Matochresebloggen
Flyg Okategoriserad

Tips för flygrädda – Åtta steg för att komma över din flygrädsla

Många är flygrädda och även jag som gillar att flyga tycker det är obehagligt när det är kraftig turbulens. Mest nervös blir jag vid landning, sekunderna innan planet sätter hjulen i marken och vajande försöker hitta balans. Det är alltid en skön känsla när man märker att planet rullar stabilt på alla hjulen!

Vad kan man då göra för att inte oron ska hindra en från att flyga eller göra flygningen till en plåga? Anxiety and Depression Association of America har tagit fram åtta tips som handlar om att förstå exakt vad man är rädd för, läsa på och ha rätt fakta och inte lita på sin magkänsla!

1. Förstå vad som gör dig rädd.

Förstå exakt vad det är som skrämmer dig med att flyga och vad det är som startar din oro. Genom att förstå vad det är – vilka triggers – som startar orosprocessen i ditt huvud är det lättare att hantera rädslan.

2. Gå på flygplanet med rätt kunskap.

Läs på! Förstå hur ovanligt det är med olyckor i flygplan och att planet håller för kraftig turbulens. Det är mycket farligare att åka bil och fler människor träffas av blixten än de som är med om en flygolycka. Att ha fakta tar inte bort rädslan, men de kan hjälpa till att hantera den. Det är bara en chans på 11 miljoner att dö i en flygkrasch. Och det är större chans att du dör medan du går på eller av planet än under själva flygresan. Vissa delar på flygplanets vingar etc är gjorda för att röra sig under flygningen, så det är helt normalt och inget att oroa sig för.

Faktum är dock att min oro vid landningen inte är helt ogrundad. Siten 1001 crash visar statistik över de få olyckor som sker och hela 47% är just under sista delen av landningen. Så – strunta i att oroa er under själva flyget och spara oron till de sista minuterna!

phase_en

Graf lånad från 1001 crash

3. Förbered dig för oro.

Ofta är ångesten för att bli rädd större än själva rädslan. Förbered dig på att du kommer bli orolig men ofta är rädslan och oron innan större än det man faktiskt känner väl på planet.

4. Separera rädsla från fara.

Kroppen reagerar liknande på både rädsla och fara, men lär dig att förstå dina egna signaler och påminn dig själv om att ångest i sig inte är farligt!

5. Inse att sunt förnuft inte hjälper dig – lite inte på din magkänsla!

A: Din ångest kommer lura dig att tro att du är i fara när du faktiskt är säker.

B: Överlista ångesten! Gör motsatsen till vad dina oroliga känslor vill att du ska göra. Acceptera att du har ångest, men gå inte in i den utan agera som att du inte var orolig.

6.  Förstå hur turbulens skapas och att flygplan är byggda för att klara hård turbulens.

Turbulens i luften är motsvarigheten till att köra bil på en ojämn väg. När det är kraftig turbulens kan det ske olyckor, men det är på grund av att passagerare inte är fastspända eller att saker ramlar ner på dem. Fokusera på att hantera din ångest istället för att vänta på att turbulensen ska sluta. Påminn dig själv om att du är säker!

7. Ta hjälp av dina medpassagerare.

Berätta för personen bredvid dig vad som oroar dig och hur de kan lugna dig om det som oroar dig under en flygning inträffar.

8. Värdesätt varje flygning du gör.

För varje flygning du tar dig igenom kommer ångesten att minska. Ha som mål att bli mindre och mindre känslig för de händelser (t ex turbulens) som gör att din ångest startar!

Har du fler tips på hur man kan hantera sin oro? Kommentera gärna!

Källa: Anxiety and Depression Association of America

 

Du kanske också är intresserad av...

3 Kommentarer

  • Reply
    Dryden - Traveler's Edition
    21 februari, 2016 at 09:20

    Bra inlägg och statistik är alltid trevligt! Jag som ändå tycker om att flyga “drabbas” ändå av handsvett emellanåt, framförallt vid starterna och vid kraftig turbulens. Men, då brukar jag tänka på när de testar vingarnas flex. Kolla här, när de testar en Dreamliner. http://www.wired.com/2010/03/boeing-787-passes-incredible-wing-flex-test/

  • Reply
    Maria
    21 februari, 2016 at 18:18

    Väldigt bra! Jag brukar vara nervös vid start, turbulens och landning. Hade inga problem med detta som liten/yngre, utan det har kommit som vuxen och blivit lite värre med tiden. Precis som jag tycker att bergochdal-banor m.m. är otroligt obehagligt får jag en liknande nästan outhärdlig fallkänsla i magen vid luftgropar. Problemet är alltså inte att planet skakar vid turbulens (vilket säkert skrämmer många), utan jag får ångest inför eventuella luftgropar som kan komma och ångesten gör väl att jag inte längre tänker så logiskt och är det riktigt illa får jag kanske för mig att jag kommer att dö 😀 Tror denna rädsla startade då jag var kanske 20 eller så och flög Vasa-Stockholm. När vi skulle börja landa var turbulensen så fruktansvärd att jag mådde riktigt dåligt (även fysiskt) samt blev rädd att planet kanske skulle krascha vid landning. Men jag har aldrig haft en ångest som lett till panikattack eller så.

    Men det är inget som hindrat mig från att resa, tack och lov! Och jag VET ju att turbulens inte är farligt så länge det inte finns lösa saker och människor ombord. Fast det är inte direkt det som ens ologiska hjärna tänker på, “tänk om jag får någons heta kaffe i ansiktet eller laptop i huvudet!!” Hmm, nä, tänkte väl det 😉

  • Reply
    Iréne Ödmark-Hall
    24 juni, 2019 at 09:21

    Skulle vilja tipsa alla som är rädda för att flyga att testa EFT Tapping. En enkel process som kan användas i skarpt läge, men även i förebyggande syfte. EFT kan liknas vid “psykologisk akupunktur utan nålar” – och hjälper amygdala, hjärnans stresscentrum, att lugna ner sig så att man faktiskt kan ta till sig de goda råd i texten ovanför. För visst är de sanna, men den primitiva delen av hjärnan (där stress och ångest skapas) kan inte tro på dem om om man är för uppjagad.

Lämna gärna en kommentar