Weekendresa med tåg till Blekinge

I helgen gjorde jag en weekendresa med tåg till Blekinge och passade såklart på att vara lite extra uppmärksam på hur det är att åka tåg och resa överlag i dessa tider. Just huruvida det är bra att göra weekendresor just nu har jag redan skrivit om i ett annat reportage – kolla in det här. (Sammanfattning: Ja, om om man är frisk, inte tillhör en riskgrupp och skippar platser med mycket folk tolkar jag all information som att det funkar bra). Nu in på hur det faktiskt är att göra en weekendresa med tåg under rådande Covid-19-läge.

Tåget till Blekinge tar 5,5 timmar och jag hade bokat biljetter till det tåg som gick 10.20. Efter att ha jobbat hemifrån några timmar tog jag cykeln ner till T-Centralen i fredags och hade tänkt köpa med mig lunch – maten i vissa av restaurangerna på Centralstationen (t ex Icha Icha) är ju både godare och billigare än den som finns på tåget. Men klockan 10.00 hade inga restauranger öppnat så jag gick ner på Coop i T-Centralen och plockade upp en sallad.

Weekendresa med tåg
Stängda restauranger

Centralstationen var ganska tom på folk, men inte helt öde. Med tanke på att SJ dragit ner på antal avgångar rejält hade jag nästan förväntat mig ännu färre människor.

Centralstationen fredag 24/4 2020 kl 10.15

Tom plats bredvid dig på tåget

Från och med den 22 april så kan man endast boka fönsterplats på SJ’s tåg som kräver platsbiljett. Platsen bredvid går inte att boka så man ska få lite extra avstånd till närmaste granne. Dessa regler gäller fram till 31 maj. Skönt såklart att slippa en person bredvid (även om man tidigare kunnat fixa detta själv genom att boka en barnplats intill sin plats för några kronor extra – det har dock inte gått i förstaklass).

Jag hade inte bara en tom plats bredvid mig. Jag hade dessutom tomma platser i raden bakom, framför, vid sidan – ja hela vagnen var tom och även om det kom på lite fler passagerare längs vägen var det väldigt luftigt och få passagerare.

Weekendresa med tåg

Att åka tåg istället för flyg ner till min kompis i Blekinge tog längre tid – 5,5 timmar – men vilken produktiv resa. Jag kunde jobba effektivt hela vägen ner, från jag gick på tills jag steg av. Med SJ’s snabbtåg från Stockholm dessutom snabbt wi-fi.

Ja, förutom ett byte i Hässleholm där jag fick springa som en dåre för att hinna med det anslutande tåget – då tåget från Stockholm var tio minuter sent – men jag hann! På den sista sträckan var dock internet mer svajigt.

Framme i Blekinge – Safari, båttur och whiskytasting

Den kompis jag skulle hälsa på bor en kvart från den lilla orten Bräkne Hoby där det finns en järnvägsstation. Där blev jag upphämtad med bil som vi tog till Eriksberg där vi startade helgen med en safaritur, middag och övernattning – läs mer om det här. Fysisk distansering på hotellet såklart. Borden på restaurangen stod långt från varandra, det var bordsservering istället för buffé på frukosten och vi var helt själva i bastu och bad.

Dagen efter startade vi med bastu och bubbelpool innan vi åt frukost. Sedan tog vi bilen till Järnaviken som ligger bara en kvart bort och tog en båt över till en av Blekinges vackraste öar – Tjärö. Läs mer om det här. Även här var det såklart lätt att hålla sig minst 2 meter från alla andra personer :-).

Vi fortsatte sedan hem till min kompis där jag fick en rundtur i deras nya hus och tillhörande ägor innan vi lagade middag, körde en riktigt bra whiskyprovning som han hade planerat och hade en så trevlig kväll ihop!

Söndagen startade med en lång brunch innan jag skjutsades tillbaka till Bräkne Hoby för tågresan tillbaka. Även denna gång köpte jag med mig en sallad att ha som lunch på tåget. Och det var tur – för på detta tåg var bistron stängd på grund av personalbrist. Så tips är verkligen att ta med allt ni vill äta och dricka om ni ska ta tåg i dessa märkliga tider.

Unna dig en weekendresa med tåg om du är frisk!

Så glad att weekendresan blev av, även om det blev ett annat upplägg än det först var tänkt. Jag kan verkligen uppmana fler att göra samma sak. Ta tåg eller bil och utforska härliga platser i Sverige nu när man inte kan resa utomlands. Men håll er hemma om ni är sjuka eller tillhör en riskgrupp! På så sätt gör vi alla vad vi kan för att inte krisen även ska slå ut alla restauranger och hotell här i landet. Och jag får i alla fall oerhört mycket energi av att byta miljö då och då!

4 kommentarer

1. Börjar onekligen bli SJUKT SUGEN att ta mig någonstans bortom Nacka… Men jag tolkar ju ”res bara om det är nödvändigt” som att det inte är ok att resa ens i Sverige just nu.
    Så det får vänta ett tag till.
    Vill så gärna till Järvsö och cykla DH men det känns kanske ännu mindre aktuellt med tanke på att det är risksport. Jaja. Tids nog. Jag hoppas på att det inte är lika hårt fram emot sommaren, och försöker njuta på av Nacka-bubblan så länge… tur det är vår iallafall, och att Nacka med omnejd är nice. 🙂

(för övrigt är Blekinge det enda landskap jag inte varit i tror jag! skärpning på det!)

• Ja, när formuleringen ”nödvändig resa” är så luddig som den är, så öppnar det ju upp för egna tolkningar. Jag är inte sugen på de riskabla banorna i Järvsö, men det finns ju även mer kuperade längre banor där (som jag tolkat det) – borde ju funka även om man inte vill ta så himla stora risker!

• Hm, njaee.. är det så luddigt? Nödvändigt är väl typ för jobb eller hälsa eller så typ?
        Ja, jo… inte lika farligt med stig som DH såklart.. Men skulle nog aldrig förlåta mig själv om jag belastade ett annat sjukvårdsområde i det här läget. Jaja. Tur Hellas är fint också – men får ta det lite lugnare här också känns det som i dagsläget. 🙂 Och nej, det är ju inte nödvändigt för mig att cykla just i Järvsö denna vår.

• Ja, man ska ju kunna ta sig hem på egen maskin såklart om man mot förmodan skulle blir sjuk på resan. Så jag tolkar råden främst för riskgrupper, men det ör ju upp till tolkning såklart!