Matochresebloggen
Ersättning från SAS för försenat flyg
Flyg Resor SAS

Ersättning från SAS för försenat flyg – så här enkelt var det

Som jag skrev om i ett tidigare inlägg blev vårt direktflyg med SAS till Dubrovnik inställt och vi blev ombokade till flyg med lång väntan i Frankfurt så vi till slut blev 9 timmar försenade. Jag visste redan innan hur man går tillväga för att begära ersättning från SAS för försenat flyg och de kunskaperna kom väl till pass, mer om det nedan.

Ersättning från SAS för försenat flyg – smidigare än jag hade trott

Redan tre dagar efter att jag anmält förseningen till SAS kom hela ersättningen – 400 Euro per person samt ersättning för våra utlägg – in på mitt konto:

Ersättning från SAS för försenat flyg

Ersättning från SAS för försenat flyg – så här gör du:

  1. Först – kolla på denna länk så du vet exakt vilken ersättning du har rätt till.
  2. Om förseningen är mer än 2 timmar ersätter SAS kostnader för mat och dryck (ej alkohol) upp till 50 Euro per person. Se till att nyttja denna förmån och dra på med en riktigt bra lunch eller middag. Glöm inte att spara kvittot – för (en bild på) det måste skickas in senare.
  3. Skicka in  begäran om ersättning. Det tar drygt 10 minuter och ni behöver skriva in och bifoga dokument enligt följande:
  4. Jag skickade in en begäran om ersättning till SAS via det formulär som ni hittar här och bifogade alla kvitton på våra utlägg som jag fotat av med mobilen. IBAN-nummer är en version av ditt bankkonto för internationella överföringar och det hittade jag i min internetbank när jag klickade på det konto jag ville att pengarna skulle sättas in på

Snabba svar från SAS

Mindre än en dag senare fick jag svar från SAS:

///

Dear Mr. Muda,

Thank you for getting in touch with us.

I am sorry that your trip did not go according to plan, and I do understand your disappointment and frustration.

In light of above situation and in line with the terms of EU regulation 261/2004, we confirm that you are entitled to receive EUR 400 per passenger and also the food cost.

As you are representing several passengers, we need some more information from you in order for us to go further with your claim.

If the compensation is to be sent to your account, you need to provide us with a signed power of attorney from each passenger to proceed the claim.

The easiest way to send me this information is to reply to this mail without changing the subject field.

Kind regards

///

Power of attorney är ett dokument som används som en fullmakt för personer utanför ens egen familj, så jag ansåg inge att det behövdes i detta fall och svarade kort:

///

Hi,

Many thanks for your fast reply.

Please let me know what more information you need for the other passengers (that are my kids and my wife – we also all share last name)

Best regards Christian

///

Det tog några dagar, sedan fick jag detta svar:

///

Dear Mr. Muda,

Thank you for getting in touch with us.

I am sorry that your trip did not go according to plan, and I fully understand your disappointment and frustration.

I can confirm that in accordance with EU Regulations 261/2004 you are entitled to receive  400 EUR compensation per passenger along with care cost.

A bank transfer for 16660,48 SEK+1554.62 SEK  is being arranged and the credit will reach your account within 7 working days.

Again we are sorry for the inconvenience you encountered on this occasion and do hope that we will have the opportunity to welcome you back onboard SAS in the future, in more favorable circumstances.

Kind regards,

///

Mycket riktigt kom alltså pengarna ett par dagar senare in på mitt konto. Mycket smidigt och utan att betala ersättning till ett annat bolag som “hjälper till” med detta för 25% av ersättningen.

ps.

Alla flygbolag har exakt samma EU-lag att förhålla sig till, så oavsett om det är med SAS, Norwegian, Ryanair eller något annat flygbolag du har råkat ut för en försening med så har du samma rätt till ersättning.

You Might Also Like...

2 Comments

  • Reply
    Henrik
    21 augusti, 2018 at 19:17

    Tack för tipset! Ändrade min dag från misslyckad till bra!

    • Reply
      christianmuda
      22 augusti, 2018 at 18:22

      Härligt att höra Henrik! Ja, när vi insåg att vi skulle bli försenade var första reaktionen stor irritation, men när jag snabbt såg att vi skulle få i stort sett hela flygresans pris tillbaka kändes det mycket lättare att ta 9 timmars försening!

Leave a Reply