Matochresebloggen
Ersättning från SJ vid varmt tåg
Resor Tåg

Ersättning från SJ vid sent eller varmt tåg!

Uppdatering 12/8 2018: Numera ska man maila kundservice@sj.se istället för att maila till socialamedier@sj.se – för ersättning från SJ vid sent eller varmt tåg.  Och det är inte alls lika smidigt längre….

Många vet att SJ ger ersättning när tåget blir försenat (mer om det nedan) men visste du att man även kan få ersättning om exempelvis luftkonditioneringen inte fungerar?

Ersättning från SJ vid varmt tåg.

Sj är van att få mycket kritik i sociala medier så snart det uppstår ett problem på resan och har blivit riktigt bra på att snabbt gå in och svara på kritiska tweets. Jag åkte tåg upp till Dalarna i lördags och så tillbaka i går. När jag satt på tåget och kollade mitt twitterflöde kom denna tweet upp:
Ersättning från SJ vid varmt tåg.
Man får alltså ersättning om luftkonditioneringen är ur funktion? Det hade jag ingen aning om. När jag åkte var det supervarmt i kupén så jag mailade in kopia på min biljett till sj och skrev kort att jag såg på Twitter att de kompenserar för trasig luftkonditionering. Efter 20 minuter fick jag svar: “Jag har nu återbetalat 50% av biljettpriset som kompensation för ej fungerande AC på tåget den 17 juni. Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss igen”.
Jag hade köpt min biljett via SJ’s app och betalat med Swish, och nu swishade de snabbt tillbaka 50% av beloppet. Inga krångliga formulär utan det räckte med mailet där jag bifogade en print screen på biljetten. Grymt!
Så var det tidigare, men nu har SJ tyvärr gjort om processen.

Nu tar det fyra veckor att få svar från SJ

Uppdatering 31/7 2018: Numera ska man maila kundservice@sj.se istället för att maila till socialamedier@sj.se – för ersättning från SJ vid sent eller varmt tåg.  Och det är inte alls lika smidigt längre… Jag drabbades nämligen igen av att sitta på ett tåg med trasig air condition, mailade nu kundservice@sj.se (istället för som förra gången till socialamedier@sj.se och fick istället för en snabb återbetalning detta svar:
Ersättning från SJ
Stön. det var väl för bra att vara sant att man skulle få en så snabb ersättning som tidigare… Om man orkar vänta fyra veckor är det fler saker man kan få ersättning för, då SJ även ersätter förseningar:

Ersättning från SJ vid försenat tåg

En ny lag från 2016 ger tydlig rätt till ersättning och den beror på hur lång sträcka tåget åker – alltså inte den sträcka du reser som räknas, utan tågets hela sträcka.

Ersättning om man åker ett tåg som kör 150 km eller längre:

  • Vid 60 minuters försening eller mer : 25% av biljettpriset
  • Vid 120 minuters försening eller mer: 50% av biljettpriset

Om förseningen beräknas bli längre än 60 minuter har du rätt att få assistans i form av förtäring i relation till förseningens längd och logi vid behov, under förutsättning att detta är praktiskt genomförbart.

Ersättning om man åker ett tåg som kör kortare sträcka än 150 km:

  • Vid 20 minuters försening: 50% av biljettpriset
  • Vid 40 minuters försening: 75% av biljettpriset
  • Vid 60 minuters försening: 100% av biljettpriset

Hos SJ finns en lista med de tåg som kör en sträcka kortare än 150 km.

Så här begär du ersättning från SJ för försening:

Fyll i ett formulär på sj.se som du hittar här.

Du kanske också är intresserad av...

4 Comments

  • Reply
    Liniz
    21 juni, 2017 at 10:55

    Hade heller ingen aning om det! Bra tips!!

    • Reply
      christianmuda
      21 juni, 2017 at 11:02

      ??

  • Reply
    Ersättning från SJ vid försenat tåg - detaljerna som inte SJ berättar
    2 januari, 2019 at 15:24

    […] har tidigare skrivit om hur SJ ger ersättning vid för varmt eller försenat tåg. Idag fick jag chansen att göra mer research på samma ämne, då mitt tåg hem från Borlänge […]

  • Reply
    Anita Steijer
    29 november, 2019 at 12:28

    Tycker att om man bokar första klass så ska man kunna gå på toa utan att knuffa sig fram genom hela tåget ☹️

Lämna gärna en kommentar