussarna som går frekvent.

Skidåkning i Voralberg – en pressresa via Visit Voralberg, tankar och åsikter som alltid mina egna!