Besök på High Coast Whisky – världens nordligaste whiskydestelleri

Jag har länge varit sugen på att göra ett Besök på High Coast Whisky – världens nordligaste whiskydestelleri – som ligger en knapp timme med bil norr om Härnösand. När vi kom upp till dessa trakter på en Höga Kusten-kryssning med Viking Line åkte jag med på en bussutflykt till High Coast Whisky som fanns på utflyktsprogrammet, så kul!

Resan till och från High Coast Whisky var i sig intressant, med intressanta stopp på vägen – där delar utsetts till ”Sveriges vackraste vägsträcka” i slutet på 90-talet och man passerar en perfekt plats för att ta bilder på Höga-kusten-bron. Mer om det längre ner i detta reportage – vi startar med besöket på High Coast Whisky.

High Coast Whisky hette Box när det grundades 2010, då det tog namnet från Box Kraftverk som tidigare legat i dessa lokaler, precis vid Ångermanälven. Box Kraftverk hade sin storhetstid när det var en ångdriven kraftstation för timmerskiljningen som låg här under 1800- och första halvan av 1900-talet. När det var som mest intensivt på 1930-talet passerade 23 miljoner stockar här varje år. Sedan man slutade transportera timmer på detta sätt på 60-talet stod lokalerna tomma, tills konstnären Matts Deval tog över dem och hade sin ateljé i den gamla kraftstationen. 2010 fick han och hans bror iden att göra om ateljén till whiskydestelleri och man lyckades snabbt samla ihop kapital för att göra verklighet av idén. Den 23 december 2010 fylldes det första fatet och 2018 bytte man man till High Coast Whisky.

Destilleriet på High Coast Whisky

Destilleriet på High Coast Whisky är nog ett av de minsta jag besökt, med fyra relativt små kopparpannor. Men tillräckligt för att fylla behoven. Man ökade i år från 10 till 14 batcher i veckan vilket innebär en årsproduktion på 280 000 LPA (Litres Pure Alcohol).

Whiskyprovning i lagringshuset

Efter vi kollat in produktionen var det dags att kolla in ett av de stora lagringshusen. Här lagras whiskyn i minst 3 år – stora fat för de sorter som bland annat blir High Coast Whisky’s standardsortiment, små fat för de fatägare som köper ett fat som sedan ligger här och lagras till fatägaren vill att det ska tappas på flaska.

Besök på High Coast Whisky

Här fick vi prova två av High Coast Whisky’s standardsorter. ”Timmer”, lagrad på ekfat och ”Berg” som är slutlagrat på sherryfat. Så kul att prova – speciellt i denna miljö – där whisky alltid smakar som godast!.

Visst, de kan ännu inte mäta sig med skotsk whisky som Springbank eller Talisker, men de har redan kommit långt och är riktigt bra, så med tiden kommer ”vi” säkert ikapp skottarna.

Lunch på High Coast Whisky

Efter provningen var det dags för lunch på High Coast Whisky. I en stor restaurang serverades dagens rätt i form av en buffé, som denna dag var fläskfilé med potatissallad. Med en Höga-kusten öl till och utsikt över Älven från restaurangens terrass var det en riktigt härlig lunch!

Whiskybar på High Coast Whisky

Jag toppade besöket med att botanisera lite i restaurangens stora utbud av olika varianter av High Coast Whisky och tog in en liten dram av Älv, som jag misstänkte skulle vara något för mig. Mycket riktigt var det den godaste av de tre jag provade, med toner av vanilj, päron och äpple.

Besök på High Coast Whisky

Gillar du whisky och att besöka destillerier kan jag verkligen rekommendera att ta dig hit för en guidad tur och provning.

Stopp på vägen till High Coast Whisky

Vi gjorde två stopp på vägen, vid Ådalen och vid Hög Kusten-bron.

Ådalshändelserna 1931

I Ådalen finns ett minnesmonoment uppfört efter Ådalshändelserna 1931 där militär sköt skarpt mot demonstranter som protesterade mot sänkta löner. Efter denna tragiska händelse där 5 personer dog instiftades en lag i Sverige som förbjuder militär att agera med vapen mot civila.

Höga kusten-bron

Vi åkte också till en utkikspunkt där man har perfekt vy över den pampiga Höga-Kustenbron och fick tips om talet 18 som man kan hänga upp lite fakta om bron kring. Den är 1800 meter lång, 186 meter hög på högsta punkten och 17.8 meter bred. När den stod klar 1997 var det Sveriges högsta byggnad. Idag är det två byggnader som är högre – Turning Torso och Öresundsbron.

Kryssning till Höga Kusten

Jag tog alltså denna utflykt från den kryssning jag gjorde till Höga Kusten. Ett perfekt sätt att ta sig hit! Läs mer här om denna kryssning!

Fler reportage om besök på destillerier

Förra året var jag med min lilla whiskyklubb och besökte Mackmyra whiskyby. Läs mer om det här.

Året innan var vi i Skottland på Isle of Skye och gjorde besök på Talisker. Läs mer om det här

Besöket på High Coast Whisky var en del i kryssningen till Höga Kusten som vi gör i samarbete med Viking Line. Alla tankar och åsikter är som alltid mina egna!