Hotell Fjällgården i Åre. Mitt i Backen, mitt i byn!

Vår sista natt i Åre bodde vi på Hotell Fjällgården, som ligger mitt i backen. Optimalt läge om man vill ha nära till både skidåkning och after-ski. Fjällgården är kända för att ha Åres bästa after ski och har live-band varje dag hela säsongen.

Rummen på Hotell Fjällgården

Här finns allt från enklare ”skidåkarrum” till ”svit deluxe”. Vi bodde i rumstypen ”takåsarna” som passar perfekt om man som vi har två lite äldre barn. Ett rum i två plan, med en dubbelsäng i ett rum och en brant trappa upp till ett till sovrum med två enkelsängar.

Hotell Fjällgården i Åre

Sovrummet har en balkong med en storslagen utsikt över åresjön. Att dra bort gardinerna på morgonen och mötas av denna utsikt var magiskt!

Rummet vi hade var inte så stort, men på hotellet finns flera allmänutrymmen som man kan umgås vid istället.

After Ski på Fjällgården

Fjällgården är kända för sin After Ski och dagen innan vi kom hit, på lördagen hade de haft 1400 gäster på after skin. Denna söndag då bodde här var det dock betydligt lugnare, med en trubadur på scen istället för live-band. Men för oss som hade med barnen var detta en perfekt nivå på after ski!

Relax på Hotell Fjällgården

Fjällgården har en liten relaxavdelning med en vanlig bastu och en ångbastu. Dessutom två varma badtunnor utomhus med utsikt över Åresjön. Hit gick vi när vi var nöjda med after-skin. Så härligt att sitta i dessa varma tunnor och titta ut över vinterlandskapet. Självklart rullade vi oss i snön – ja, i alla fall jag och barnen.

Hotell Fjällgården i Åre

Denna relax har man även tillgång till hela dagen man checkar ut. Så vi kunde gå hit innan vi skulle till tåget innan vi tog tåget tillbaka.

Restaurangen på Fjällgården

Efter en dags skidåkning, after ski och relax var det skönt att inte behöva förflytta oss längre än till Fjällgårdens egna restaurang för middag. Man kan köpa ett paket med halvpension med en fast meny, men vi hade inte det utan beställde från a la carten.

Vi delade på några förrätter som var riktigt bra, en råbiff och toast skagen – riktiga klassiker. Sen tog jag och barnen deras högrevsburgare som var bra, men min fru lyckades nästan bättre med dagens fisk som jag tror var torsk.

Frukosten på Fjällgården

En bra frukostbuffé, med allt vi brukar vilja ha som ägg, bacon, frukt och massa olika pålägg. Även här ordnade kocken stekta ägg på beställning när vi frågade, gillas! Det fanns även amerikanska pannkakor och Fjällgårdens egna energi-shots med rödbeta och ingefära som verkligen var uppiggande!

Sammantaget ett perfekt ställe att bo på om man vill bo mitt i smeten. Ski-in, ski-out och en grym after ski. Inte lyx, men mysigt och fräsht!