Tåg från Stockholm till Åre – smidigt utan byten

I fredags tog vi för första gången tåg från Stockholm till Åre. Många tar ju nattåget upp, men vi ville starta lördagen utvilade och tog istället ett tåg som gick strax efter 14.00. Laddade med massa mat, nedladdade filmer, tre stora resväskor och allas skidutrustningar gav vi oss iväg. Min fru åkte upp med ett senare tåg då hon var på konferens i Dalarna, så jag åkte upp själv med barnen men lyckades bära med allt tack vare att vi packade hjälmar och pjäxor i rullväskor som barnen kunde skjuta framåt till bussen vi tog ner till centralstationen.

Hur mycket bagage får man ta på tåget?

Ja, jag kollade upp det innan och reglerna är ”inte mer än man kan bära med sig”. Vår packning uppfyllde detta kriteria. Dock såg vi till att vara på tåget i god tid innan avgång, i det fall det skulle bli fullt, men det visade sig vara onödigt, alla passagerares bagage kunde stuvas in (nästan) utan problem…

Effektiv restid på tåget

Barnen sjönk in en av filmerna jag laddat ner på vår iPad och jag satte mig själv och jobbade några timmar medan snöfria Stockholmsvyer snabbt byttes mot vinterlandskap utanför fönstret. Just att man kan jobba effektivt när man reser är en stor del av fördelarna med tåget, i stort sett utan avbrott från att man går på tåget till man är framme. Man verkar även ha uppdaterat wi-fi:t ombord dessa tåg, det funkade riktigt bra nästan hela resan. Åker man tåg kan man ju även dela internet från sin egna mobil. Det finns dessutom eluttag vid alla säten även på dessa gamla intercitytåg.

Restaurangvagn på tåget till Åre

På dessa gamla intercitytåg från Stockholm till Åre finns ingen restaurangvagn av den typ man är van vid om man åker snabbtåg till t ex Göteborg. Det känns mer som man är tillbaka på sent 80-tal, och det är nog ungefär när dessa vagnars inredning är från skulle jag gissa. Här är det en vagn med en liten lucka som är serveringen. Ytterst okommersiell, man kan nästan tro att de inte vill sälja något här. Vill man veta vilket mat som serveras måste man fråga, det finns varken en meny eller bilder på mat på display. När jag frågade visade det sig att det fanns ungefär samma utbud som i en vanlig restaurangvagn, exempelvis räksmörgåsar. Drycken visas dock upp tydligt.

Tåg från Stockholm till Åre

Kikar man in i luckan kan man dock se lite kanelbullar, delicatobollar, godis och chips. Det fanns heller inga bord att äta vid i denna vagn som hade serveringen, utan den var full med vanliga säten. Dock hade den små fällstolar som bägge barnen fick en impuls att testa när vi gick förbi. Kanske är tågens motsvarighet till sätena där flygvärdinnorna sitter när planet ska lyfta :-).

Vi chansade inte på tågets mat utan hade med oss rostad potatis och köttfärsspett till middag. Dock var det gott att komplettera med en liten flaska rött från restaurangvagn… jag menar restaurangluckan.

Bebisskrik och affärsman som rappar

På tåget hamnade vi bakom en familj med två småbarn varav det ena barnet var runt ett halvår. Efter några timmar tröttnade bebisen på att åka tåg och började skrika konstant. Inga konstigheter med det – så var det för oss också när våra barn var små. Men med stora barn undviker jag att sitta vid skrikiga bebisar, så vi letade upp några andra platser. I förstaklass fanns det flera lediga platser så jag och sonen slog ner oss där istället. Uppgraderade oss själva helt enkelt. Flera passagerare här hade gått av längs vägen så det fanns gott om lediga platser.

Efter någon timme börjar en affärsman i kostym plötsligt högt rappa Eminem med finsk brytning. Och fortsatte med allt mer självsäkerhet i rösten fram till att han gick av en knapp halvtimme efter. Vi konstaterade att han troligen körde någon sång-app som lägger på auto-tune på rösten så den låter riktigt bra samt att han hade brusreducerande hörlurar på sig så han inte förstod hur högt han sjöng. Tog en smygbild på honom och spelade in hans rap – är ni nyfikna finns den på Instastory sparat under ”Vårvinter Åre”.

Tåg från Stockholm till Åre

Resan gick fort och sju timmar senare var vi framme i Åre, där vi hoppade in i en taxi och åkte till vårt hotell för våra första två nätter – Copperhill. Mer om vistelsen där och om dagarna i Åre i kommande inlägg.

Tåget tillbaka – i djurkupé

Snabbspolning till tåget tillbaka till Stockholm. Vi hann med nästan en hel dags skidåkning innan tåget som avgick 15.50. Älskar när man kan maxa!

Här hade vi hamnat i en djurkupé insåg jag när vi gick ombord. På dessa tåg saknas platskarta när man bokar och man kan inte välja plats utan djur (endast önska ”plats med djur”) så är man allergiker är det en chansning att boka andraklass. Det man dock kan göra är att läsa noggrant på den biljett man får, jag såg försent att det där stod finstilt ”plats med djur”. Och när jag insåg det var tåget helt slutsålt.

Djurkupe på SJ

Det var dock en väldigt söt och trött hund som inte var till något besvär alls, men är man allergiker kan det vara bra att veta att det funkar på detta sätt.

Möra efter tre dagars skidåkning var det perfekt att sjunka ner i sätet. Jag jobbade stor del av resan, min fru läste bok och barnen kollade film, pluggade och sov sista timmarna. En skön resa hem – helt utan skrikande bebisar eller rappande medpassagerare!

Superbilligt för barn på tåget

En stor fördel med att ta tåget med barn är att de åker superbilligt. Vi bokade våra biljetter för hela familjen när SJ hade en Alla-hjärtansdag-kampanj och det kostade då 465:- per vuxen upp till Åre och bara 5:- för varje barn. Hem var det ännu billigare. 95:- per vuxen och 5:- för barn!

Sammantaget om att ta tåget till Åre

Lika smidigt som jag hade hoppats på och dessutom till ett så lågt pris. Att gå på tåget i Stockholm och komma fram mitt i Åre helt utan byten är verkligen smidigt. Nu är jag sugen på att testa nattåg nästa gång!

Har du tagit tåget upp till Åre? Vad tyckte du? Kommentera gärna!