Miami South Beach – art deco, strand och restauranger

Vårt första stopp på resan till Florida var Miami. Efter en lång flygresa och 6 timmars tidsskillnad var det skönt att bara ha en kort biltur från flygplatsen (som ligger mitt i Miami downtown) till vårt hotell på South beach – även kallat för ”Amerikas riviera”.

Det första beslut vi behövde ta när vi kom fram till hotellet var om vi skulle använda deras valet-parking eller försöka hitta en parkering någon annanstans. Trötta efter resan beslutade vi snabbt att det var värt 44 USD per dag för att slippa fundera på parkering men att det klart var dyrare än vi hade räknat med. Vi checkade in på vårt rum och gick och la oss, men hotellet bredvid oss hade jättepartaj på sin takterass så det var ganska svårt att sova.

South Beach – Miamis partyområde

Vi insåg efter första natten att South Beach är Miami beachs partyområde och att inte bara vårt hotell utan hela den stadsgatan vårt hotell låg var en riktig partygata.  Perfekt att bo på om man åker hit för att festa, men med två barn med på resan hade vi med facit i hand inte valt att bo just här även om hotellet vi bodde på – Breakwater Hotel – var fint med stora rum, en liten minipool och en bra frukost. De hjälpte oss att hitta ett lugnt rum mot en tyst gränd för vår andra natt så ska ni bo här – glöm inte att be om detta när ni bokar!

Breakwater Hotel på South Beach Miami

Läget: perfekt, mitt på Ocean Drive.

Fotona på poolen vi kunde se på hotellets webbplats var såklart tagna med vidvinkel, men den funkade för mig och barnen att leka lite i.

Breakwater Beach pool

Bra frukost med amerikanska mått, äggröra, korvar, bagels och kaffe.

Rummen: Oklara pin-up bilder, men fräsht och rymliga.

Stranden på South Beach

Stranden på South Beach är bred, ren och kritvit  en perfekt badstrand! Den kantas av en fin strandpromenad vilken man kan promenera, cykla eller spinga på. Många hotell har cyklar man kan låna utan kostnad, perfekt sätt att utforska denna del av Miami.

Morgonjogg på South Beach!
Tidig morgonjogg på South Beach!
img_0386 South beach miami

Nu var det ganska molnigt och blåsigt när vi var i Miami så vi nyttjade inte stranden så mycket som vi hade hoppats, men vi hoppas komma tillbaka hit någon gång när det är riktigt varmt och soligt för att uppleva South Beach på riktigt!

Art Deco i South Beach

South Beach är känt bland annat för sin art-deco artiktektur och det var verkligen kul att utforska denna vackra och charmiga del av Miami. Även om ni inte bor på South Beach – ta en utflykt hit för att kolla in husen!

Art Deco South Beach Miami Art Deco South Beach Miami Art Deco South Beach Miami

Joes Stone Crab South Beach Miami

Lunchen vår första dag här åt vi på det klassiska Joes stone crab – en av Miamis allra första restauranger vars specialitet är stone-crab klor (vilka fiskarna brutalt bryter av från krabborna som slängs i igen och så växer det sedan ut en ny). Hos Joes, som grundades av en familj från Ungern för över hundra år sedan, serveras de med ungerska tillbehör som stuvad spenat och en kålsallad. Till dessert bör man testa deras key lime paj, som visade sig vara den godaste Key Lime paj vi åt under hela vår resa i Florida.

Joes stone crab i Miami Joes stone crab i Miami Joes stone crab i Miami

Restauranger och barer på South Beach

Hela gatan mot stranden – Ocean Drive – är kantad med restauranger och barer och man får nästan värja sig mot inkastare som finns på de flesta ställen. Många gäster startar kvällen med en jättedrink om en liter eller mer som man delar med någon kompis. Vi hade inte bokat någon restaurang för kvällen, så vi tog den med mest folk på – Cala Cafe – och blev väldigt nöjda med maten, exempelvis deras tacos.

Cala Cafe South Beach Cala Cafe South Beach

Pokemons på South Beach

I dessa tider och med barn som letar Pokemons måste vi även nämna att South Beach är platsen som våra barn redan säger är en av höjdpunkterna på resan. Det kryllar av Pokemons och här hittade de bland annat en Dragonite som tydligen är den näst bästa Pokemon som finns i hela spelet.

Pokemons South Beach

Sammantaget

South Beach är verkligen en härlig del av Miami som ni inte får missa om ni kommer till stan, men  tips är kanske att inte bo mitt på Ocean Drive som vi gjorde om ni kommer hit med barn. Åker man hit på höstlovet som vi gjorde finns det risk att vädret är lite ostadigt. Ofta är det tydllgen soligare på västkusten så efter två nätter i Miami tog vi bilen två och en halv timme rakt västerut till ön Sanibel utanför Fort Meyers – mer om det i nästa inlägg!