Direktflyg till Lissabon med TAP Air Portugal

En helg i Lissabon med fokus på intressanta restaurangbesök, boende på ett härligt hotell och promenader runt om i staden väntade efter jag tagit mitt direktflyg till Lissabon. Min första utlandsresa sedan i våras och jag var så peppad!

I torsdags eftermiddag tog jag ”som vanligt” Arlanda Express ut till Arlanda. Till och med den förinspelade rösten på tåget gjorde mig glad – så himla kul att vara på väg mot Arlanda igen. Har verkligen längtat!

Direktflyg till Lissabon - strart med Arlanda Express

Nu är det bara terminal 5 som är öppen men trots det ekade det tomt i terminal 5. Det tog evigheter att checka in väskan, men sedan gick säkerhetskontrollen snabbt. Innanför den var allt nästan som vanligt på Arlanda, taxfreebutikerna var öppna och även de flesta restauranger.

Munskydd på Arlanda?

Det är inte krav på munskydd på Arlanda, men det rekommenderas. Dock hade inte de som träffar flest personer – personalen i incheckningen – munskydd. Det hade dock städarna och säkerhetsvakterna. Många resenärer hade munskydd – med de följder jag redan skrivit om – som exempelvis att man då stod klart närmare varandra än de som inte hade munskydd.

Arlanda T5
Arlanda Taxfree

Dags för avgång – munskydd på

Innan det var dags att boarda planet påminde en högtalarröst om att munskydd är obligatoriskt på planet och att man kan köpa munskydd på alla kiosker på Arlanda om man glömt ta med. Jag hade såklart koll på detta och öppnade det tio-pack med munskydd jag hade köpt inför resan och satt på mig ett munskydd just innan jag boardade planet.

Direktflyg till Lissabon Munskydd

Inne i planet välkomnades vi av två flygvärdinnor som delade ut desinficerande våtservetter.

Jag reste i Economy och hade fått en plats på rad 10. Dessa visade sig vara lite extra bra platser, då man har en justerbar business-class-del ner till trad 13 – som detta flyg dock slutade på rad 5. Ja, ni vet en så där flyttbar avgränsare med ett draperi.

Förutom att dessa säten kändes lite extra rymliga fanns här smarta saker om USB-laddare och plastluckor man kunde fälla ut för att sätta upp sin egen device som padda eller mobil.

Direktflyg till Lissabon
Platsen vid fönstret – den ”säkraste” platsen ombord!

För – egen underhållning här är ett tips. Trots att flygresan är drygt 4 timmar finns inga skärmar eller underhållning alls på planet. Ej heller möjlighet till laddning om man sitter på rad 14 eller längre bak – så ta då med en egen powerbank!

Mat och dryck ombord

I economy ingår ingen mat eller dryck och det som finns att köpa är bara enklare snacks och smörgåsar. På vägen ner köpte jag en liten box med oliver, hummus, paprikaröra och kex  – men på tillbakaresan hade jag med matsäck. Så det är ett tips – ta med något gott att äta ombord på denna relativt långa flygresa om ni flyger economy!

Smittspårningsdokument innan landning

Innan landning delades ett smittspårningsdokument ut som alla skulle fylla i. Där skrev man in alla detaljer om var man satt i planet, var man skulle bo i Lissabon och sina kontaktuppgifter, i syfte att kunna spåra alla som eventuellt skulle smittats av Covid om det visade sig att någon smittad varit ombord planet. Vi fick också en broschyr med de regler som gäller i Portugal kring munskydd etc.

Framme i Lissabon

Att landa på kvällen när solen gått ner och mötas av en syn som denna tycker jag är helt underbart. Har inte sett mig som en flygromantiker tidigare men nu efter så lång tid hemma i Sverige kändes det helt fantastiskt att ta ett flyg igen!

Direktflyg till Lissabon landning

När man landar i Lissabon är det nära till city, då flygplatsen ligger centralt. Man är inne i city på en kvart med taxi och det finns även vanlig tunnelbana hela vägen till flygplatsen som bara tar 20 minuter in till city.

Sammantaget om direktflyg till Lissabon med TAP Air Portugal

Det är sjukt smidigt med direktflyg så TAP Air Portugal är det givna valet när man ska till Lissabon. Tänk bara på att ta med egen underhållning, något gott att äta och försök att få en plats på någon av de första 13 raderna om ni flyger economy.

Trött? På både resan ner och hem var de sista raderna längst bak tomma, så de som var snabba knep åt sig en hel rad där och lade sig och sov hela resan.

Weekendresan till Lissabon gjorde jag i samarbete med Portugals Turistbyrå – tankar och åsikter som alltid mina egna