One & Only Le Saint Géran – lyxhotell på Mauritius

Det första hotell jag checkade in på vid min resa till Mauritius var One & Only Le Saint Géran. Ett riktigt härligt 5-stjärnigt hotell som ligger på öns östra kust på en udde så man har stränder både med solnedgångsläge mot en lagun och vacker soluppgång mot det öppna havet.

När man anländer till One & Only Le Saint Géran välkomnas man med en drink på bland annat färskpressad mango medan personalen fixar incheckning och bär väskorna till rummet. Det finns 142 rum och sviter på detta hotell  – alla med antingen en balkong eller privat uteplats.

Rum med havsutsikt på One & Only Le Saint Géran

Jag hade bokat ett rum med havsutsikt, som var ett så himla härligt boende. Ett stort sovrum med dubbelsäng, soffa och skrivbord. En tilltagen minibar i ett skåp med vatten och kaffemaskin som ingår – plus vin, öl och annan alkoholhaltig dryck!

One & Only Le Saint Géran på Mauritius

Badrummet var rymligt med exempelvis dubbla handfat, dusch och ett stort badkar. Alla kläder kunde man stuva undan i en stor walk-in closet som låg mellan badrummet och sovrumsdelen – med så mycket plats att det skulle räcka till en familj!

One & Only Le Saint Géran - lyxhotell på Mauritius

Balkongen mot havet var även den rejäl, med två fåtöljer med fotpallar och bord. Helt underbart att starta dagen här ute med en kaffe – eller att somna till ljudet av vågorna utanför!

Rummen städas flera gånger per dag, något som märks bland annat i form av nybäddad säng, påfyllt vatten och turn-down service på kvällen när man drar för gardinerna, släcker ner och bäddar upp sängen.

Strand & Pooler vid One & Only Le Saint Géran

Sandstranden vid hotellet var helt makalöst fin – så nära en perfekt strand man kan komma. Mjuk len sand och stora palmer ett par meter upp från vattnet som gav naturlig skugga. Fina solstolar i trä med mjuka madrasser – och stora cabanas med dubbla madrasser.

Det finns även en till strand mot en liten lagun – där man även har vacker kvällssol. Vid denna strand finns även alla vattenaktiviteter som ingår för hotellgästerna – som vattenskidor, SUP, kajak eller snorkling. Man kan även ta dykutflykter och liknande från denna brygga.

För alla som föredrar pool framför strand, fanns samma fina solstolar och cabanas vid poolerna. Det finns tre pooler – bland annat en större pool närmast den största stranden och en mindre vid stranden med kvällssol.

Strand & Pooler vid One & Only Le Saint Géran

Restauranger på One & Only Le Saint Géran

Här på hotellet har man verkligen satsat på maten och restaurangerna – så man kan stanna på hotellet en hel vecka utan att tröttna. En huvudrestaurang med en stor middagsbuffé och flera olika stationer där kockar serverar nystekt kött, fisk eller nygräddad pizza. Två strandrestauranger för lunch – och flera specialrestauranger som ett steakhouse och en japansk restaurang,

Lunch på Le Badamier

Min första lunch åt jag på Le Badamier, en restaurang som ligger vid stranden som får perfekt skugga av palmer bakom. Friterade färska skaldjur med en kall öl och dagens fångst med ett glas vitt vin. En så underbar start på denna vistelse. Men det skulle bli ännu bättre!

Middag på köttrestaurangen Prime

På kvällen åt jag middag på köttrestaurangen Prime. Ett modernt steakhouse med en omfattande vinlista och riktigt bra kött. Jag startade här med ett glas av husets champagne och till det fick jag in små aptitretare som några skidor pastrami, en liten quiche med rom, ett ägg med en len äggkräm och nybakat bröd med ett fantastiskt vitlökssmör.

Till förrätten, som var en variant av ceviche med en brioche och svart kaviar fick jag prova två sorters vitt – då jag inte kunde bestämma mig. Min favorit blev ett Sauvignon Blanc som passade perfekt till denna smakrika och vackra rätt.

Till varmrätt valde jag en grillad wagyu-biff som kom in perfekt medium-rare med hemgjorda frasiga pommes, sallad, bearnaise och rödvinssås. Till den ett glas Rioja. Underbart god rätt, som utan tvekan matc har kötträtterna på exempelvis restaurang AG!

Middagen avrundades med en chokladdröm, i form av chokladglass, chokladflarn och chokladsås.

Lunch på La Pointe

En annan lunchrestaurang – La Pointe – ligger vid en av poolerna med utsikt över stranden  Här åt jag lunch min andra dag och här får man in små läckra indiska tunna bröd och ett papadam med en het dippsås samt en shot gazpacho innan maten kommer in.

Jag startade med en burrata, som kom in på en sötsur bädd av tamarind och dadlar, samt cocktailtomater och toppad med stekt lök och färska örter. Till den några skivor grillat surdegsbröd. Megagott!

Jag tog även deras signaturburgare på wagyu-kött som var otroligt saftig och god – och avslutade med en läcker passionsfruktsglass med maräng. En fantastisk lunch!

Middag på Tapasake

Andra kvällen åt jag lunch på Tapasake – One & Onlys japanska restaurang, som ligger vid stranden med en stor uteservering med bord mot havet. Här valde jag Omakase – kockens val och fick in riktigt goda rätter som sashimi, popcorn-chicken, sushi, grillad anka och en espressoglass. Underbart att sitta utomhus med en svag ljummen havsbris och höra vågorna.

Frukost på One & Only Mauritius

Frukosten serveras i samma restaurang som middagsbuffén – och är nästan lika stor i omfattning. Här fanns verkligen allt man kunde önska sig – och var uppdukat så vackert. Kockar som gjorde ägg på beställning, färsk frukt, ostar – ett bageri med massor av nybakt bröd och sötsaker. Jag tog bland annat in en eggbenedict som kom in helt perfekt och med lagom rinniga ägg! Frukosten kunde man äta utomhus, bland annat på en servering med utsikt över stranden. Så härlig start på dagen.

Barer på One & Only Mauritius

Det finns flera mysiga barer på hotellet och jag provade tre av dem. La Pointe – som även har en servering mot bukten där man kan se solnedgången vid klart väder. Här är signaturdrinken en klassisk romdrink och till den får man små goda tilltugg.

En annan kväll tog jag en fördrink på hotellets rombar där barchefen Oliver som jobbat på detta hotell i över 20 år gav mig lite prover på hans hemgjorda Rom Arrangé. Det är rom som han smaksätter med honung och kryddor, frukter eller bär. Så gott att dricka med en isbit som aperitif eller digestif. Han gjorde även en riktigt läcker romdrink som blev den veckans fredagsdrink – kolla in den på klippet nedan!

Cocktailkurs i hotellets speak-easybar

Hotellet har även en speak-easy bar som är öppen på kvällarna där jag gick en cocktailkurs en eftermiddag. Här fick jag lära mig grunderna i att göra cocktails, som att de flesta är uppbyggda av två delar sprit, en del sött och en del surt eller beskt. Sen fick jag lära mig några klassiska drinkar, hur man får det perfekta skummet och fick mer insikt i vilken utrustning jag borde skaffa till min hemmabar.  Här fick jag bland annat lära mig göra en vit negroni och en whisky sour som var helt perfekta!

Underhållning på eftermiddagar och kvällar

På eftermiddagarna spelade en DJ soft housemusik vid en av poolerna och senare på kvällarna var det underhållning i form av olika live-band som spelade vid rom-baren. Framåt 22-tiden började samma DJ spela skön musik uppe i speak-easybaren.

Spa på One & Only Mauritius

Hotellet har ett stort spa med fokus på behandlingar som massage, som jag provade direkt efter att jag checkat in – perfekt efter en lång flygresa! Efter sin behandling kan man ta det lugnt i ett vilorum eller fortsätta ut till en pool som ligger vid spaet. Det finns även ett till behandlingsrum för par massage ute i hotellets lummiga trädgård.

Gym och yoga

Vill man träna på sin semester finns det ett stort toppmodernt gym med både maskiner och fri vikter, samt ett utomhusgym.

Det finns även en sal för Yoga – flera gånger i veckan erbjuds grupplektioner och man kan även boka en privatlektion vilket jag gjorde en dag. Så lyxigt att få en lärares uppmärksamhet helt för sig själv och övningar anpassade helt till den nivå man själv är på.

I anslutning till gymmet fanns även aktivitetsrum med fussball, biljard och TV-spel. Utomhus bland annat basketplan, tennis, pingisbord och en minigolfbana. Massor att göra om man vill vara aktiv på land!

Sammantaget om One & Only Le Saint Géran på Mauritius

Detta hotell är makalöst härligt med ett så stort utbud av saker att göra, bra restauranger och en fantastisk strand att man utan tvekan skulle kunna stanna en vecka här utan att bli uttråkad. Omtänksam och trevlig personal.

Att bo här kostar från ca 1000 euro per natt för två personer i dubbelrum inklusive frukost och middag. Ofta finns man krav på att boka minst 3 nätter i följd. Priset går upp under högsäsong som jul och nyår – men det är å andra sidan inte den allra bästa tiden att resa till Mauritius. Inom kort kommer ett reportage med tips om när på året det är bäst att resa till Mauritius!

En extra bonus med att bo på One & Only Le Saint Géran är att de har en välkomstservice på flygplatsen, med en person som möter upp när man kommer ut från flygplatsen och ordnar transport till hotellet i en fin bil – och samma sak på vägen tillbaka.

Kolla in 2 korta filmer om mina dagar på One & Only Mauritius

Läs mer om Mauritius

Flyg till Mauritius med Emirates i Business Class i Airbus 380

Besöket gjorde jag i samarbete med One & Only Mauritius. Tankar och åsikter som alltid mina egna.