Staycation på Villa Källhagen – med utsikt mot Djurgårdskanalen

Vi har varit på Villa Källhagen många gånger genom åren – ofta för brunch eller en drink på deras uteservering som vätter mot Djurgårdskanalen. Vi gillar både läget och den mysiga miljön inne i restaurangen, så i helgen bestämde vi oss för att utforska lite mer av Villa Källhagen för en Staycation.

Staycation på Villa Källhagen

Vi kom sent på eftermiddagen och checkade in. I den stora loungen där incheckningen är finns ett gäng soffor, fåtöljer och en öppen brasa.

Vi gick en trappa upp till vårt rum – nummer 18 – som var ett superfint dubbelrum med en stor säng, två fåtöljer och ett litet skrivbord som även inrymde en minibar. En fransk balkong som vätte mot Djurgårdskanalen – men det såg vi inte så mycket av då det redan var mörkt ute. Badrum i marmor med dusch.

Middag på Villa Källhagen

Vi fortsatte ner till matsalen för middag som ingick i vårt staycationpaket. Vi startade med ett varsitt glas champagne medan vi kikade på menyn. Massor av mycket gott att välja på från en ganska klassisk meny med mycket fisk och skaldjur.

När vi hade beställt fick vi in bröd, som bakas i hotellets egna bageri en trappa ner.

Vi delade på två förrätter – en mandelpotatispuré med spenat, kalixlöjrom, hyvlad tryffel och brynt smör. Så läcker! Och en riktigt höstig svampmacka med gräddstuvade kantareller med västerbottenost på brioche.

Till varmrätten tog vi ett glas Chardonnay och jag tog en rödtunga meuniere – hel rödtunga med vispat skaldjurssmör, friterad persilja och dillslungad potatis. Min fru tog dagens fångst – denna dag torsk, som kom in med klassiska goda tillbehör som riven pepparrot, handskalade räkor, pocherat ägg och brynt smör. Perfekt tillagad fisk och goda tillbehör.

Middag på Villa Källhagen
rödtunga meuniere

Till dessert tog vi en creme brulée som var len, ljummen med ett knäckigt täcke och några bär. Så god den med.

En härlig middag i en mysig matsal, där vi satt i hörnet med perfekt utsikt över alla andra sällskap, som var en mix av stora sällskap med familjer i flera generationer som firade födelsedagar och par som vi – som körde en staycation!

Utsikt över Djurgårdskanalen

Jag sov gott i det helt knäpptysta rummet – här ute på djurgården finns verkligen ingenting som stör.

Nästa morgon sken solen och det var fantastiskt att slå upp gardinerna till denna utsikt!

Bad och bastu på Villa Källhagen

När vi checkade in passade jag på att förboka bastun som finns här till morgonen dagen efter och innan vi tog en bastu gick vi ner till Djurgårdskanalen för ett uppfriskande morgondopp. Ja, jag alltså – min fru är ännu ingen kallbadare. Villa Källhagen har en egen brygga här man kan hoppa i från.

Efter badet var det perfekt att ta en het bastu, innan vi bytte om och gick ner för frukost. En stor bastu som gott skulle rymma 10 personer och utanför fanns en loungedel med fåtöljer. Här nere fanns även ett litet gym.

Frukost på Villa Källhagen

Efter bastun fick vi skynda oss till frukosten som stänger redan klockan 10. En bra frukostbuffé, med samma typ av nybakade bröd som vi fick till middagen dagen innan och massor av pålägg plus varma saker som ägg och bacon.

Nöjda, utvilade och mätta checkade vi sedan ut från Villa Källhagen. En så härlig staycation!

Fakta om Staycation på Villa Källhagen

Antal rum: 36
Läge: Längs med Djurgårdskanalen.
Adress; Djurgårdsbrunnsvägen 10
Saker att göra på Villa Källhagen: Basta, eller slå sig ner i någon soffgrupp och läsa en bra bok!
Saker att göra i närheten: Promenera eller jogga längs Djurgårdskanalen ellerbesök något av alla museum som ligger intill, som Etnografiska Museet.
Läs mer på deras egna site här.

Vi gjorde denna Staycation i samarbete med Villa Källhagen. Alla åsikter och tankar är som alltid mina egna!