Costa Brava i Spanien – Platja d’Aro & Calella de Palafrugell

Costa Brava är en region i Katalonien som ligger strax norr om Barcelona. Här har man en fantastisk kust kantad av vackra stränder och små mysiga fiskebyar, såväl som lite större turistorter som Platja d’Aro. Inåt landet finns bland annat fina medeltida städer, vingårdar och mängder av intressanta restauranger.

Costa Brava i Spanien – Platja d’Aro

Vi tillbringade drygt ett dygn i Costa Brava på vår resa till Katalonien under påsklovet och startade i den populära turistorten Platja d’Aro. Här finns dels en lång sandstrand men även små vikar som denna.

Costa Brava i Spanien - Platja d’Aro

Hotell i Platja d’Aro – Park Hotel San Jorge

I Costa Brava finns en mängd hotell i olika prisklasser, både vid kusten och inåt landet – de senare oftast med pool. Det finns även en hel del campingar. Vi bodde på Park Hotel San Jorge som ligger vid havet i utkanten av Platja d’Aro, någon kilometer från huvudgatan.

Här hade vi bokat två dubbelrum med en dörr emellan. Smidigt med större barn som absolut helst vill sova i egen riktig säng! Stora fina rum, med balkonger med utsikt över havet.

Hotell i Platja d’Aro - Park Hotel San Jorge

Vi var riktigt hungriga när vi kom fram, så vi åt på hotellets restaurang som hade en bra lunchmeny, där man kunde välja mellan sex olika förrätter, varmrätter och desserter.

Mätta och nöjda gav vi oss sen ut för att utforska Platja d’Aro. Längs med kusten går vandringsleder mellan stränderna kantad av stora kaktusar och med riktigt härliga vyer. Över berg och genom tunnlar!

Och stränderna – så fina. Hit måste vi komma tillbaka när det är lite varmare i vattnet!

Platja d’Aro – shoppinggatan i staden

Vi tog strandvägen bort till Platja d’Aro’s shoppinggata som ligger strax ovanför stranden. Några klassiska strandbutiker, men även alla stora spanska och även internationella modekedjor. Totalt sett bra shopping i nivå med en lite större stad! Dessutom en mängd restauranger och barer.

Platja d’Aro - shoppinggatan

Efter en paus i solen gick min fru och dotter en sväng på stan medan jag och sonen (som inte gillar att gå i affärer) gick tillbaka till hotellet och softade.

Några timmar senare tog jag bilen in till stan för att hämta upp tjejerna och även lite take-away till barnen som fick äta middag på hotellrummet. Jag och min fru hade andra planer denna kväll!

Middag på Els Tinars

Vi hade bokat bord för oss vuxna på 1-stjärniga Els Tinars, som ligger bara 10 minuter med taxi från hotellet.

En helt fantastisk middag som jag återkommer till i kommande inlägg!

Spansk frukost

Nästa dag åt vi frukost på hotellet, självklart gned vi in tomat, vitlök och olja på brödet istället för smör på spanskt vis! Mängder av chark i olika former och såklart även fokus på söta kakor och bakverk.

Calella de Palafrugell – en liten fiskeby vid kusten

Tjugo minuter norr om Platja d’Aro ligger byn Calella de Palafrugell – en liten fin fiskeby som vi åkte till andra dagen efter frukost. Denna by var klart mindre än Platja d’Aro och var verkligen en mysig plats med en vacker strand. Inte samma utbud av shopping och restauranger, utan mer laid back.

Efter detta stopp fortsatte vi mot regionen Pals en liten bit norrut. Mer om Pals i nästa inlägg!

Läs mer:

Påsklov i Spanien – i eget hus i Katalonien

Min bloggkollega Lina var också nyligen på Costa Brava-kusten. Kolla in hennes tips här.

Dagarna i Costa Brava gjordes delvis i samarbete med Costa Bravas turistbyrå, men åsikter och tankar är som vanligt våra egna!