Glamping i Stockholms skärgård – Kolla in Svartsö Krog och Svartsö Logi

Är du sugen på glamping i Stockholms skärgård? Då måste du kolla in Glampingen på Svartsö. Här bokade min fru ett dygn för oss och vi fullkomligt älskade detta ställe. Man bor i de finaste glampingtält jag sett och maten på Svartsö Krog var minst lika bra som när jag testade krogen för några år sedan.

Men en vistelse på Svartsö är ännu mer än bara härligt boende och god mat. Det är en superfin ö man kan promenera runt på – eller hyra cyklar i den lilla lanthandeln som finns i närheten av Svartsö logi. Så här lade vi upp vårt dygn ute på Svartsö.

Glamping i Stockholms skärgård – ta sig till Svartsö

Under högsäsong går det båtar ofta direkt från Stockholm city hela vägen till Svartsö, men så här i slutet av Augusti går de mer sällan. Så vi tog bilen ut till Boda Brygga i Vaxholm, där det oftare går båtar och tog en båt därifrån som bara tog en halvtimme till södra Svartsö.

Glamping i Stockholms skärgård

Glamping i Stockholms skärgård på Svartsö Logi

Framme på södra Svartsö är det bara några hundra meter till Svartsö Logi, där vi checkade in och fick se var vårt tält låg. På stora träterrasser står dessa stora tält uppspända, med sköna stolar och bord utanför.

Inne i själva tältet är det ännu mysigare, med mjuka mattor på golvet, en stor dubbelsäng, en liten elkamin om man skulle bli frusen och andra små fina detaljer som böcker och tidningar.

Svartsö Logi

När vi lämnat våra väskor och kollat in tältet gick vi till lanthandeln och köpte lite ost, frukt och kex och bad om en ishink uppe på Svartsö Krog till en flaska rosé vi hade med. Sedan tog vi en enkel ost- och vinlunch på vår altan i den strålande sensommarsolen. Så mysigt!

Vi tog sedan ett dopp vid stranden som ligger precis nedanför tälten, innan vi gick en promenad

strand vid Svartsö Logi

Promenad på Svarstö

Så vackert här! Vi fick tips från personalen på Svartsö att gå en stig till restaurangen Sågen, som ligger en bit bort. Den gick genom skog, förbi stora ängar och mellan små insjöar. Restaurangen hade just stängt när vi kom fram (då den bara har öppet på lunch sent på säsongen) men det såg så fint ut. Blev förföljda på vägen tillbaka av två små getter som rymt från sin inhägnad, så söta!

Tillbaka på Svartsö Logi tog jag vi ett dopp och sedan bytte vi om för middag uppe på Svartsö Krog.

Middag på Svartsö Krog

Det var en ljummen kväll så vi valde en plats på restaurangens stora uteservering. Man kan bara köpa paket med boende och middag på Svartsö Krog och denna kväll var det en fast 5-rättersmeny som serverades till logigästerna, så vi slapp fundera på vad vi skulle äta. Till det tog jag ett matchande vinpaket – min fru nöjde sig med ett glas vitt.

Jag fick först ett organgevin och till det fick vi in nygräddade surdegsbaguetter, som var så goda att de inte gick att motstå trots att det väntade mycket mat. Första rätten var zucchini med stracciatella, syltad citron och rostade linser. Så somrig, lätt och smakrik.

Nästa vin var ett Beaujolais-Villages och till den fick vi en läcker servering med getfärskost och rostade betor. Fräscht och supergott. Denna rätt ska jag laga hemma nästa gång vi har gäster. Enkel att göra till många och verkligen goda, höstiga smaker!

Varmrätten på denna men var en stor biff på ben från Närkes Slakteri med en stor matig grönsallad på mangold, saltgurka och sockerärtor. Perfekt stekt kött som var så mört och gott.

Den fjärde serveringen var vrångeböcksost med kvittenmarmelad och till den fick jag ett spännande rött vin. Finalen var en mandel- och hasselnötskaka med lättvispad grädde och inkokta plommon.

En riktigt bra meny – med mycket grönt och närodlat, vällagat och intressanta viner till. Samt riktigt trevlig personal!

Vi hade en tidig sittning, så det funkade att sitta ute, men gängen som kom senare än vi tog bord inomhus, där det finns gott om bord.

Efter denna middag var det bara några steg för att komma tillbaka till vårt tält, som nu var upplyst när vi kom tillbaka.

En natt i glampingtält

Natten i tältet var mysig, även om jag sov lite mer hackigt än hemma i vårt tysta, bäcksvarta sovrum. Vi vaknade av ett mjukt ljus när solen gick upp och jag började dagen med ett morgodopp.

Klockan nio fick vi en frukostkorg vid vårt tält med kaffe och te, äppelmust, varma baguetter, ost, smör och marmelad samt yoghurt och musli. Supergott, kanske lite mer kolhydratladdat än jag normalt äter på en hotellfrukost. Ett kokt ägg och några skivor skinka till hade varit pricken över i på denna frukost!

Efter en lång frukost och en kaffe nere vid stranden packade vi ihop våra saker och gick ner till lanthandeln och hyrde en varsin cykel för att se lite mer av Svartsö.

Vi tog både de större grusvägarna och de lite mindre stigarna inåt skogen – nästa gång tar jag med min mountainbike, hyrcyklarna var lite för klena för att man skulle kunna köra på i de mindre stigarna.

Båten hem från Svartsö

Vi lämnade åter cyklarna och chillade lite vid hamnen innan det var dags att hoppa på båten tillbaka till Boda igen och ta bilen till Stockholm.

Ett så himla mysigt dygn som faktiskt överträffade mina förväntningar, både vad gäller nivån på glampingtältet, maten och naturen!

Boka glampingtält på Svartsö Logi – var ute i god tid!

Vill man boka glampingtält på Svartsö Logi gäller det att vara ute i tid. Det finns totalt 5 tält – och de bokas snabbt upp för hela säsongen när de släpps 1 februari. Men i år hade de sent släppt fler nätter i Augusti och vi kunde knipa en av dem. Ett paket med boende i Glampingtält, 5-rättersmiddag och frukost kostade 4.000 för två personer. Helt klart prisvärt för denna fantastiska upplevelse!

Tips för er som ska bo på Svartsö Logi

• Ta med öronproppar. Tälten släpper igenom alla ljud!
  • Är du ljuskänslig – ta även med ögonmask. Tälten blir ljusa så fort solen går upp.
  • Man kan inte köpa alkoholhaltiga drycker att ta med till sina tält – men restaurangen ordnar glas och is om man har med egna drycker.

Parkera på Boda – eller ta bussen

Ska ni som vi ta båten till boda kan man antigen ta bussen dit hela vägen från Slussen. Eller parkera sin egen bil. Då krävs att man betalar med appen ”Värmdö Hamnar” – så tipset är att ladda ner och fixa med den i förväg om ni tar bilen. Det kostade runt 150:- att stå parkerad där ett dygn.

Har du bott på Svartsö Logi? Några andra tips om Svarstö? Kommentera gärna!