Istanbul dag 1 – Sunset Grill, Ulus 29 och House Café

Framme! Från flygplatsen tar det ca 40 minuter in till city (Taksim) med shuttlebus (14 tl/pp) Orange taxi (60 tl)
 eller Gul taxi (120 tl). Se med andra ord upp för de gula taxibilarna vid flygplatsen som inte har fast pris!

Vi tog en orange taxi till vårt hotell Rixos Pera, som levde upp till våra förväntningar, om än lite mindre än vi trott. Jättefint rum med härlig utsikt över stan.

Vi gav oss sen ut på en lång promenad mot Restaurangen vi bokat bord på – Sunset Grill. Skönt att gå lite efter allt sittande i flyg och kul att direkt få en lite bättre känsla för stan. Vi gick nästan hela vägen och tog sedan en taxi den sista, väldigt banta biten upp till Sunsett Grill. Vi bokade bord här på rekommendation och portiern på hotellet menade att det var en av de bästa restaurangerna i hela Istanbul. Stort fint ställe med en fantastisk utsikt.

Maten – jättegod, men inte så spännande och ganska pricy.

Vi tog in Grillad bläckfisk och Beef Carpacio till förrätt:

Och Grilled Seafood till varmrätt

Väldigt hög medelålder – vi var helt klart yngst, så vi bestämde oss för att ta desserten på ett annat ställe. Först ville jag dock gå förbi Ulus 29 som jag också fått tips om och den låg bara hundra meter ifrån Sunsett. Vilket ställe! Samma otroliga utsikt, men klart mer ett ställe i vår stil, med cool musik och gäster mer i vår egen ålder.

Vi tog ett glas bubbel i baren och njöt lite till av utsikten.

Sen vidare ner till vattnet och Ortakoy, där vi fått tips om House Café. Även detta ställe hade härlig atmosfär och bra musik. Jag tog in en ”smokey burboun” som verkligen levde upp till namnet.

Och så delade vid på en chokladkaka…

Nu var det inte så varmt denna kväll, men deras uteservering nere vid vattnet hade stor potential.

Efter denna lilla barhopping var vi nöjda och tog en taxi tillbaka till hotellet. Billigt med taxi här, knappt en tredjedel av vad det skulle kosta i Stockholm.