Japanskt Ryokan i Bessho Onsen

Bessho Onsen är en liten stad i Naganoregionen i Japan, mest känd för sina naturliga varma källor som sägs ha helande egenskaper. Stadens namn är också namnet på den underjordiska källan som förser tre allmänna bad – ”Onsens” med hett vatten och även förser stadens Ryokans med detta vatten som sägs ha helande egenskaper.

Japanskt Ryokan – traditionellt boende med heta bad

Ett ryokan är ett traditionellt japanskt ”inn”, som över åren utvecklats till en plats för avkoppling, varma bad, god mat och uppmärksam service.

Vi kommer hit för att stanna en natt och fyra japanska damer i kimono tog emot oss med varma leenden och djupa bugningar. En man försvann iväg med mitt bagage och vi välkomnas att starta vistelsen med en kort japansk teceremoni med en liten kaka och en kopp matchate.

Japanskt RyokanJapanskt Ryokan

Rummet på ett Ryokan

När incheckningen var klar fortsatte jag till  mitt rum. Inredningen går i naturfärger och naturmaterial med trä, pappersväggar och lush-mattor på golven. Man tar av sig skorna innan man går in och byter helst om till en Yukata som man har på sig hela vistelsen.

Stort fint rum som till och med hade en egen liten trädgård med bad.

Ingen vanlig hotellkorridor
Rummet på ett Ryokan
Rummens entréer

Rummet på ett RyokanRummet på ett RyokanRummet på ett Ryokan

Vackra tempel i Bessho Onsen

När jag kollar in mitt rum tar min guide mig på en promenad i denna lilla vackra stad som man bäst utforskar per fot. Vi går till närbelägna tempel i närheten, omgivna av gigantiska cederträd. Här finns bland annat Japans enda åttakantade pagoda.

tempel i Bessho Onsen tempel i Bessho Onsen tempel i Bessho Onsen tempel i Bessho Onsen tempel i Bessho Onsen tempel i Bessho Onsen tempel i Bessho Onsen tempel i Bessho Onsen

Heta bad i massor

Här på detta Ryokan finns flera olika heta bad, bland annat två som man utan kostnad kunde boka för att nyttja dem privat i en trekvart. Jag bokade en tid här innan vi gick ut på promenad, så det var perfekt att gå hit innan middagen och njuta av de 42-gradiga vattnet. Min favorit var helt klart utomhusbadet, där kontrasten mot luftens temperatur på minus fem gjorde badet ännu härligare!

Onsen - heta bad från naturlig källa  Onsen - heta bad från naturlig källaRummet på ett Ryokan

Middag på Ryokan

Middagen här är en fast meny som serveras i ett eget rum, men som inleds med att prova några olika lokala sakés. Efter gårdagens saképrovning i Matsumoko börjar jag gilla saké!

Här serverades en fantastisk japansk 12-rättersmeny med bland annat sushi, sashimi och lokal biff på kor uppväxta som matats med äpplen.

Middag på RyokanMiddag på RyokanMiddag på Ryokan  Middag på RyokanMiddag på Ryokan

Tillbaka på rummet tog jag en lång massage i en stora massagestolen som fanns i mitt rum innan jag slocknade, fortfarande en hel del träningsvärk efter skidåkningen dagen innan i Habuka.

Tidig morgon i Bessho Onsen

Jag vaknade tidigt, fortfarande lite jetlaggad och tog ett bad i det lilla Onsen-karet i trädgården som hör till rummet. Underbart sätt att starta dagen på! Jag gick sedan ut på promenad i byn, nästan ännu vackrare så här på morgonen. Inga cafeer var ännu öppna så jag köpte en burk kaffe ur en automat och promenerade upp till ett tempel på en höjd där jag njöt av soluppgången.

Morgon i Bessho OnsenMorgon i Bessho Onsen Morgon i Bessho Onsen

Japansk frukost på mitt Ryokan

Tillbaka på mitt Ryokan var det dags för frukost. Man kunde välja mellan västerländsk eller Japansk, men med tanke på den höga nivån på middagen dagen innan hade jag valt den japanska varianten.

Vi åt i samma lilla rum som middagen dagen innan och här serverades jag en fantastisk japansk frukost bestående av ris, färsk och torkad sushi, små torkade babysardiner, saltad och grillad lax, omelett, sobanudlar, misu, pickad kål och plommon, nori-blad, ångkokta grönsaker, lime och apelsin och grönt te. Det är klart ovant att äta ”vanlig” mat till frukost med klart mer smaker än vår svenska variant med ägg, smörgåsar, gröt eller filmjölk, men kul att testa när man är här.

Japansk frukost på mitt RyokanJapansk frukost på mitt Ryokan

Innan utcheckning hann jag med ytterligare ett bad i favoritbadet från gårdagen, innan det var dags att gå ner till tågstationen för fortsatt resa till Tokyo!

Bessho Onsen är verkligen ett fantastiskt härligt ställe som jag kände att jag verkligen inte var klar med. Så lugn och harmonisk miljö, vackra tempel och fantasist mat. Kan verkligen rekommendera en utflykt hit om ni åker till Tokyo!

Ta er till Bessho Onsen:

Expresståg från Tokyo, tar ca 3 timmar med ett byte.

Länk till det Roykan vi bodde på, Kashiwaya Honten. Pris från 30.000 yen per natt för två personer inklusive middag och frukost.
Resan till Japan görs i samarbete med visit Japan, men tankar och åsikter är som alltid mina egna!