Kryssning till Höga Kusten med Viking Line

I helgen gav jag och min fru oss ut på en kryssning till Höga Kusten med Viking Line – och hade turen att pricka in riktigt fint sensommarväder. Det blev en kryssning i vacker skärgård med god mat och två helt olika utflykter med utgångspunkt från Härnösand där fartyget lade till över dagen. Jag till världens mest nordliga whiskydestelleri- High Coast. Min fru åkte istället in till Härnösand och hade en härlig dag där. Men vi startar från början, men incheckning och titt på vår hytt!

Incheckning i en Seaside Premium Promenade-hytt

Efter att ha passerat avgångshallen nere på Stadsgårdskajen, där vi checkade in en automat som ploppade ut våra rumskort, middagsvoucher och kort för utflykter fortsatte vi in i fartyget och upp till våning 11 där vår hytt fanns.

Denna gång bodde vi i kategorin Seaside Premium Promenade – en nästan identisk hytt som jag bodde sist jag var ombord Viking Line. En fin, rymlig hytt med en dubbelsäng,. två stolar och bord vid ett fönster som vette mot däck. Här fanns minibar, tekokare, TV och en liten garderobsdel. Mjuk heltäckningsmatta på golvet och ett fräscht helkaklat badrum med dusch.

Kryssning till Höga Kusten med Viking Line

Det är alltid härligt att bo i en lite finare hytt, men kanske extra mycket på en kryssning till Höga Kusten med två nätter ombord. Dessutom hade vi soldäck runt hörnet, så de var lätt att gå ut på däck om man skymtade något intressant från fönstret i hytten.

Vi hittade två små flaskor bubbel i minibaren (som ingår i denna hyttkategori) och tog en fördrink på rummet innan vi gick ut på däck för att njuta lite av solen och den vackra vyn när vi gled ut genom Stockholms skärgård.

Uppe på däck var en bar öppen och två tjejer med gitarr stod för underhållningen. Inget röj – de flesta andra passagerarna på denna kryssning var betydligt äldre än vi – utan det var lite mer sofistikerat häng i solen!

Kryssning till Höga Kusten med Viking Line

Middag i restaurang Seaview

Vi hade förbokat alla måltider ombord och den första kvällen var det i restaurang Seaview – där det serveras en fast trerättersmeny. Härlig miljö med stärkta vita dukar och panoramafönster mot havet.

Denna kväll var det lättrökt fjällröding till förrätt, som serverades med krabbtartar, halstrad gurka och picklad gulbeta. Riktigt god med smaker som passade ihop. Till varmrätt serverades kalvfilé som kom in perfekt rosa, ihop med atlanträka, sauterade primörer och hummerbearnaise som också den var lyckad. Det var även desserten – rabarber med jordgubbar, maräng och grädde. Samarbetet med Kocklandslaget som Viking Line har verkar funka riktigt bra1

Till denna meny tog jag ett matchande vinpaket, medan min fru nöjde sig mig ett glas rött. Supergott och trevlig personal – en riktigt bra start på kryssningen.

Solnedgången från däck

Denna vackra dag blev det även en perfekt solnedgång som vi såklart gick upp på däck för att ta lite selifies vid.

Spa på Cinderella SPA Wellness

När solen försvunnit tog vi trappan ner till Cinderella SPA & Wellness där vi hade bokat en tid, vilket det visade sig att vi var ensamma om. Så vi hade hela wellnessavdelningen för oss själva – så lyxigt!

En het finsk bastu, en ångbastu, en bubbelpool, kallpool samt en stor pool med kraftiga massagestrålar. Riktigt härligt spa, som dessutom hade en stor vilavdelning med sängar, juice och te utanför. Ja, det fanns även en bar om man ville ha något starkare! Att jag inte bokat ett besök här när vi kryssat med Viking Line tidigare, så nice!

Helt klart möra efter bastu och bad gick vi sedan till hytten och tog det lugnt. Det fanns en hel del underhållning ombord om man var sugen, med trubadurer och en show, men vi var helt nöjda med en bra middag och spa som avrundning.

Frukost på Viking Line Cinderella

Nästa morgon vaknade vi upp i Höga Kusten! En av de härligaste saker med att åka på denna typ av kryssningar – att vakna upp i en ny stad!

Efter en titt på den vackra skärgården gick vi ner för frukost. Lång kö in, men den gick fort då restaurangen sväljer massor med folk och frukostbuffén står uppdukad identiskt i flera olika sektioner – så det var ingen kö till själva maten.

En stor buffé med mycket att välja på. Mycket serverat i portioner, som yoghurt, ägg eller kaviar.

Framme i Härnösand – två olika utflykter

I Härnösand gick vi i land strax efter 10.00 och hade fram till 14.30 på oss innan det var dags att vara ombord igen. Här fanns en mängd olika utflykter, där jag bokat in mig på en tur till whiskydestelleriet High Coast. Läs mer om den utflykten här.

Min fru är ingen whiskyfantast, så hon hade istället en biljett till en hop-on-of buss till Härnösand, för att utforska staden och naturen lite mer. Läs mer om den utflykten här.

Kryss genom Höga Kusten

Tillbaka på båten kryssade vi runt några av de vackraste delarna av Höga Kusten, där höjdpunkten var den pampiga Höga-kusten bron. Den är 1800 meter lång, 186 meter hög på högsta punkten och 17.8 meter bred. När den stod klar 1997 var det Sveriges högsta byggnad. (Idag är det två byggnader som är högre – Turning Torso och Öresundsbron).

Så vackert att glida fram i denna fina, orörda skärgård – med perfekt utsikt från soldäck, där det nu var lite mer drag än första dagen!

Skaldjursbuffe

Denna andra kväll hade vi bokat in oss skaldjursbuffé till middag. Är det någon buffé som är i min smak så är det denna. Det fanns även kött och andra tillbehör, men jag gick all-in på svenska kräftor, hummer och västerbottenpaj!

På buffén fanns färska jodgubbar, grädde och glass i dessertväg -. men även en liten tallrik med fem små desserter som serverades vid bordet.

Öl och vin ingår fortfarande på denna buffé, dock av det enklare slaget. Så med facit i hand borde vi beställt in något lite bättre vin – vi såg sen att det fanns en vinlista man kunde beställt från. Är man inte lika kräsen är det dock perfekt med vin och öl som ingår i priset – hur mycket man vill!

Även denna kväll var det en fantastisk solnedgång som det var svårt att slita sig från! Men vi tog en sväng förbi en av barerna för att få en liten känsla för nattlivet ombord! Fortfarande lugnt och ingen dans alls ombord. Men dessa långkryssningar är heller inga partykryssningar.

Brunch andra dagen

Andra morgonen serverades brunch istället för frukost, som var en lite större variant av buffen dagen innan. Vi åt den i lugn och ro och gick sen och jobbade lite från hytten, med lite pausar för att sola och njuta av utsikten när vi tuffade in i Stockholms skärgård igen.

Sammantaget om att kryssa till Höga Kusten med Viking Line

Ett perfekt sätt att ta sig till Höga Kusten, få en liten smak av allt Höga-kusten har att erbjuda och kunna göra en utflykt från Härnösand. Att äta gott, sova i en skön säng och vakna uppe framme i en helt annan del av Sverige. Jag blev verkligen sugen på att åka tillbaka upp hit och se mer, vandra och åka mountainbike,

Tips inför kryssningen

#1. Boka i tid. De bästa hytterna brukar bli uppbokade först

#2. Boka middagar tidigt. De bästa borden – närmast fönstren – går till de som bokar först. då det finns möjlighet att välja till fönsterbord för en liten summa. Glöm inte att boka även frukost och brunch – även dessa måltider var slutsålda, så de som inte bokat fick vänta tills slutet av alla sittningar och se om det fanns möjlighet då.

#3. Boka även utflykterna tidigt, Även där tar många slut tidigt.

#4. Boka en sen spa-tid! De flesta verkar vilja spa:a först – sedan äta middag. Vi som gjorde tvärtom fick spa:et för oss själva. Obs att det är 16-årsgräns på spa:et just på Cinderella-fartyget.

#5. Stressa inte till terminalen. Incheckningen börjar 90 minuter innan avgång, men man kan gott komma 40 minuter innan avgång, när de flesta andra redan gått på.

#6. Stressa inte av. När fartyget lagt till i Stockholm igen på vägen hem igen, har många gäster stått redo vid hissarna ett bra tag. Det tar tid att få av alla från fartyget, så man kan med fördel chilla på soldäck någon halvtimme om man har ro och sedan gå av sist – helt utan köer.

Läs tidigare reportage från kryssningar med Viking Line

Kryssningen till Höga Kusten gjorde vi i samarbete med Viking Line. Tankar och åsikter är som alltid mina egna!