Skidåkning i Verbier – alla våra tips

Verbier – en skidort jag länge drömt om att resa till och nu över jullovet var det äntligen dags. I detta inlägg får du alla våra tips om skidåkning i Verbier, från bilder på hur det ser ut, till vad liftkort och skidhyra kostar.

Att säga att veckan i Verbier var fantastisk är ingen överdrift och skidåkningen i synnerhet var riktigt bra. Massor av välpistade backar, stora offpistområden utanför backarna – allt inramat av snöklädda alptoppar. Vi hade dessutom turen att vara här en vecka med strålande sol varenda dag. Och veckan innan vi kom hade det snöat massor – så förhållandena var optimala.

Skidåkning i Verbier

De flesta backarna (39 st) är röda, en del svarta (10 st) och många blåa (24 st) nedfarter längre ner på berget. Vi höll oss mest i områdena med svarta och röda backar förutom en del blåa transportsträckor. Nedfarterna är klart längre än de man hittar i svenska fjällen, så det gäller att man både är en skapligt van skidåkare och stark i benen för att få ut det mesta av åkningen. Vår 11 och 14-åring har åkt sedan de var 5-6 år, så de klarade de röda backarna galant. Jämför man med tex Romme Alpin där vi annars brukar åka är de röda backarna mer som de svarta; framförallt är de röda backarna i Verbier branta en längre sträcka än de röda backarna i Romme. Kan vara bra att veta.

I slutet på veckan hade sonen, som verkligen älskar att åka skidor och utmanar sig själv hela tiden, utvecklats så mycket att vi körde svart off-pist ihop. Så himla kul!

Massor med off-pist i Verbier

Man kan såklart (som många gör) gå uppför berget för att nå helt orörda off-pistområden. Eller ta en helikopter hela vägen upp om man vill lyxa. Men för mig och sonen som just börjat åka off-pist räckte alla områdena mellan pisterna gott.

Större risk att ramla såklart offpist!

Först i backen – nästan

Vi strävade efter att vara i backen så tidigt som möjligt, för den allra bästa åkningen när backarna är helt nypistade,. 08.45 öppnar de stora kabinliftarna som tar skidåkare upp till den första delen av berget. Underbara åk!

Skidåkning i Verbier Manchester
Skidåkning i Verbier

Dock var det nästan ännu härligare någon timme senare när solen värmde skönt.

Liftsystemet i Verbier

Det finns allt från ankar- och tvåstolsliftar upp till stora kabinbanor som tar 150 personer stående. Totalt är det 80 liftar i systemet som man kan ta från byn som ligger på 1.250 meter över havet upp till Mont Fort på 3.330 meters höjd. Vi är inte så vana alpresenenärer och hade lite svårt att förstå hur man skulle läsa liftkartan först; hur man bäst skulle ta sig till olika områden och hur man skulle tolka de olika liftarna och pisterna men efter bara någon dag fick vi bättre koll och hittade två olika favoritområden med många bra, lagoma backar.

Jullovet, när vi var här, är den populäraste tiden på hela året, men ändå var det inte farligt långa liftköer, förutom till första lifterna från byn på morgonen som i stort sett alla tar för att komma upp i systemet. Första dagarna när vi kom runt 09.15 fick vi stå över en halvtimme i kö. Mot slutet när gick upp lite tidigare och kom till liften strax innan den öppnade gick det på mindre än en kvart.

Hopp- och trixområde

Vid La Chauz (som blev sonens favoritområde) fanns ett hopp och trixområde med både små och stora hopp, rails och annat. Bra både för nybörjare som vi till avancerade hoppare som körde avancerade 360:s i det största hoppet.

Skidåkning  i Verbier

Högsta alptoppen i 4 vallées – Mont Fort

Det högsta alptoppen i 4 valles är Mont Fort, 3 328 meter över havet på toppen. Hit upp tar man sig med tre liftar från dalen och är något man såklart ska åka upp till under en vistelse i Verbier.

Uppe på toppen finns en bar som säljer varma och kalla drycker.

Högsta alptoppen i 4 vallées - Mont Fort
Fantastisk utsikt! Från utkiksplattformen kan man bland annat se Matterhorn, Grand Combin och Mont Blanc.

Man kan åka skidor hela vägen ner från Mont Fort, men det är en brant svart opistad pucklig pist den första biten, så det var bara jag som åkte ner,. resten av familjen tog en lift ner igen till de röda pisterna.

Få kartor uppe i backen

Har man som vi inte varit i Verbier tidigare är det nästan ett måste att ta med en av de små pistkartorna som finns där man köper liftkort, för att navigera rätt. Det finns endast några få översiktskartor uppe i backarna. Dock är det tydligt utmärkt var respektive nedfart slutar, vilken färg/svårighetsgrad respektive pist har osv.

4 Vallees – Verbier är den största

Hela skidområdet kallas 4 Vallées och är det största skidområdet i Schweiz. Förutom Verbier ingår här La Tzoumaz, Bruson, Nandaz och Vaysonnaz. Alla delar knyts samman med ett gemensamt liftsystem. En dag körde jag och sonen igenom alla fyra dalarna, en tur som börjar med en lång brant opistad backe, men sen är det lättare åkning och det är verkligen kul att utforska 4 Vallées på detta sätt. Mer om 4 -Vallees -turen i detta inlägg!

4 Vallees - Verbier är den största

Restauranger och barer i backarna

Det finns massor med restauranger med terasser och solstolar i backen. Mer om de vi testade i ett separat inlägg!

Egen lunch i backen

Efter ett par dagar med lunch på restaurang tog vi med matsäck och åt på en alptopp i solen. Underbart! Men det bygger på att det är så soligt som när vi var här, annars vill man nog gå in någonstans och värma sig samtidigt som man äter eller vilar. Det fanns också möjlighet till egen matsäck i värmestugor men de hade vi lite dålig koll på.

Ta sig till backen i Verbier – gratis Shuttle buss

Det är få boenden som har ski in/ski out, så vi tog som många andra Shuttle bussen mellan vår lägenhet och backen. Det går gratis bussar varje kvart och det var ett smidigt sätt att transportera sig, även om det var lite jobbigt att behöva gå med all utrustning ett hundratal meter hem från bussen efter en lång skiddag. Mer om var man ska bo etc för att ta sig bäst till backen i ett kommande inlägg!

Ta sig till backen i Verbier - gratis shuttle buss
Pigga på väg mot backen!
Inte lika pigg i väntan på bussen hem…

Priser för liftkort i Verbier

Man kan köpa kort för en del av 4 Valles, eller för hela området. De olika områdena är markerade med olika färger nedan. Den orangea delen är Verbier med flera blåa backar, röda området ovan ett område med mycket röda pister. I det blåa området ovanför finns fler röda, svarta och offpist. Till vänster i blått är de andra skidområdena i 4 Vallées.

Vi köpte kort för hela området, vilket jag absolut kan rekommendera för att inte bli begränsad. Priser för liftkort i Verbier beror såklart på hur många dagar man vill åka. För mig och sonen som åkte 6 dagar kostade korten 178 CHF respektive 355 CHF. För min dotter och fru som åkte 4 dagar kostade korten 138 resp 275 CHF.

Totalt 946 CHF, ca 9240 SEK med den växelkurs jag hade vid köpet med Revolut-kortet jag numera gör alla köp med i utländsk valuta.. (Läs mer om Revolut här, just nu har jag en rabattlänk på deras kostnadsfria kort som gör att ni inte behöver betala fraktavgift för kortet). Man sparar lite pengar på att köpa liftkortet online i förväg – här är länken till den officiella hemsidan.

Hyra skidor eller ta med på flyget?

Vi har skidutrustning allihop i familjen, så vi tog med skidor, pjäxor och hjälmar. Det kostade runt 1600:- extra att ta med dem på flyget. t/r. Vi packade fyra par skidor i tre bagar och hjälmarna i det vanliga bagaget. Lite jobbigt att släpa på, men klart värt, då hyra skulle kostat runt 7-8.000 SEK för hela familjen (beroende på hur pass avancerad utrustning man vill ha).. Dessutom slipper man ta tid på plats för att hyra utrustning. Nedan en prislista från Intersport som ligger ett stenkast från huvudliften i Verbier.

Sammantaget – Verbier är ett fantastiskt ställe att åka skidor på. Dels för själva backarna, men även för den fantastiska naturen och utsikten. Fler tips om restauranger, var man ska bo, hur vi bodde och om hur man tar sig enklast till Verbier kommer i kommande inlägg!