Året som gått – resorna 2018 – andra halvan

I förra inlägget sammanfattade jag resorna från Januari-Juni 2018. Här kommer nu del två från juli fram till jul, med sommarens resor, en hel del weekendresor och så höstlovsresan till Karibien. Vi startar i ett av våra absoluta favoritländer – Kroatien!

Kroatien – i eget hus

Sommarsemestern 2018 började vi med 10 dagar i Kroatien. Jag var väldigt nära att missa planet då mitt pass hade gått ut och jag trodde det räckte med körkort. Men jag lyckades skaffa ett provisoriskt pass på bara en kvart och hann med. Vårt SAS-flyg till Dubrovnik var kraftigt försenat och det gav oss senare ersättning på över 20.000:-. Många fler än vi drabbades försenade flyg i somras och inlägget om hur vi fick ersättning var ett av sommarens mest lästa och delade.

I Kroatien bodde vi i eget hus i bergen i en liten by som heter Dubravka. Förutom att utforska närområdet gjorde vi massa utflykter under veckan. Självklart till Old Town i Dubrovnik och Bellevue Beach. Vi hittade flera mysiga städer och stränder längs kusten i södra Kroatien och vi besökte fascinerande Kupari – en semesterdestination i ruiner. Kroatien alltså – vilket härligt land!

Efter en vecka i södra Kroatien tog vi kustvägen till Spit. Så himla vackert. Vi åkte till massa fina stränder i Split – från bad i city till utflykter en bit från stan. Självklart skrev jag också om de restauranger vi åt på som jag kan rekommendera. Restaurangerna i Split var klart bättre än de jag testade i Durbovnik sist jag var där. Men så gjorde jag bättre reseach denna gång.

En dag åkte vi till Hvar, en kort båtresa från Split. Vi avslutade semestern med en kajakutflykt i solnedgången!

Långkryssning med Birka Cruises

Sommaren var vi sen mest på landet i Dalarna, men en helg åkte jag och min fru på en weekendkryssning till Visby. Två kvällar ombord och en heldag i Visby som vi maxade så gott vi kunde! Så lyxigt att ha några dagar vuxentid helt utan krav.

Smådalarö Gård i Stockholms skärgård

En vecka i somras var vår dotter på scoutläger i Stockholms skärgård, så vi åkte ner från Dalarna med henne dit. När vi ändå var i Stockholm passade jag, min fru och son på att tillbringa ett dygn på Smådalarö Gård. Bara en kort biltur från stan fanns detta härliga ställe med egen badbrygga (som man till sonens glädje kunde dyka från), fina rum och en riktigt bra restaurang.

Weekend i Karlstad

En vecka är lång, så efter Smålalarö Gård fortsatte jag och sonen på en minisemester i Karlstad. Vad vi gjorde sammanfattade jag i sju saker att göra i Karlstad. Vi bodde på ett hotell som har galet hög ranking på Tripadvisor – men var det så bra? Läs om hotellet här.

Weekend i Göteborg

Sista helgen i Augusti åkte vi hela familjen en weekend till Göteborg med MTR Express. Målet var Liseberg, där vi bland annat testade nya Valkyria och har tre tips till er på hur man slipper köerna (som kan bli lååånga). Vi bodde mitt på Avenyn och åt bland annat middag på restaurang KOKA där jag lärde mig uppskatta naturviner för första gången.

Långweekend i Dubai och Atlantis The Palm

Sista helgen i September hängde jag med på en pressresa till Atlantis The Palm i Dubai. Vi hängde i stort sett bara på hotellet, så nu har jag STENKOLL på detta gigantiska semesterkomplex som ligger längst ut på den konstgjorda palmen. Jag var en heldag på Aquaventure – Atlantis egna vattenland. Jag testade de flesta av restaurangerna och upplevde en legendarisk fredagsbrunch – som var lika galen som jag hade hört!

Höstlov i Miami och Karibien

För två år sedan var vi i Florida på höstlovet och på höstlovet i år åkte vi tillbaka. Denna gång ett annat upplägg, med ett par dagar i Miami och en veckas kryssning i Karibien.  Vi flög till USA för första gången med Virgin Atlantic och bodde på ett lägenhetshotell på norra delen av Miami beach med fantastisk utsikt! Vi hittade flera riktigt bra restauranger som finns med i detta inlägg om restauranger i Miami.

Själva kryssningen åkte vi med Norwegian Cruise Lines och deras fartyg Norwegian Getaway. Läs om första dagen på kryssningenPooler, vattenrutschbanor och aktiviteter ombord och om shower, stand up comedy och liveband. Självklart testade vi oss igenom så många vi hann med av restaurangerna ombord.

Vi gjorde tre stopp under vår kryssning, på öarna  St ThomasTortola och Nassau. Att kryssa fram och vakna nästa morgon på en ny ö var faktiskt så bra jag hade hoppats på!

En superlyckad resa, som vi toppade med en heldag på The Confidante Miami Beach innan vi hoppade på flyget hem igen.

En jul hemma…

Det blev årets sista resa, hela denna jul stannar vi hemma i Sverige, för första gången på flera år. Vi kommer hänga mest på landet i Dalarna och jag har just satt som träningsmål att köra någon for av längdåkningslopp 2020, så jag ska passa på att träna lite denna jul. Samt bara softa med familjen såklart.

Resor 2019?

Ja, eftersom resten av min familj inte har något större sug efter att resa så har vi inga stora planer. Men tanken är nog en kortare resa i påsk och så en resa till södra Europa som den vi i år gjorde till Kroatien.

Sen har jag som vanligt några egna resor inplanerade… mer om dessa i kommande inlägg!