När vädret inte lever upp till förväntningarna på resan

Hemma igen från en resa till Abu Dhabi med sonen. Lyckad resa och så kul att hänga med honom hela dagarna. Som alltid härligt med miljöombyte och upptäcka en ny stad – men inte riktigt som jag hade tänkt.

När vi bestämde oss för att åka till Abu Dhabi nu i Januari såg jag framför mig en skön värme och strålande sol. Ungefär som det var för två år sedan när vi var i Dubai över nyår. Att vi skulle hänga på stranden på förmiddagarna, äta lunch i skuggan och ta en paus när det var som varmast. Att vi skulle göra  några utflykter, men mest bara koppla av på stranden, när vi inte pluggade och jobbade på distans, som vi bestämt att vi skulle göra på halvtid.

För en vecka sedan, sent på natten kom vi fram till ett svalt och duggigt Abu Dhabi. Ok väder de första två dagarna utan att vara direkt varmt. Men sen blev vädret ännu sämre. Som tur är regnade det mest på nätterna – men vilka ösregn.

Gator svämmade över, flera hotell blev översvämmade och fick stänga. Vårt hotells ena pool fick stänga då det kraftiga regnvattnet pajade pumpen.

Översvämmad gata vid vårt hotell

Vi kunde sitta ute på hotellets uteterrass och äta de första två dagarna – sedan blev det för kallt i skuggan med blåsten.

Tomma stränder, pooler och vattenland

Ständerna var helt tomma och vattenlandet vi åkte till var vi i stort sett ensamma på. Det var en del sol, men blåsigt och rätt kyligt, men vattnet i själva attraktionerna var tempererat och skönt. Efter tre timmar på vattenlandet började det åska, blåsa hårt och regna så mycket att parken stängde direkt. Snacka om snopet – även fast vi dock redan hade hunnit åka allt vi ville på grund av inga köer!

Glada i spöregnet

Så, istället för sol och bad gjorde vi fler utflykter. Till Abu Dhabi city och fler nöjesparker än vi först hade tänkt. I Abu Dhabi är nöjesparkerna inomhus i enorma hangarer för att skydda från hettan på sommaren. Nu fick taket en annan funktion.

Inomhustorg på Warner Bros Studios

Totalt sätt upplevde vi mer saker i Abu Dhabi än vi hade tänkt, men fick inte den dos av sol och värme jag hade hoppats på. Visst, en stund när molnen blåste bort och det var soligt gick jag ner i badrocken till stranden, men den behöll jag på och det var inte att tänka på för mig (eller någon annan gäst att bada i havet). I den tempererade poolen tog sonen ett dopp – men han var den enda jag såg som badade!

Dock – att bo på hotell en vecka, få rummet städat och sängen bäddad varje dag, slippa handla, laga mat eller diska – var såklart lyxigt och servicen på hotellet var faktiskt bättre än jag hade förväntat mig – så trevlig personal!

Jag inser nu att jag hade fel i mina förväntningar, vädret är faktiskt generellt lite ostadigt i Dubai/Abu Dhabi i Dec/Januari om man kollar in väderstatistik och den värme jag såg framför mig har man ofta först i mars-april. Dåligt reserachat… Vi hade alltså bättre väder än normalt sist vi var i Dubai!

Sammantaget är jag fortfarande sugen på att åka tillbaka till Abu Dhabi. Ta det mer lugnt. Åka till de finaste stränderna. Åka tillbaka till vattenlandet och kunna njuta av svalkan från vattnet i hettan. Mötas av den där fuktiga värmen som så många andra tycker är jobbig men som jag älskar! Testa fler restauranger. Se om det finns några härliga takbarer.

Och för er som funderar på en resa till Abu Dhabi har vi undersökt allt man kan göra när det inte är perfekt badväder – reportage kommer såklart här på bloggen den kommande veckan!